Způsobem uzavření smlouvy na provozování mýtného systému se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodl tak Krajský soud v Brně, na který se obrátila společnost Kapsch. Ta by měla k začátku prosince přijít o smlouvu se státem, nově bude výběr mýtného zajišťovat konsorcium CzechToll a SkyToll. Kapsch ovšem očekává, že teď ÚOHS uzavřenou smlouvu zneplatní. Úřad a ministerstvo dopravy naopak hodlají kvůli rozsudku podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
Antimonopolní úřad musí znovu rozhodnout o mýtném. Kapsch uspěl u soudu
Necelého půl roku před očekávaným předáním mýtného systému do rukou nového provozovatele se s verdiktem brněnského soudu vše opět komplikuje. Společnost Kapsch uspěla u soudu, který nařídil antimonopolnímu úřadu, aby znovu posoudil stížnost dosavadního provozovatele mýtných bran.
ÚOHS posuzoval způsob uzavření smlouvy. Kapsch tvrdí, že k němu došlo, i když to zakazovalo předběžné opatření. Úřad to odmítl – prvostupňové rozhodnutí úřadu nakonec potvrdil také jeho předseda Petr Rafaj.
Soud ale dal Kapschi zapravdu. ÚOHS se podle něj nezabýval všemi námitkami, které firma vznesla, a věnoval se jen některým z nich. „Žalovaný (ÚOHS) by nyní měl návrh žalobce (Kapsch) vzít znovu a vycházet z toho, že smlouva byla uzavřena v rozporu s předběžným opatřením,“ rozhodl soudce David Raus. Kapsch nyní očekává, že ÚOHS otevře správní řízení, aby smlouvu zneplatnil.
Antimonopolní úřad, ministerstvo dopravy i konsorcium CzechToll a SkyToll u soudu navrhovaly zamítnutí žaloby. Předběžné opatření podle nich v době podpisu smlouvy už neplatilo a stát mohl volně uzavřít smlouvu s vítězem tendru.
Podle právního zástupce CzechToll a SkyToll Roberta Klenky se Kapsch snaží jakýmkoliv způsobem zmařit zadávací řízení. „Konsorcium CzechToll a SkyToll hledá v tomto řízení ochranu svých oprávněných zájmů před nečestným a protiprávním jednáním žalobce,“ uvedl Klenka v soudní síni.
ÚOHS potom oznámil, že podá proti verdiktu brněnského soudu kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. „Rozsudek je podle názoru ÚOHS v rozporu s předcházejícím rozsudkem Krajského soudu v Brně z května tohoto roku, který se týkal stejné veřejné zakázky. V něm soud mimo jiné konstatoval, že na smlouvu je nutno hledět jako na neuzavřenou a Úřad má proto o podaném rozkladu rozhodovat věcně,“ uvedl antimonopolní úřad ve svém stanovisku s tím, že „si nadále stojí za odůvodněním svých rozhodnutí“.
„Kapsch se tak všemi možnými prostředky a způsoby snaží zvrátit výsledek zadávacího řízení, ve kterém neuspěla. Naopak ministerstvo dopravy vázáno svými povinnostmi dělá maximum pro to, aby účinně hájilo majetkové zájmy České republiky při výběru mýtného systému od 1. prosince 2019,“ řekl ve čtvrtek ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) ve sněmovně.
Již dříve soud nařídil antimonopolnímu úřadu, aby znovu posoudil námitky Kapsche k novému tendru na mýtný systém. ÚOHS i ministerstvo dopravy proti rozhodnutí podaly kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím není rozhodnuto.
Elektronické mýtné pro vozidla na 3,5 tuny se v Česku vybírá od roku 2007, postupně se mýtné brány objevily na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných úsecích silnic první třídy. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
Nově by měl k výběru mýtného sloužit satelitní systém bez bran. Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic první třídy.