Náš obor je sexy a technologie jsou budoucnost, říká podnikatel Josef Průša, který uspěl v anketě EY Podnikatel roku. Mluví o 3D tisku, o který se začal zajímat před jedenácti lety. Loni přišel s nápadem vyrobit ochranné obličejové štíty, které se staly jedním ze symbolů zápolení s pandemií. V Byznysu ČT24 zakladatel firmy Prusa Research řekl, že chce v lidech probudit lásku k technologiím.
3D tisk je sexy, technologie jsou budoucnost, říká podnikatel roku Průša
O 3D tisk se Josef Průša začal zajímat před jedenácti lety ještě jako student. Firmu Prusa Research založil v únoru 2012 a o čtyři roky později přišel na trh s modelem tiskárny, který začal sbírat světová ocenění.
S rozmachem začala firma vyvážet na devět tisíc tiskáren měsíčně. Loni v únoru ale Josef Průša poprvé pocítil dopady koronaviru, když čínští výrobci přerušili dodávky některých dílů. „Byli jsme dobře připraveni, měli jsme zásoby na tři měsíce,“ popisuje Průša s tím, že v důsledku covidu-19 musela jeho firma rušit směny pouze v jednotkách případů.
Když epidemie zasáhla i Česko, přišel s nápadem vyrobit ochranné obličejové štíty. Návod na jejich výrobu sdílel veřejně a štíty poté vyráběli dobrovolníci třeba ve Spojených státech. Štíty firma vyrábí i dnes a podle Průši bude pokračovat, dokud to bude potřeba. Připouští, že pomůcky s oranžovou barvou se staly jedním ze symbolů boje proti koronaviru.
3D tisk nabízí jiná řešení
Ekonomická krize způsobená pandemií na Prusa Research nedopadla tak silně jako na jiné podniky. Průša to zdůvodňuje tím, že podniká v oboru, který dokáže nabídnout jiná řešení, která lidé v krizi vyhledávají. „3D tisk je jedna z takových věcí. Navíc dodáváme opravdu po celém světě. Když je nějaký region úplně zavřený, jiné fungují,“ líčí.
Průša nyní podle svých slov přemýšlí o rozšiřování dovedností, aby si firma mohla vyrábět kvalitnější elektroniku sama. Celkově mluví o náročném plánování. „Tím, že děláme velké objemy, jsou opravdu obrovské, když nakupujeme na půl roku výroby,“ vysvětluje s tím, že v současnosti firma produkuje zhruba jedenáct tisíc tiskáren měsíčně.
Prusa Research podle Průši nemá problém s pracovní silou. „Máme ohromné štěstí, že náš obor je sexy, takže se nám daří přitahovat talenty,“ podotýká a poukazuje na to, že firma například zapůjčuje své tiskárny školám, aby rozšiřovala povědomí. „Doufám, že se nám podaří probudit lásku k technologiím v co nejvíce lidech, protože technologie jsou budoucnost,“ je přesvědčen Průša.