Česká armáda by mohla mít dvě proudová transportní letadla s násobně vyšší kapacitou i rychlostí oproti dosud největším transportním letounům. Ministerstvo obrany oznámilo, že zahájilo jednání s brazilským Embraerem o nákupu typu C-390 Millenium. Jak úřad připomněl, subdodavatelem Embraeru pro výrobu C-390 je i Aero Vodochody.
Ministerstvo obrany jedná s brazilským Embraerem o nákupu letounů C-390
„Jednání povedeme o pořízení dvou kusů těchto letounů, přičemž jedním z cílů vyjednávání bude, aby první letoun přistál v Česku již na konci příštího roku,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jiří Táborský. Kolik by chtěl stát za stroje zaplatit, sdělit nechtěl. „Co se týče ceny, tak představu samozřejmě máme, ale s ohledem na strategii vyjednávání ji nebudeme dopředu zveřejňovat,“ ozřejmil.
Armáda si od nových transportních letounů střední velikosti slibuje schopnost přepravovat materiál či těžkou techniku, kterou dosud vlastními silami letecky přepravovat nedokázala a musela žádat o pomoc své spojence. Typ C-390 zároveň nevyžaduje mimořádnou infrastrukturu, je schopen operovat i z letišť s nezpevněnou dráhou.
„Nákupem Embraeru bychom získali další nástroj pro zvládání situací, jako je například evakuace z krizových oblastí. Může sloužit také jako prostředek zdravotnického odsunu osob MEDEVAC a díky systému vzdušného hašení ho lze využít i v boji s rozsáhlými požáry. Z paluby C-390 lze mimo jiné provádět všechny druhy vzdušných výsadků osob i padákového shozu nákladu,“ uvedlo ministerstvo.
Aero zintenzivní spolupráci
Úřad ujistil, že s Embraerem jedná na základě průzkumu trhu a analýz, které identifikovaly typ Millenium jako nejlepší pro splnění požadavků jednotlivých složek armády. Zároveň zdůraznil, že na typu C-390 je i česká stopa. Brazilskému Embraeru dodává české Aero náběžnou hranu křídla, dveře, nákladní rampu a druhou část zadního trupu.
Podnik z Vodochod podle jeho mluvčí Radky Černé spolupráci s Embraerem zintenzivní. Má to zaručit čerstvě podepsaný smluvní dodatek. „Budeme i nadále jedním z jeho nejvýznamnějších dodavatelů. Navíc hodnota této spolupráce s největší pravděpodobností výrazně přesáhne celkovou hodnotu zakázky na pořízení C-390 pro naši armádu, což je příznivá zpráva nejen pro Aero, ale i celý letecký průmysl v České republice,“ řekl prezident Aera Viktor Sotona.
Armáda zatím využívá k transportu hlavně šestici strojů C-295M od španělského výrobce CASA. Ty dokážou přepravovat lehkou vojenskou techniku nebo maximálně sedm desítek lidí, čehož armáda využila mimo jiné při poruše svého dopravního airbusu během evakuace krajanů z Izraele minulý týden.
C-390 má oproti C-295 zhruba čtyřnásobnou maximální vzletovou hmotnost, dvojnásobný dolet a také výrazně vyšší cestovní rychlost.
Embraer již nalezl kupce pro C-390 v několika zemích NATO – Portugalsko jich pořídilo pět, Maďarsko dva a záměr koupit je oznámilo také Nizozemsko. Pořídit brazilské transportní letouny chce i Rakousko.