Autosalon v Detroitu: Firmy tlačí na Trumpa, aby vyřešil obchodní spory i rozpočtovou nouzi. VW a Ford uzavřely alianci

Představitelé automobilového průmyslu vyzvali na mezinárodním autosalonu v Detroitu administrativu amerického prezidenta Donalda Trumpa a Kongres, aby nalezly řešení obchodních sporů a otevření vládních úřadů. Politická nejistota sektor finančně zatěžuje. Německý Volkswagen a americký Ford oznámily v Detroitu uzavření globální aliance pro vývoj lehkých užitkových vozů.

Ve snaze vyhnout se novým clům Spojené státy jednají s Čínou o nové obchodní dohodě, zatímco regionální obchodní dohoda s Kanadou a Mexikem čeká na schválení v Kongresu.

Automobilky působící v USA bojují s cenami oceli a hliníku, které zvedla cla Trumpovy administrativy. Jak řekl novinářům šéf automobilky Fiat Chrysler Mike Manley, kvůli americkým clům na kovy se náklady automobilky letos zvýší o 300 až 350 milionů dolarů (6,66 až 7,77 miliardy Kč), což představuje zhruba 135 až 160 dolarů na automobil.

Kromě toho zavření čtvrtiny federálních úřadů pro firmu znamená zdržení certifikace jednoho z nových modelů nákladních automobilů. Tato vozidla přitom patří k nejvýnosnějším produktům společnosti.

Toyota už kvůli clům musela zvýšit ceny třikrát, přestože 96 procent oceli v jejích vozech pochází z amerických závodů. Podle zástupce ředitele pro Severní Ameriku Roberta Cartera cla zvýšila ceny aut v průměru o 600 dolarů.

Brian Smith ze společnosti Hyundai zase zdůraznil, že automobilky potřebují mít jasno, aby mohly přizpůsobit dodavatelské řetězce.

Německá automobilka Volkswagen AG hodlá investovat 800 milionů dolarů (17,76 miliardy Kč) do výroby nových elektromobilů ve svém závodě v americkém státě Tennessee ve městě Chattanooga. Firma to oznámila právě na autosalonu v Detroitu.

S montáží vozů na elektrický pohon, která má být zahájena v roce 2022, se zaměstnanost v závodě zvýší o 1000 míst. Automobilka tam bude vyrábět vozy na platformě MEB, kterou vyvinula pro elektromobily.

První vozy na této platformě se mají do konce letošního roku začít vyrábět v německém závodě VW ve Cvikově (Zwickau). V roce 2020 má spustit jejich montáž v čínských městech An-tching a Fo-šan a v roce 2022 v Německu v Emdenu a Hannoveru. Do roku 2023 firma hodlá do oblasti elektromobilů investovat téměř 50 miliard dolarů.

Automobilky Volkswagen a Ford na autosalonu oznámily alianci pro výrobu vanů a pick-upů. Měla by se rozběhnout prodejem vanů a středně velkých pick-upů v roce 2022. Firmy zdůraznily, že nejde o fúzi ani o výměnu akcií. 

Ford bude pro obě společnosti projektovat a vyrábět pick-upy střední třídy, stejně jako větší dodávkové vozy pro evropské zákazníky. O vývoj a výrobu městských dodávek se postará VW. Automobily by se mohly vyrábět v závodě Fordu v Turecku, oznámila německá automobilka.

Alianci bude řídit společný výbor, v jehož čele stanou šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess a šéfa Fordu Jim Hackett. Výbor bude zahrnovat i další vysoce postavené vedoucí pracovníky z obou automobilek.

Firmy dodaly, že zkoumají rovněž možnost společného vývoje elektromobilů a samořízených vozů. Agentura Reuters v této souvislosti uvedla, že problémy na největších automobilových trzích – v Číně a v USA – zvyšují tlak na automobilky, aby snižovaly své náklady. Proto spojují své síly. 

Aliance by měla podle partnera poradenské firmy EY Petra Knapa oběma skupinám pomoci rozprostřít vývojové náklady a dosáhnout snížení jednotkových nákladů zvýšením objemů výroby. „Nižší náklady a obhájení ziskových marží bude pro obě firmy zásadní. V časech, kdy se odvětví pouští do náročných bitev v nových oblastech mobility s technologickými giganty a zároveň čelí poklesu či stagnaci hlavních trhů, jsou nákladové úspory zásadní. Pro Ford šlo možná o jednu z mála cest, jak si před akcionáři obhájit pokračování fungování v Evropě a nenásledovat společnost GM, která z Evropy odešla úplně,“ řekl Knap agentuře ČTK.

Prodej osobních aut v Číně se loni poprvé za dvacet let snížil. Klesl o šest procent na 22,7 milionu aut, oznámil Čínský svaz osobních automobilů. V USA se loni prodej nových automobilů zvýšil o 0,3 procenta na 17,27 milionu vozů, a to navzdory růstu cen, stoupajícím úrokovým sazbám a výkyvům na akciovém trhu. S odvoláním na údaje jednotlivých automobilek o tom informovala agentura AP. Spojené státy jsou druhým největším automobilovým trhem na světě po Číně. Jen málo pozorovatelů však očekává, že růstový trend bude v letech 2019 a 2020 pokračovat.