Bývalý dopravní pilot: Boeing nesmí podlehnout obchodnímu tlaku, i když se blíží čas dovolených

8 minut
Bývalý dopravní pilot: To nejhorší, co může Boeing udělat, je vrátit neprověřené letouny do provozu
Zdroj: ČT24

Letouny Boeing 737 MAX stále nesmí do vzduchu, což před začínající turistickou sezonou komplikuje život cestovním kancelářím i leteckým společnostem. Bývalý dopravní pilot Karel Mündel ale v Událostech, komentářích upozorňoval, že pokud nebudou problémy spolehlivě odstraněny, je nejlepší letadla držet na zemi: „To nejhorší, co by mohl Boeing udělat, je podlehnout obchodnímu tlaku a letadla urychleně vrátit do provozu.“

Letadlo typu Boeing 737 MAX se zřítilo loni v říjnu v Indonésii, o pět měsíců později havarovalo letadlo stejného typu v Etiopii. Některé státy včetně USA, Kanady, Spojených arabských emirátů, Indie, Číny a také evropských zemí následně uzavřely pro tyto letouny svůj vzdušný prostor.

„Z hlediska bezpečnosti a potenciálních pasažérů to rozhodnutí bylo určitě správné, i když to způsobilo spoustu problémů,“ uvedl Karel Mündel. Vadil mu ovšem způsob, jakým k uzemnění letadel došlo: „ To byly ty přelety na náhradní letiště a pak přelety s prázdnými letadly zpátky na jejich domácí báze.“

To, že moderní letadla nesmí vzlétnout, nyní komplikuje tisícům lidí odlet na dovolenou. Cestovní kanceláře včetně těch českých mění klientům datum i místo odletu. Přesto mají podle Mündela bezpečnostní opatření přednost. 

„Problémy dopravců, kteří na letouny MAX spoléhali, rostou každým dnem. Ale dokud nebude spolehlivě prokázáno, že problémy byly odstraněny, tak je nejlepší řešení držet letadla na zemi,“ domnívá se bývalý pilot. To nejhorší, co by podle něj mohl Boeing udělat, je podlehnout teď obchodnímu tlaku a letadla urychleně vrátit do provozu.

„Při vyšetřování pádu obou letadel se nachází styčné body, které svědčí o tom, že rozhodnutí uzemnit letadla bylo správné,“ zdůraznil Mündel. 

Podle Mündela neměli piloti o stabilizačním systému mnoho informací

Podle některých expertů je možné, že za pádem dvou Boeingů 737 MAX byla chyba počítačového systému.  Podle Mündela je to ale složitější: „To, co se nazývá systém, není vlastně systém, ale jenom jakýsi mód části automatického řízení letadla. A ten měl pomáhat při řízení tohoto moderního a poměrně přemotorovaného typu a přiblížit ho letovými vlastnostmi předcházejícím modelům společnosti Boeing.  Ale problém byl v tom, jakým způsobem byl tento mód instalován a nakolik s ním piloti nebyli seznámeni.“

To, že firma Boeing s popsaným mechanismem své piloty dobře neseznámila, vyplývá podle Mündela přímo z materiálů společnosti. „Piloti neměli mnoho informací o systému,“ řekl.  

Americký výrobce letadel Boeing věděl o softwarovém problému letounů 737 Max zhruba rok, neinformoval o tom ale ani letecké společnosti, ani regulační orgány. Částečné a nekonzistentní objasnění situace poskytl až po první tragické nehodě indonéského stroje. Vyplývá to z nedělního prohlášení společnosti, o němž informovala světová média. Boeing nicméně trvá na tom, že tato věc nepředstavuje bezpečnostní riziko. 

Jak společnost Boeing uvedla, její inženýři v roce 2017 zjistili, že kvůli chybě softwaru nefunguje výstraha tak, jak bylo plánováno. V té době se podnik spolehl na standardní interní přezkum, který zjistil, že problém „neovlivňuje nepříznivě provoz a bezpečnost letadel“.

