Ukrajinské úřady a instituce, které mají na starosti kulturní dědictví, upozorňují, že ruští vojáci cíleně ničí památky a významné budovy. Česko nabídlo pomoc s ochranou významných staveb i děl. Ministerstvo kultury má plán i pro případ, že by se v ohrožení ocitly české památky.
Jak ochránit památky před útokem, řeší na Ukrajině i v Česku. Existují plány evakuace
V ochraně památek na Ukrajině pomáhají organizace i jednotlivci. Kulturní instituce evakuují své sbírky na bezpečnější místa, dobrovolníci se snaží zajistit například umění ve veřejném prostoru. Sochy a památníky obkládají třeba pytli s pískem. „Neochrání to před přímým zásahem, ale před střepinami ano,“ vysvětluje jeden z dobrovolníků.
Na dálku se snaží pomoci české ministerstvo kultury a jeho příspěvkové organizace. „Naše instituce v tom mají zkušenost. Národní muzeum třeba pomáhalo v Sýrii,“ připomíná ministr kultury Martin Baxa (ODS). Resort je podle jeho slov v kontaktu s ukrajinskými památkovými institucemi a připravuje balíček pomoci.
Jakou podobu taková pomoc může mít, přiblížil generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš: „V první fázi je to obalový a konzervační materiál na evakuaci a ukládání sbírek. Také jsme nabídli možnost evakuování předmětů do našich depozitářů. V další etapě, pokud by se válka uklidnila, jsme nabídli restaurování a konzervování poničených předmětů v našich laboratořích a dílnách.“
Česko má plán
V případě, že by Česká republika čelila podobnému plošnému ohrožení, má ministerstvo kultury centrální plán, jak kulturní dědictví ve spolupráci se záchrannými složkami evakuovat. Hlavní odpovědnost mají ale vždy jednotlivé organizace.
„Národní muzeum má zpracované krizové plány. Jedna z částí se týká takzvaných áčkových předmětů, ty jsou určeny k evakuaci jako první. Evakuační týmy musejí vědět, které předměty vzít nejdříve a jakou nejkratší cestou je odvézt do bezpečí,“ popisuje Lukeš.
Národní galerie v případě velkého kritického ohrožení, tedy i války, připravila pro cenná díla speciální depozitáře. Jejích umístění a podoba podléhají přísnému utajení. S možným nebezpečím počítá také třeba Národní filmový archiv. Digitalizovaná díla speciálně chrání proti kybernetickému útoku.