Letouny Boeing 737 MAX stále nesmí do vzduchu, což před začínající turistickou sezonou komplikuje život cestovním kancelářím i leteckým společnostem. Bývalý dopravní pilot Karel Mündel ale v Událostech, komentářích upozorňoval, že pokud nebudou problémy spolehlivě odstraněny, je nejlepší letadla držet na zemi: „To nejhorší, co by mohl Boeing udělat, je podlehnout obchodnímu tlaku a letadla urychleně vrátit do provozu.“
Bývalý dopravní pilot: Boeing nesmí podlehnout obchodnímu tlaku, i když se blíží čas dovolených
Letadlo typu Boeing 737 MAX se zřítilo loni v říjnu v Indonésii, o pět měsíců později havarovalo letadlo stejného typu v Etiopii. Některé státy včetně USA, Kanady, Spojených arabských emirátů, Indie, Číny a také evropských zemí následně uzavřely pro tyto letouny svůj vzdušný prostor.
„Z hlediska bezpečnosti a potenciálních pasažérů to rozhodnutí bylo určitě správné, i když to způsobilo spoustu problémů,“ uvedl Karel Mündel. Vadil mu ovšem způsob, jakým k uzemnění letadel došlo: „ To byly ty přelety na náhradní letiště a pak přelety s prázdnými letadly zpátky na jejich domácí báze.“
To, že moderní letadla nesmí vzlétnout, nyní komplikuje tisícům lidí odlet na dovolenou. Cestovní kanceláře včetně těch českých mění klientům datum i místo odletu. Přesto mají podle Mündela bezpečnostní opatření přednost.
„Problémy dopravců, kteří na letouny MAX spoléhali, rostou každým dnem. Ale dokud nebude spolehlivě prokázáno, že problémy byly odstraněny, tak je nejlepší řešení držet letadla na zemi,“ domnívá se bývalý pilot. To nejhorší, co by podle něj mohl Boeing udělat, je podlehnout teď obchodnímu tlaku a letadla urychleně vrátit do provozu.
„Při vyšetřování pádu obou letadel se nachází styčné body, které svědčí o tom, že rozhodnutí uzemnit letadla bylo správné,“ zdůraznil Mündel.
Podle Mündela neměli piloti o stabilizačním systému mnoho informací
Podle některých expertů je možné, že za pádem dvou Boeingů 737 MAX byla chyba počítačového systému. Podle Mündela je to ale složitější: „To, co se nazývá systém, není vlastně systém, ale jenom jakýsi mód části automatického řízení letadla. A ten měl pomáhat při řízení tohoto moderního a poměrně přemotorovaného typu a přiblížit ho letovými vlastnostmi předcházejícím modelům společnosti Boeing. Ale problém byl v tom, jakým způsobem byl tento mód instalován a nakolik s ním piloti nebyli seznámeni.“
To, že firma Boeing s popsaným mechanismem své piloty dobře neseznámila, vyplývá podle Mündela přímo z materiálů společnosti. „Piloti neměli mnoho informací o systému,“ řekl.
Americký výrobce letadel Boeing věděl o softwarovém problému letounů 737 Max zhruba rok, neinformoval o tom ale ani letecké společnosti, ani regulační orgány. Částečné a nekonzistentní objasnění situace poskytl až po první tragické nehodě indonéského stroje. Vyplývá to z nedělního prohlášení společnosti, o němž informovala světová média. Boeing nicméně trvá na tom, že tato věc nepředstavuje bezpečnostní riziko.
Jak společnost Boeing uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. V té době se podnik spolehl na standardní interní přezkum, který zjistil, že problém „neovlivňuje nepříznivě provoz a bezpečnost letadel“.
Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský stroj aerolinek Lion Air. Informace sdělilo americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který problém analyzoval od listopadu do letošního února, kdy dospěl k závěru, že situace
nevyžadu je mimořádnou akci, napsal list The Wall Street Journal (WSJ).