Pro zlepšení podmínek na trhu mobilních operátorů nedělá stát dost, myslí si většina Čechů

Téma mobilních operátorů nedávno rozvířilo tvrzení ministryně Marty Novákové (za ANO), že by mobilní data byla levnější, kdyby je lidé víc využívali. Podle průzkumu agentury Kantar CZ pro Českou televizi je ve svém telefonu používá zhruba polovina zákazníků. Většina lidí si ovšem myslí, že stát nepodniká dostatek kroků, aby se podmínky pro zákazníky mobilních operátorů zlepšily. Podle předsedy Rady ČTÚ Jaromíra Nováka by mohl telekomunikační úřad začít regulovat mobilní trh.

Jak na tom Češi s mobilními daty jsou? Z průzkumu Kantar CZ vyplývá, že placený internet u svého operátora používá 52 procent lidí. Naopak 45 procent respondentů tvrdí, že ne. Využívání mobilních dat častěji uvádějí muži, mladí a lidé s vyšším vzděláním.

Více data spotřebovávají také zákazníci se smlouvou i ti, kterým útratu platí zaměstnavatel, tedy jedná se o služební telefon využívaný rovněž k soukromý účelům. „Není překvapením, že jsou obrovské rozdíly mezi generacemi. Lidé do 40 let je používají ze tří čtvrtin, mezi lidmi v důchodovém věku je to zhruba 20 procent. Využívání mobilních dat také prudce roste se zvyšujícím se vzděláním, ale jsou jen minimální rozdíly mezi venkovem a velkými městy,“ dodává spoluautor výzkumu Pavel Ranocha.

Zdroj: Kantar CZ pro ČT, 9. 2. – 1. 3. 2019, technologie CATI, 1200 respondentů

Z Čechů, kteří vlastní chytrý telefon, využívá placená mobilní data asi 90 procent. Podle
Ranochy je to poměrně velký nárůst proti situaci před dvěma lety. „Cena je omezující jenom do určité míry. Člověk, který je chce používat, tak si nějaký balíček pořídí. Ale ta cena není odrazující až do té míry, že by si nekoupil žádný takový produkt,“ doplnil analytik.

Český telekomunikační úřad si slibuje snížení cen za data od připravované aukce kmitočtů, která by mohla do Česka přinést dalšího operátora. Teď je o dostatečné konkurenci mezi mobilními operátory přesvědčeno 46 procent občanů. Opačný postoj zastává 43 procent. 

Lidé operátory v současnosti ani příliš často nemění. V posledních dvou letech přešlo ke konkurenci podle průzkumu jenom 14 procent lidí.

Za poslední roky se svým operátorem něco řešilo 47 procent respondentů, ať už šlo o komunikaci přes e-mail, nebo návštěvu pobočky. Více než polovina kontaktů se podle odpovědí v průzkumu týkala administrativní změny údajů nebo uzavření nové smlouvy či změny služeb. Podíl obecných dotazů tvořil asi pětinu. V sedmnácti procentech šlo o stížnosti a reklamace.

Vláda chce zkrátit lhůtu na převedení čísla ke konkurenci

Češi si myslí, že by stát měl dělat víc, aby se zlepšily podmínky pro zákazníky mobilních operátorů. Kriticky tak v tomhle ohledu hodnotí stát 63 procent obyvatel. Opačně to vidí zhruba čtvrtina. O dostatečnosti kroků ze strany státu jsou častěji přesvědčeny ženy, mladí lidé do 29 let a lidé s nižším vzděláním. Tento postoj častěji zastávají také uživatelé předplacených karet.

Naposledy vláda koncem února schválila návrh změny zákona, který má přinést zkrácení doby převedení čísla při změně mobilního operátora na dva dny místo deseti. Novela počítá také s tím, že v případě ukončování smlouvy na dobu určitou by lidé po třech měsících trvání smlouvy nehradili nic.

Ve hře je až regulace velkoobchodní ceny pro operátory

Předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák se domnívá, že vyšší cenu v Česku způsobuje nedostatečná konkurence. Proto by mohl telekomunikační úřad rozhodnout o cenové nebo necenové regulaci, ačkoliv většina zemí EU mobilní trh nereguluje. To však musí schválit Evropská komise na základě analýzy tuzemského trhu, rozhodnout by mohla na přelomu roku. 

Novák kritizoval zejména situaci, kdy je konkurence na trzích domácností a firem výrazně odlišná. Domácnosti pak doplácejí na to, aby firmy mohly mít služby levnější.

„Pro operátory je výhodnější škrtit spotřebu dat a tím pádem vydělat víc peněz v segmentu domácností.“

Jaromír Novák

předseda Rady ČTÚ

Pokud bude Evropská komise souhlasit s českou analýzou, bude moci regulátor přistoupit k dalším krokům. „ Od těch nejméně agresivních, jako je oddělené účetnictví, až po cenovou regulaci velkoobchodní ceny. Tedy za kolik bude síťový operátor prodávat svému virtuálnímu hráči,“ řekl Novák v OVM.

Při přechodu k jinému operátorovi by lidé mohli dostávat zůstatek na předplacené kartě

Náměstek ministryně průmyslu a obchodu Petr Očko pak zmínil další cesty, které by také měly vést ke snížení cen. Vedle vládního návrhu na zkrácení doby na převod čísla by také lidé v případech ukončování smlouvy na dobu určitou po třech měsících už nic nehradili.  

Ministerstvo průmyslu také navrhuje, aby byla u předplacených karet zakotvena povinnost operátora vrátit zůstatek na předplacené kartě, pokud zákazník chce přejít k jinému operátorovi. To by rovněž usnadnilo přechody mezi operátory. 

Video Otázky Václava Moravce
video

OVM: Kdy zlevní mobilní data?

Očko věří, že z těchto různých návrhů vzejde komplexní novela, která by mohla být rychle přijata, aby mohla nabýt účinnosti letos na podzim. Novák sice nevěří, že by samotná novela mohla vést ke snížení cen, ale považuje to za nástroj, jak zpružnit trh. 

Europoslankyně Dita Charanzová (za ANO) pak doufá, že vládní novela telekomunikačního zákona rozhýbe zdejší prostředí, „které nejeví známky, že by bylo konkurenční“. Na současném tuzemském prostředí jí chybí i transparentnost prostředí. „To jinde v Evropě nevidím. Je tady až koňský obchod, že s operátorem handluju nějakou cenu.“

ČTÚ chce letos v listopadu spustit aukční proces, který by měl vést k příchodu 4. operátora. Od něho si mnozí slibují, podobně jako tomu bylo v některých evropských zemích, snížení cen. 

Otázky Václava Moravce - 10. března 108.77 MB