Rusko odmítá památník vlasovcům v Řeporyjích. Máme s nimi tisíckrát lepší zkušenost než s vámi, napsal starosta Putinovi

Starosta pražských Řeporyj Pavel Novotný (ODS) chce postavit pomník Ruské osvobozenecké armádě čili vlasovcům. Rusko považuje příslušníky jednotek, které se podílely na osvobození Prahy na konci druhé světové války, ale předtím bojovaly na straně Německa, za zrádce. Ruské velvyslanectví se proto ozvalo, Novotný ale vzkázal, že Řeporyje nemíní s Ruskou federací diskutovat.

Na záměr postavit v Řeporyjích pomník vlasovcům reagovalo ruské velvyslanectví prohlášením, že „Ruská osvobozenecká armáda byla kolaborantskou ozbrojenou formací vytvořenou nacistickým vedením třetí říše“.

Odkázalo přitom na rozhodnutí norimberského tribunálu, podle kterého se generál Andrej Vlasov a jeho lidé podíleli na válečných zločinech a zločinech proti lidskosti. Proto by Moskva považovala pomník vlasovcům za porušení úmluvy o nepromlčitelnosti válečných zločinů a zločinů proti lidskosti.

Nebudeme s Ruskem diskutovat, píše Novotný Putinovi

Řeporyjský starosta poté sepsal dopis adresovaný ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi. V něm upozornil, že jsou Řeporyje suverénní městskou částí, která o budování pomníků rozhoduje sama po veřejné diskusi.

„Nebudeme o našem záměru zbudovat jim (vlasovcům) pomník ani o jejich historické roli s nikým zvenčí diskutovat, a už vůbec o tom nebudeme diskutovat s Ruskem, symbolem okupační moci, lži a porušování lidských práv,“ stojí v dopise. Starosta jej ve středu odvezl oranžovým úklidovým vozíkem ozdobeným vlajkou Řeporyj do Bubenče na ruskou ambasádu.

Pracovníky velvyslanectví na místě prohlásil za pitomce, ambasáda podle Novotného šíří lži.  Poukázal zároveň, že se k myšlence na připomenutí vlasovců postavil přívětivě Hrad, kterému poděkoval a dodal, že takovou reakci vůbec nečekal.

Novotný připustil, že si nedělá přehnané iluze o generálu Vlasovovi a jeho jednotkách. Řeporyje si ale podle něj pamatují vlasovce jako zachránce, jejichž útok na východní břeh Vltavy v květnu 1945 byl jedním z rozhodujících okamžiků Pražského povstání a zásadním způsobem rozhodl o tom, že Praha neskončila v rozvalinách.

„V okolí vsi je dodnes řada neoznačených, nedůstojných hrobů zachránců Prahy z řad ROA (Ruské osvobozenecké armády) a stydím se, že jsme se rozhodli napravit historickou křivdu, zásadně ovlivněnou bolševickou propagandou, až teď,“ upozornil Novotný. „Řeporyje mají tisíckrát lepší historickou zkušenost s vlasovci než s vámi, vy karikatury sebe sama s atomovým kufříkem za zadkem a hlavou plnou vodky a černého svědomí,“ vzkazuje též do Moskvy.

Vlasovci bojovali proti bolševismu. Na straně nacistů

Ruská osvobozenecká armáda (ROA) vznikla na podzim 1944, tedy v době, kdy Německo již válčilo na třech frontách a neodvratně spělo k porážce. Na bojišti se vlasovci – nazývaní takto podle jejich velitele Andreje Vlasova zajatého při nepovedené operaci během obléhání Leningradu – objevovali až během jara 1945.

Formálně byla ROA ustavena na konferenci v Praze, jejími členy byli sovětští váleční zajatci. S nimi zacházeli Němci ve srovnání se zajatými západními vojáky velmi krutě. V případě, že se jim podařilo ze zajetí dostat, čekalo je ve vlasti neméně tvrdé zacházení – často končili v gulazích. Moskva považovala vojáky, kteří se vzdali, za dezertéry a jako k takovým se k nim poté chovala.

obrázek
Zdroj: ČT24

Vlasovci byli zformováni s cílem bojovat proti bolševismu. Zprvu skutečně bojovali proti Rudé armádě, ale v květnu 1945, když byli povoláni do Prahy, postavili se na stranu povstalců. Pomohli bránit jih Prahy, zapojili se do bojů na Pankráci, Vinohradech a Smíchově a obsadili ruzyňské letiště. Při bojích s Němci padlo zhruba tři sta vlasovců.

Předseda České národní rady Albert Pražák ve svých pamětech napsal, že vlasovci „si dobyli srdce a vděku mnoha Pražanů, kteří na ně dosud vzpomínají a nedají na ně dopustit“.

Česká národní rada nicméně nevyhověla žádosti vlasovců o azyl v Československu. Ti se proto začali již 7. května stahovat na západ ve snaze dostat se k americkým pozicím. Jen část z nich se k Američanům dostala, ostatní padli do rukou Rudé armády. I ty, kteří dospěli k demarkační linii, ale potom Američané Sovětům vydali. Některé vlasovce Rudá armáda postřílela, další skončili v gulazích.

Andrej Vlasov se pokusil získat azyl v několika evropských zemích, ale neuspěl. Nakonec i jeho vydali do Ruska a v létě 1946 byl popraven.

O zřízení pomníku by mělo řeporyjské zastupitelstvo rozhodnout 16. prosince. Pokud návrh projde, chce radnice využít ke stavbě vlastní zdroje, ozvali se i soukromí dárci. „Mám tolik peněz, že bych vlasovcům mohl postavit muzeum,“ ujistil Pavel Novotný. Pomník by podle něj měl vzniknout do květnového výročí konce druhé světové války.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...