Vedení společnosti se o záležitosti dozvědělo až po 29. říjnu 2018, kdy se zřítil indonéský stroj aerolinek Lion Air. Informace sdělilo americkému Federálnímu úřadu pro letectví (FAA), který problém analyzoval od listopadu do letošního února, kdy dospěl k závěru, že situace
nevyžadu je mimořádnou akci, napsal list The Wall Street Journal (WSJ).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

V bitcoinové kauze není zatím nikdo obviněn, stát kryptoměny stále drží

Policie zatím v bitcoinové kauze, které státu daroval Tomáš Jiřikovský odsouzený dříve za drogy a zpronevěru, nikoho neobvinila. Prověřování ale nadále pokračuje pod dohledem Vrchního státního zastupitelství v Olomouci. Po jednání senátního bezpečnostního výboru to uvedl olomoucký vrchní státní zástupce Radim Dragoun. Státu podle ministryně spravedlnosti Evy Decroix (ODS) zatím žádná škoda nevznikla. Kupující však chtějí zpět své peníze a dokončit obchody podle původní dohody.
14:01Aktualizovánopřed 2 hhodinami

České firmy se na dostavbě Dukovan zapojí z víc než 60 procent, míní Vlček

Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) si myslí, že zapojení českých firem do dostavby jaderné elektrárny Dukovany bude ještě větší než 60 procent. Není to jen o konkrétním procentuálním zapojení, tím projektem jim vytvoříme podmínky, jak můžou české technologie exportovat i na další trhy, prohlásil v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Podle Vlčka je nepochybné, že některé věci si Korejci budou dodávat sami. S ohledem na strategičnost a důležitost projektu uvedl, že ať přijde jakákoliv vláda, jenom blázen by ho zastavil.
před 2 hhodinami

Evropským lídrem v těžbě ropy a plynu je Norsko. Promluvit do ní může i Polsko

Norsko patří mezi přední evropské producenty ropy a zemního plynu – toho zajišťuje téměř třetinu z veškerého dovozu do Evropské unie. V budoucnu by svou těžbu mělo rozšířit také například Rumunsko. Do produkce těchto surovin může promluvit i Polsko, u jehož pobřeží bylo objeveno zřejmě významné ložisko ropy a plynu. Kritika ohledně polských plánů s nalezištěm se však už ozývá z Německa.
před 4 hhodinami

ČD Cargo propustí až sedm set lidí a sešrotuje další vozy

Český nákladní dopravce ČD Cargo plánuje propustit do konce roku až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu, uvedl v úterý na síti X předseda představenstva a výkonný ředitel firmy Tomáš Tóth. Firma se podle něj musí připravit na výrazný pokles přepravy. Dané problémy podle Federace strojvůdců ČR nelze řešit jen propouštěním zaměstnanců, preferuje strukturální změny ve fungování celého podniku.
09:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Neznalost úvěrů vede k zadlužení, rizikové jsou hlavně nebankovní půjčky

Nedostatečné znalosti o půjčkách, malá orientace v rizicích a narůstající potíže se splácením. Nový průzkum agentury Behavio pro projekt „Neplať úroky“ ukázal, že do dluhových pastí se stále častěji dostávají nejen nízkopříjmové domácnosti, ale i mladí lidé a příslušníci střední třídy. Nejrizikovější jsou přitom půjčky od nebankovních společností. Situaci potvrzují právníci, poradny i sociální pracovníci.
před 15 hhodinami

Korejci zvažují kvůli Dukovanům žalobu na EDF

Jihokorejská společnost KHNP, která vyhrála tendr na výstavbu dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, zvažuje podání žaloby na EDF. Právě firma z Francie totiž tendr napadla a soud pak svým rozhodnutím podpis smlouvy odložil, což projekt zdrželo o měsíc. „Tuto záležitost považujeme za velmi vážnou a v současné době zvažujeme všechny možné právní a strategické kroky,“ sdělila mluvčí KHNP Lisa Kim. O dalším postupu bude rozhodovat i ČEZ, který již dříve upozorňoval na možné vysoké škody v případě pozdržení projektu. Na kolik přesně měsíční posun vyšel, zatím není jasné.
včera v 21:00

Důchodový účet bude po sedmi letech v plusu

Stát v příštím roce po sedmi letech vybere na důchody víc peněz, než na nich vyplatí penzistům. Přebytek na důchodovém účtu by měl včetně výdajů na správu dosáhnout osmi až deseti miliard korun. Pro ČT to uvedl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). V letošním roce přitom bude penzijní účet zhruba ve třináctimiliardovém minusu.
včera v 20:52

Inspekce může pokutovat firmy, které zaměstnancům zakazují mluvit o mzdách

Zaměstnanci už téměř dva měsíce nemusejí tajit informace o svém výdělku. Zákon takovou doložku o mlčenlivosti ani dříve nepovoloval, ale inspekce práce za ni nemohla firmy pokutovat. Podobných případů řešila desítky ročně. Teď může uložit sankci až do výše čtyři sta tisíc korun. Nadále platí, že zaměstnavatel nesmí prozradit výši mzdy dalším pracovníkům.
včera v 20:40
Načítání...