Školní rok přinese i změny v dopravě. Nové budou jízdní řády, kvůli vládním slevám i tarify

Začátek školního roku přinese změny do veřejné dopravy. Tentokrát se týkají zejména dopravy ve městech včetně Prahy – na železnici proběhla velká změna již před prázdninami – ale menší úpravy připravily i kraje pro regionální linky. S počátkem září také začnou platit slevy nařízené vládou, které se týkají dálkové a regionální dopravy, nikoli však MHD. I města však na změny tarifů ve svém okolí většinou reagují.

Linka 30 přestane od září jezdit s ukončením výluky v Zenklově ulici

Zdroj: ČTK Autor: Miloš Ruml

Rozsáhlé změny v MHD čekají s počátkem školního roku (resp. od soboty 1. září) Prahu. Částečně jde o rozšíření provozu na současných linkách, organizátor dopravy ROPID ale přichystal i přetrasování některých městských autobusů.

Úpravy se týkají především oblastí Malešic a Radotína, změna ale nastane i na podolsko-pankráckém pomezí. Dvě autobusové linky, které mají velmi dlouhou trasu, totiž čeká její zkrácení. Linka 124 bude na východě končit již na Želivského, nepojede tedy dále na Habrovou, a na západě pojede z Budějovické do zastávky Zelený pruh. V úseku na Dvorce ji nahradí přesměrovaná linka 134, zatímco mezi Želivského a Habrovou bude častěji jezdit linka 155.

Podobným způsobem nechá ROPID zkrátit trasu autobusů číslo 163, která místo na Želivského bude začínat až v zastávce Depo Hostivař (zbytek trasy na Sídliště Rohožník se nezmění). Zrušený úsek nahradí prodloužená linka 228 (nově Poliklinika Malešice – Depo Hostivař – Benice) a nová linka 199, která bude jezdit z Želivského na Sídliště Malešice.

V Radotíně a okolí pak začnou jezdit dvě nové linky 247 (Nádraží Radotín – Sídliště Zbraslav) a 248, která bude jezdit z Nádraží Radotín na Sídliště Radotín a zpět k nádraží, přičemž část spojů obslouží i jihozápadní okraj Radotína. Na obou nových radotínských linkách budou jezdit midibusy, tedy menší vozy zhruba s dvoutřetinovou kapacitou oproti běžným autobusům.

S počátkem září také začne o víkendech častěji jezdit metro a tramvaje. Všechny linky pojedou častěji v neděli dopoledne – od 10 hodin bude metro jezdit každých 7,5 minuty oproti dosavadním deseti minutám. A protože bude častěji jezdit metro, zkrátí se v neděli dopoledne i intervaly tramvají, většinou z 20 minut na 15 (tedy jeden tramvajový spoj na každé dva spoje metra), linky 9, 17 a 22 budou jezdit ve stejném intervalu jako podzemní dráha, tedy po 7,5 minutách.

Zkrácené intervaly však již nebude mít linka 6, která bude jezdit po čtvrthodině, dopravní podnik na ni však vypraví dvouvozové soupravy.

V metru budou kratší intervaly i v neděli odpoledne a v sobotu přes den, ale pouze na linkách B a C, kde se zkrátí z dosavadních 7,5 minuty na šest, resp. pět minut.

Další velká změna nesouvisí přímo se začátkem školního roku, nýbrž s tím, že končí rekonstrukce Zenklovy ulice, kudy nejezdily tramvaje od začátku roku. Do svých tras se tedy vrátí linky  3, 14, 16, 24, 95 a také 10, která byla během výluky zrušena. Cestující ale musí počítat také s tím, že část spojů linky 17 bude opět končit již na Výstavišti, zatímco v posledních osmi měsících jezdily až na Kobylisy.

