Snížit schodek bude těžké, je třeba sáhnout na státní zaměstnance, míní ekonom Hampl

27 minut
Mojmír Hampl v Interview ČT24: „Bez zásadního šlápnutí na brzdu se nám zvýší dluh k HDP o magické číslo nějakých deset procentních bodů.“
Zdroj: ČT24

Vláda má omezené možnosti, pokud chce snižovat schodek rozpočtu a nezvyšovat daňovou zátěž. I kdyby totiž stát propustil všechny své zaměstnance, sotva by se dostal na nulu. V Interview ČT24 na to upozornil makroekonom, člen Národní rozpočtové rady a bývalý viceguvernér České národní banky Mojmír Hampl. K hospodaření předchozího kabinetu je kritický. Že se musel vyrovnat s covidovou krizí, je podle Hampla sice pravda, nelíbí se mu však, že se covidem zaklínal i u výdajů, které s pandemií nijak nesouvisely.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) by měl na první únorovou schůzi vlády přinést upravený návrh státního rozpočtu. Premiér Petr Fiala (ODS) řekl, že by měl platit od začátku dubna. Kabinet slibuje osmdesátimiliardové úspory oproti tomu, co plánovala předchozí vláda Andreje Babiše (ANO). Zatím ale avizoval úspory, které představují asi čtvrtinu této sumy.

Mojmír Hampl je poněkud skeptický, byť podotkl, že je na Stanjurův návrh velice zvědav. Ani jako člen Národní rozpočtové rady totiž jeho podobu nezná. Vláda totiž zároveň slibuje, že nebude zvyšovat daně. Respektive – jak řekl premiér Fiala při interpelacích ve sněmovně – nebude zvyšovat celkovou daňovou zátěž. „Teoreticky je možné snížit schodek i o víc – když budete chtít řezat do výdajů,“ podotkl Hampl s tím, že škrtat ve výdajích by bylo podobně nepopulární jako zvyšování daní.

Státní zaměstnanci jako „speciální kasta“?

Tezi, že by se měly výdaje škrtat tak, aby to nebolelo lidi, ovšem Hampl zpochybnil. Domnívá se, že poslední dvě vlády učinily nedotknutelnou „speciální kastu“ – státní zaměstnance, kterým rostou příjmy velmi rychle, a nikdo neplánuje změnit to. Podle Hampla by ale změna byla potřeba.

„Pokud bychom měli něco dělat s veřejnými rozpočty dlouhodobě, tak budeme muset změnit způsob, kterým klademe otázky. Budeme se muset ptát, jak velký má být stát v této oblasti, jak má být velký veřejný sektor v jiné oblasti. Jsou to otázky, které jsme si přestali klást. Vytvořili jsme Českou republiku, ve které je lepší být zaměstnancem veřejného sektoru, protože dostáváte v průměru vyšší mzdu než v soukromém sektoru – který ten státní sektor platí,“ poukázal.

Zároveň však připustil, že pomyslné říznutí do státních zaměstnanců samo o sobě nedokáže problémy státní kasy vyřešit. „Problém veřejných rozpočtů je tak velký, že i kdybychom propustili všechny zaměstnance veřejného sektoru, tak se stěží dostaneme s deficitem na nulu. Problém je mnohem větší, než by se dalo řešit v kategorii jednotek procent zaměstnanců – a už vůbec jednotek procent úředníků,“ podotkl.

O tom, že je potřeba schodek rozpočtu snížit, Hampl však nepochybuje. Česko je podle něj jednou z mála zemí v Evropě, kterým se zvětšuje zadlužení. „Bez zásadního šlápnutí na brzdu se nám zvýší dluh k HDP o magické číslo nějakých deset procentních bodů. Všichni ostatní to mají rovně nebo dolů. (…) Potřeba něco dělat je větší než jinde,“ prohlásil.

Za naprosté minimum pak považuje, že „už nepovedeme debaty o zvyšování důchodů nad rámec valorizačního schématu“, byť i to je podle něj důležitý ukazatel toho, že si politici problém alespoň uvědomili.

Inflace může státnímu hospodaření prospět, její výše je nečekaná

Domnívá se, že předchozí kabinet leccos vysvětloval krizí spojenou s pandemií covidu-19, a to i věci, které s ní nesouvisely. „Byla to krize, my jsme na ni zareagovali, celý vyspělý svět na ni reagoval. Většina zemí podobným způsobem – nafouknutím výdajů veřejných. Ale my už jsme menšina, která na plyn šlapala i v okamžiku, kdy ostatní nešlapali,“ míní.

Pro hospodaření státu by nicméně mohla být příznivá vysoká inflace. V důsledku by mohly příjmy vzrůst o desítky miliard, byť Stanjura sliboval, že to do plánovaných úspor nezahrne. Že se ceny zvýšily, není podle Mojmíra Hampla překvapivé. Lidé v době lockdownů spořili, teď chtějí nakupovat, a nemají co.

