Německo čeká druhý balík na podporu ekonomiky. Zelená má zelenou, šrotovné červenou

Události: Německý protikrizový balíček (zdroj: ČT24)

Německé vládní strany schválily nový balík opatření na podporu ekonomiky zasažené pandemií koronaviru v hodnotě 130 miliard eur (téměř 3,5 bilionu korun). Navzdory tlaku automobilek ale plán neobsahuje ani takzvané šrotovné, ani podporu prodeje automobilů se spalovacími motory. Protesty v nedávných týdnech proti zvažované pomoci automobilkám tak padly na úrodnou půdu.

Do hospodářství největšího obchodního partnera České republiky míří částka přesahující dva loňské tuzemské rozpočty nebo celý objem Marshallova plánu. Obsahuje například jednorázový příspěvek ve výši 300 eur (téměř osm tisíc korun) na každé dítě či větší investice do zelené energie.

„Pro příštích šest měsíců snížíme daň z přidané hodnoty z 19 procent na 16 procent,“ uvedla kancléřka Angela Merkelová. 

Jedno slovo v plánu chybí – šrotovné. A to přesto, že na automobilkách závisí na 1,8 milionu pracovních míst. Řada politiků ale chce, aby si bohaté firmy pomohly samy. Vyjadřují tak to, co dopravní expert Christian Hochfeld: „V minulých letech zažily německé automobilky nejlepší roky ve své historii, nebo přinejmenším za posledních sto let.“

Podpora elektromobilů se ještě zvýší

V jiné oblasti ale chce být německá vláda velkorysá. Dosavadní prémie na koupi elektromobilů se má zdvojnásobit. Zájemce tak může dostat v přepočtu až 160 tisíc korun.

Odborníci ale poukazují na to, že německé elektromobily mají paradoxně podobný problém jako kdysi východoněmecké trabanty. Zájemci na ně často musí čekat. Někdy až rok. „Je to způsobeno zejména nedostatkem baterií,“ uvedl expert Hochfeld. 

Navíc, pokud by plán německé vlády na podporu elektromobility vyšel, čeká automobilky další problém, uvádí zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš. „Spalovací motory, uctívané produkty německých inženýrů, nahradí mnohem levnější elektromotory. Stále větší část hodnoty auta bude tvořit software a hrozí, že spolu s tím budou zisky inkasovat ne automobilky, ale americké technologické firmy,“ uvedl. 

  • Snížení daně z přidané hodnoty z 19 na 16 procent, respektive ze sedmi na pět procent u snížené sazby DPH. Týkat se to bude období od 1. července do konce letošního roku. Daňové příjmy se kvůli tomu podle ministerstva financí sníží o 20 miliard eur (534 miliard korun).
  • Kdo si do konce roku 2021 koupí elektromobil v ceně do 40 tisíc eur, dostane od státu podporu ve výši šest tisíc eur namísto dosavadních tří tisíc eur. Dalších 2,5 miliardy eur dá stát do výstavby dobíjecí infrastruktury a také výzkumu v oblasti elektromobility.
  • Pro rodiny s dětmi je jednorázová dávka ve výši 300 eur (skoro osm tisíc korun) na každého potomka. Vláda bude také větší měrou podporovat rozšíření kapacit školek a dalších zařízení pro děti.
  • Soubor opatření počítá i s urychlením státních investic, miliardovou podporou pro železniční společnost Deutsche Bahn (DB), dalšími penězi na pomoc malým a středním podnikatelům, podporou spolkovým zemím a obcím například v oblastech veřejné dopravy a sportu nebo lepším financováním pro obnovitelnou energetiku a programy vedoucí ke snižování emisí oxidu uhličitého. 
  • Balíček myslí také na neziskové organizace a kulturní instituce.
  • V březnu německý parlament schválil první záchranný balík v hodnotě kolem 750 miliard eur (přes 20 bilionů korun). Navzdory stimulačním opatřením se předpokládá, že Německo v letošním roce zažije nejprudší hospodářský pokles od druhé světové války. Vláda koncem dubna předpověděla, že hrubý domácí produkt (HDP) v letošním roce klesne o 6,3 procenta. V příštím roce počítá prognóza s růstem o 5,2 procenta.
  • Zdroj: ČTK