Antimonopolní úřad nemusí při posuzování smlouvy na mýto čekat na verdikt Nejvyššího správního soudu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nemusí při posuzování smlouvy na mýtný systém čekat na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS). Konsorcium firem CzechToll a SkyToll a také ministerstvo dopravy totiž neuspělo u NSS se žádostí o odkladný účinek pravomocného rozsudku Krajského soudu v Brně. Ten v červenci vyhověl žalobě společnosti Kapsch a rozhodl, že antimonopolní úřad má tendr znovu posoudit. Informaci ČT zjistila z justiční databáze.

Kasační stížnost podávaly na konci července ministerstvo dopravy, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže i konsorcium CzechToll a SkyToll. Stížnost mířila proti verdiktu krajského soudu v Brně, který v polovině července nařídil ÚOHS, že se musí znovu zabývat způsobem uzavření smlouvy. Ta by přitom měla začít platit už začátkem prosince, kdy by při zajišťování výběru mýtného mělo konsorcium firmu Kapsch nahradit.

Firma ale očekává, že ÚOHS uzavřenou smlouvu zneplatní. Kapsch tvrdí, že byla smlouva uzavřena protiprávně, protože v době její ratifikace platilo předběžné opatření znemožňující kontrakt uzavřít. S tím se ztotožnil i krajský soud

Už v květnu navíc Krajský soud v Brně vyhověl v předchozí žalobě Kapschi, který si stěžoval na nedostatečné posouzení svých námitek proti průběhu mýtného tendru a nařídil ÚOHS se námitkami znovu zabývat. Kapsch tak očekává, že antimonopolní úřad otevře správní řízení, aby smlouvu zneplatnil. Ministerstvo i ÚOHS také v tomto případě podaly proti verdiktu kasační stížnost.

Stát mohl smlouvu uzavřít, věří resort i vítěz tendru

S rozsudky nesouhlasí antimonopolní úřad, ministerstvo dopravy ani konsorcium CzechToll a SkyToll. Předběžné opatření podle nich v době podpisu smlouvy už neplatilo a stát mohl volně uzavřít smlouvu s vítězem tendru.

Elektronické mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny se v Česku vybírá od roku 2007, postupně se mýtné brány objevily na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných úsecích silnic první třídy. Náklady na provoz činí zhruba 1,5 miliardy korun ročně.

Nově by měl k výběru mýtného sloužit satelitní systém bez bran. Ministerstvo dopravy chce zároveň zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic první třídy.