Plzeň má nový přestupní uzel na Slovanech, budou tam končit příměstské autobusy 

V Plzni a Plzeňském kraji se pak mění jízdní řády a trasy některých linek díky zprovoznění nového dopravního uzlu na náměstí Milady Horákové. „V novém autobusovém zálivu na Nepomucké ulici budou z centra tři zastávky pro příměstskou dopravu a dvě místa pro krátkodobý odstav autobusů. Ty nahradí  stávající zastávky U Školky vzdálené asi 300 metrů,“ upozornil náměstek plzeňského primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Úpravy zastávek mají zrychlit přestupy mezi MHD a příměstskými linkami, na Slovanech zároveň budou nově některé regionální autobusy i končit. Konkrétně jde o linky z Únětic, Šťáhlavic a některé spoje linky z Plánic, resp. Chocenic. „Zbylé budou pokračovat na centrální autobusové nádraží,“ ujistil Martin Fencl z firmy POVED, která v kraji organizuje veřejnou dopravu.

Na náměstí Milady Horákové vzniká přestupní uzel, začne fungovat na počátku září

Zdroj: ČTK/Magistrát města Plzně

Liberecký kraj bude testovat nové linky 

Rozsáhlejší změny ve veřejné dopravě objednal na září také Liberecký kraj. Zde jde hlavně o nové regionální autobusové linky. Po osmi letech začnou jezdit autobusy z Lomnice nad Popelkou do osady Košov, prozatím zkušebně a formou radiobusu, tedy autobusu, který pojede pouze, když cestující předem zavolá, že spoj využije.

Zlepšit by se mělo i spojení mezi Českým Dubem a Hodkovicemi a mezi Mimoní a Doksy, nový spoj pojede i na mezikrajské lince z Liberce do Hradce Králové. „Během podzimních měsíců chceme vyhodnotit i možnost úpravy trasy spojů, aby lépe postihla i další obce a jejich místní části,“ řekl Jan Roženský ze společnosti Korid LK, která koordinuje veřejnou dopravu v Libereckém kraji.

Vládní slevy se měst netýkají. V některých přesto budou

Změny v MHD pak schválila radnice Valašského Meziříčí. Zlepšit se má především návaznost městské dopravy na vlaky. Vedení města je nespokojené, protože městské autobusy lidé příliš nevyužívají, i když jsou již rok zdarma. 

Vzhledem k tomu, že meziříčskou MHD hradí v plném rozsahu město, nijak se jí netýkají změny, které od září nastanou s vládou nařízenými slevami pro některé skupiny cestujících. Slevy pro děti, studenty a seniory garantuje stát sice pouze v meziměstské linkové dopravě, tedy ve vlacích a v regionálních i dálkových autobusech, ale města se musí změnám tarifů v okolí alespoň částečně také přizpůsobit.

Protože jsou ale některá města zapojena do integrovaných dopravních systémů, bylo nutné buď změnit krajský tarif tak, že ve městech platí jiné jízdné než mimo ně, nebo musí radnice či kraje doplatit slevy i provozovatelům MHD. 

Jak to bude v největším městě ČR s nejhustší sítí MHD, není zatím jasné. Praha je součástí Pražské integrované dopravy, která se v posledních letech rozšiřuje a výhledově by měla obsáhnout celý Středočeský kraj. Zatím platí v Praze i mimo ni stejné jízdenky určené pro různý počet tarifních pásem. Například dětská jízdenka za 16 korun platí buď ve vnitřní Praze, nebo ve čtyřech vnějších pásmech.

Od 1. září zatím připadají v úvahu dvě varianty. Pokud vše zůstane, jak je, budou děti mimo Prahu jezdit po čtyřech pásmech za 8 korun, zatímco ve městě zůstane cena dětské jízdenky na 16 korunách.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) ale chce městské radě na poslední chvíli těsně před koncem srpna předložit návrh, který by dětem od 10 let, studentům a seniorům do 65 let zaručil v MHD shodné slevy jako v regionální dopravě. „Protože Praha a Středočeský kraj budují společný integrovaný dopravní systém, je potřeba, aby i poskytované slevy byly pokud možno shodné,“ stojí v návrhu.

