Letošní Pražské jaro se zaměří na soudobou hudbu. Nabídne vídeňské Klangsforum a inspiraci elektronickým ambientem

Sedmasedmdesátý ročník festivalu klasické hudby Pražské jaro představí nový hudební projekt pod názvem Prague Offspring, který se věnuje soudobé hudbě. Díla českých skladatelů zahraje ansábl Klangsforum Vídeň, který patří ke specialistům na současnou klasickou hudbu a stane se rezidenčním souborem projektu. S klavírním koncertem, který je inspirovaný ambientní elektronikou, vystoupí i skladatel Michal Rataj, oznámil ředitel festivalu Roman Bělor. Pražské jaro se letos bude konat od 12. května do 3. června.

Hudební festival zahájí dirigent Daniel Barenboim s West-Eastern Divan Orchestra přednesem tradiční Mé vlasti Bedřicha Smetany. Víc než čtyři desítky koncertů se ale zaměří i na současnou klasickou hudbu. 

„Na Pražském jaru byla současná hudba vždy mimořádně silně zastoupená. Znovu jsme se o tom sami přesvědčili při procházení festivalového archivu, do kterého jsme se v minulých měsících detailně ponořili. Připravujeme totiž vydání knihy mapující prvních 75 let festivalu,“ uvedl Bělor. 

Klavírní ambient i hudební vzpomínky na cesty na chatu

Rezidenční skladatelkou uskupení Prague Offspring je v roce 2022 Rakušanka Olga Neuwirthová. „Od našeho pozvání stačila získat dvě nejprestižnější skladatelská ocenění – loni Grawemeyer Music Award a před několika týdny Hudební cenu Ernsta von Siemense,“ zdůraznil člen umělecké rady festivalu Miroslav Srnka. 

Skladatel Martin Smolka na festivalu ve světové premiéře představí skladbu s názvem Andělské schody, ve které odkazuje na dětské vzpomínky na cesty na chatu přes město Mníšek po silnici, které se říkalo stejně jako názvu nynější skladby. „V tématu skladby slyším kvílející, smrdící embéčko a vidím silnici, kolem které stály poutače s absurdními nápisy Se Sovětským svazem na věčné časy, ale přitom jsme jeli po Andělských schodech,“ vysvětlil. 

Současnou klasickou hudbu představuje i další skladatel, Michal Rataj, který představí svůj klavírní koncert Movis inspirovaný ambientní elektronikou. V podání klavíristy Ivo Kahánka bude koncert doprovázet Česká filharmonie pod taktovkou amerického dirigenta Davida Robertsona. Na koncertu zazní také zřídka uváděná monumentální Symfonie č. 4 amerického skladatele Charlese Ivese. 

Koncepci kombinující hudbu starých mistrů s tvorbou současných autorů přinese projekt Vize a sny. V jednom dni nabídne tři koncerty českých i zahraničních hudebníků specializujících se na historicky poučenou interpretaci staré hudby.

Rezidenčním umělcem festivalu se stane violoncellista Gautier Capuçon. Program završí koncert Vídeňských filharmoniků s dirigentem Andrisem Nelsonsem. I na něm bude mít své zastoupení současná hudba v podobě skladby Märchen-Poem od ruské skladatelky, muzikoložky a hudební publicistky Sofie Gubajduliny.