Ceníkové platby za mobilní datové služby jsou pro rezidenty na českém trhu vyšší, než jaké by byly na trhu s plně rozvinutou konkurencí. Konstatuje to analýza Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), která prošla připomínkovým řízením a kterou regulátor odešle k notifikaci Evropské komisi.
ČTÚ: Češi mají vyšší ceny za mobilní data kvůli malé konkurenci
ČTÚ v analýze uvedl, že mobilní trh v Česku není plně konkurenční, protože operátoři jednají v takzvané tiché shodě. K tomu podle úřadu přispívá fakt, že soutěž se odehrává u neveřejných slev, a nikoliv plošně v ceníkových nabídkách. Operátoři toto tvrzení v připomínkách odmítli.
V Česku působí tři klasičtí mobilní operátoři – O2, T-Mobile a Vodafone. Vedle nich pak řada takzvaně virtuálních. Ovšem ČTÚ uvedl, že vysoký počet virtuálních operátorů na trhu bez ohledu na zhodnocení jejich možnosti přinášet nové nabídky zákazníkům rozhodně není vypovídající a je tedy do jisté míry pouze zdánlivým znakem konkurenčního prostředí.
Rovněž nízký objem přenesených čísel – ročně přibližně tři procenta celkového počtu SIM karet – nasvědčuje relativně malé dynamice trhu, dodal mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Blíží se regulace trhu?
Vysoké ceny za mobilní data v České republice v minulosti kritizovali vládní i opoziční politici. Konkurenci, která by ceny snížila, má pomoci vstup čtvrtého mobilního operátora v podzimní aukci kmitočtů pro 5G nebo zákonné zkrácení doby pro přenesení mobilního čísla.
ČTÚ dodal, že na základě výsledků analýzy by po schválení dokumentu na úrovni EU mohl úřad rozhodnout o regulaci českého trhu. Její konkrétní podobu ale neuvedl. Většina zemí Unie ale mobilní trh nereguluje.
Samotný Český telekomunikační úřad se přitom koncem letošního března stal terčem kritiky ze strany premiéra Andreje Babiše (ANO). Premiér uvedl, že úřad musí více využívat své kompetence k nápravě situace na trhu s mobilními službami. S vládním zmocněncem pro digitalizaci Vladimírem Dzurillou se Babiš shodl na potřebě větší regulace, která by měla podle premiéra zvýšit konkurenci a snížit ceny mobilních služeb pro spotřebitele.