Je ovšem pravda, že pokud rozdílné jízdné v Praze a na příměstských linkách přece jenom bude, nepůjde o úplnou novinku. Již dnes platí v Praze některé slevy, které se regionu netýkají, například děti od 6 do 10 let jezdí v metropoli zdarma, mimo ni však ne.

Situace se ještě komplikuje tím, že součástí Pražské integrované dopravy jsou městské linky i v dalších středočeských městech – Kladně nebo Mělníku. Ty jsou však zařazeny do sítě příměstských autobusů, zde tedy budou platit vyšší slevy tak jako tak.

Různé ceny v krajském městě a mimo něj pak budou děti či senioři platit v integrované dopravě v Olomouckém, Jihočeském či Plzeňském kraji. Většinou to ale nebude tak, že by například jedenáctileté dítě jezdilo ve městě za plnou cenu a mimo město za čtvrtinovou. Města totiž zavedou vlastní slevy, které se však od těch vládních budou lišit.

V Plzni tak budou mít na území krajského města děti do 15 let dopravu zdarma, pokud budou mít Plzeňskou kartu s nahraným bezplatným tarifem. Českobudějovická radnice zavede od 1. září jízdné zdarma pro děti do 15 let i seniory nad 65 let. V Olomouckém kraji pak budou různé slevy v regionální dopravě a v MHD v krajském městě, nikoli však v Prostějově, jehož radnice zavede 75procentní slevy ve stejném rozsahu, jako budou platit mimo město.

Trochu odlišné řešení zvolil Jihomoravský kraj, součástí jehož integrovaného dopravního systému je i Brno. V brněnské MHD budou mít stejnou slevu jako při cestování po kraji děti do 15 let, ale nikoli ostatní skupiny, kterých se státní slevy týkají. Například šestnáctiletý cestující tedy v Brně zaplatí za hodinovou dvouzónovou jízdenku 25 korun, ale při cestě mimo město vyjde stejná jízdenka jen na 6 korun. Do Brna s ní pak ale nemůže. Naproti tomu desetileté dítě zaplatí vždy jen 6 korun.

Ještě složitější metodu zvolil pro svůj integrovaný dopravní systém Moravskoslezský kraj, kde budou slevy platit na meziměstských linkách. Jak to bude ve městech, zůstalo na rozhodnutí radnic. Ty se však rozhodovaly různě. V Novém Jičíně zavedou pro děti, studenty a seniory stejné slevy, jaké garantuje vláda pro meziměstské cesty, tedy 75 procent.

Havířov pak dětem do 15 let a seniorům nad 65 let nabízí již od července cestování zcela zdarma. Ostatním poskytne větší slevy, pokud si pořídí předplatní jízdenky. Výrazné slevy na předplatní jízdné nabídne části cestující také Opava a Frýdek-Místek.

Naproti tomu v Libereckém a Ústeckém kraji by měly platit slevy celoplošně, tedy i ve všech městech. Tam vykompenzují dopravcům poskytnuté slevy kraje stejným způsobem jako stát v meziměstské dopravě. „Rozhodli jsme se nové slevy všem cestujícím v plném rozsahu poskytovat, a tedy i v MHD,“ uvedl radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek (KSČM).

Ve městech v krajích, které integrovaný systém nemají nebo do něj nejsou systémy MHD zařazeny – jako je to na Vysočině či v Pardubickém kraji – je to pak prosté: V městské dopravě 75procentní slevy neplatí, v meziměstské platí.

Slevy pro děti, studenty a seniory ve veřejné dopravě schválila ještě minulá vláda v demisi, původně měly začít platit již v červnu. Na žádost krajů pak termín posunula na 1. září.

Nařízené slevy bude dopravcům kompenzovat stát, původně odhadovala ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) náklady pro letošní rok na 3,5 miliardy korun, po odkladu by mělo jít asi o 2,5 miliardy. Pro příští rok je v rozpočtu na slevy připraveno 5,74 miliardy korun.