„Má to historický precedent. Ve 20. letech (20. století) se tomu říkalo euforie po pandemii – po španělské chřipce. Když máte nějakou dobu, kdy se lidé nemohou normálně chovat, nemohou normálně utrácet, nemohou dělat běžné věci, tak pokus vrátit se vede k takové euforii,“ přirovnal.

Výše inflace však překvapivá je. Někdejší viceguvernér centrální banky doufá, že právě této instituci se podaří inflaci nakonec zkrotit. „Hlavně nepanikařme,“ doporučil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin i nafta výrazně zlevnily

Pohonné hmoty v tuzemsku v předvelikonočním období výrazně zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 59 haléřů na 34,32 koruny za litr. Naposledy byl levnější počátkem října 2021, tedy před třemi a půl roku. O 76 haléřů na litru zlevnila za poslední týden nafta. Za litr dieselu teď řidiči dají průměrně 33,24 koruny, což je nejnižší cena od předloňského července, vyplývá z údajů společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Poslanci schválili zákon o podpoře bydlení

Sněmovna v závěrečném kole schválila vládní předlohu o podpoře bydlení. Opoziční ANO už předem avizovalo, že ji nepodpoří, zákon kritizuje i hnutí SPD. Poslanci se opět nedostali k dokončení závěrečného schvalování školské novely, neprojednali ani sociální novelu. Na programu schůze měli také uzákonění pravidel pro lobbování, které podpořili.
16. 4. 2025Aktualizováno16. 4. 2025

Umělá inteligence může pomoct EU s produktivitou, ale nerovnoměrně, tvrdí analýza

Pracovní trh v zemích Evropské unie je stále více připraven na nástup umělé inteligence (AI), která může pomoci kompenzovat pokles produktivity a stárnutí populace, uvedli v analýze ekonomové nizozemské banky ING. Může mít podle nich ale negativní dopady v jižních zemích eurozóny.
16. 4. 2025

Rezervy plynu se začínají plnit, koncem března zbývala jen čtvrtina

Tuzemské zásobníky plynu se zase začínají plnit. Nejméně suroviny v nich bylo koncem března, zbývala sotva čtvrtina rezerv. Teď už distributoři nečekají, že by do nich před začátkem nové topné sezony museli sahat. Ačkoliv v posledních měsících plyn zlevňoval, analytici očekávají, že v budoucnu budou ceny stagnovat, a doporučují fixaci.
16. 4. 2025

Američané se zásobili před cly, čínská ekonomika díky tomu vzrostla

Hrubý domácí produkt (HDP) Číny podle Pekingu v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl. Ve srovnání s předchozím kvartálem o 1,2 procenta, meziročně pak o 5,4 procenta. Data jsou ovlivněná tím, že se čínští exportéři připravovali na nástup amerického prezidenta Donalda Trumpa a na zavedení amerických cel, upozornila zahraniční zpravodajka ČT Barbora Šámalová.
16. 4. 2025

Úspěch země závisí na tom, jak se změní EU, řekl Fiala

Úspěch Česka závisí na tom, jak se změní celá Evropa, sdělil na konferenci Česko na křižovatce premiér Petr Fiala (ODS). Za hlavní problém pro konkurenceschopnost EU vnímá zejména nadměrnou regulaci. Podle ekonoma Václava Vislouse (Piráti) vzniká nadměrná byrokracie spíše implementací unijních pravidel na národní úrovni. Tuzemský byznys podle šéfa Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje potřebuje vidět skutečné změny jako třeba dokončení jednotného evropského trhu.
15. 4. 2025Aktualizováno15. 4. 2025

Větší problém než cla jsou regulace v EU, tvrdí Hrnčíř z SPD

Americká cla Česko zasáhnou, hlavní problém jsou ale regulace zavedené v rámci EU, prohlásil v Interview ČT24 poslanec Jan Hrnčíř (SPD). Ideálním scénářem by podle něj byly nulové tarify. Konkurovat Číně bude těžké, jelikož Evropě „technologicky utekla“ a nemá takové regulace, tudíž nabízí levnější zboží, uvedl také. Pořad moderovala Tereza Řezníčková.
15. 4. 2025

Čekání na hranicích kvůli opatřením proti slintavce připravuje dopravce o peníze, ale chápou to

Na hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově na Uherskohradišťsku by měla od večera začít v souvislosti s rizikem zavlečení slintavky a kulhavky projíždět nákladní auta dvěma novými vanami s dezinfekcí. Nad jednou z nich bude i dezinfekční rám. Díky tomu by se měly zkrátit kolony, v nichž auta tráví i několik hodin. Opatření sice dopravce zdržují a každá hodina čekání kamionu je stojí asi dva tisíce korun, uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix, ale chápou je.
14. 4. 2025
Načítání...