Rozbíhá se druhá část kampaně. Pavel i Babiš ladí strategii, jak získat voliče

Události: Strategie kandidátů (zdroj: ČT24)

Začíná druhá část prezidentských kampaní Petra Pavla i Andreje Babiše (ANO). Generál ve výslužbě neděli trávil pracovně a s týmem řešil výjezdy do krajů nebo účast v debatách. Expremiér Babiš byl doma s rodinou. Jeho štáb se sejde v pondělí. I on plánuje kontaktní kampaň a besedy s lidmi. S koncem prvního kola prezidentské volby začíná také finální počítání příjmů a výdajů na transparentních účtech všech kandidátů. Zákonný limit měli 40 milionů korun. Postupující do druhého kola můžou pro další kampaň využít ještě 10 milionů.

Petr Pavel v neděli v poledne absolvoval rozhovor v televizi a pak se přesunul zpátky do volebního štábu za svým týmem. „Budeme analyzovat nejen včerejšek, ale samozřejmě taky ten nejlepší přístup k dalším dvěma týdnům,“ předeslal.

Pavel chce zamířit do velkých měst na diskuze s místními – zatím má v plánu tři, společně s týmem domlouvají i další. Sám ale přiznává, že za čtrnáct dní se toho už moc stihnout nedá. „Chceme to rovnoměrně rozložit mezi televizní debaty, mezi debaty ve velkých médiích, vystoupení v médiích a setkávání s občany,“ doplnil.

Pavel se už může také opřít o podporu neúspěšných kandidátů Danuše Nerudové, Marka Hilšera a Pavel Fišera. S Nerudovou by se měl setkat i v pondělí, kdy týmy obou kandidátů doladí podobu podpory pro nadcházející hlasování. 

Podle konzultantky z Institutu politického marketingu Alžběty Králové by měl Pavlův tým do druhého kola především zachovat jeho autenticitu. „Funguje, že byl úsporný a i ze strategického pohledu si myslím, že bylo dobře, že se Petr Pavel až tak nevyjadřoval – snažil se omezit to, že by udělal chybu v rétorických vyjádřeních, a nahrál tak svému protivníkovi,“  podotkla v pořadu 90' s tím, že před druhým kolem bude muset Pavel více využívat mediálního prostoru. „Bude také více útočný, ale nebude agresivnější, bude kritičtější vůči Andreji Babišovi a ostřejší ve vyjádřeních,“ dodala. 

Babišovy plány

Pavlův protikandidát Babiš strávil neděli s rodinou. Původně se měl v Průhonicích sejít s volebním týmem a řešit další strategii kampaně, k tomu dojde až v pondělí. „Není úplně jasné, kam všude pojedeme, ale už víme, že (Andrej Babiš) bude mít opět talk-show, vypadá to na pět ve velkých městech. S lidmi budeme určitě komunikovat na sociálních sítích,“ popsal člen volebního týmu Vladimír Vořechovský. 

Šéf hnutí ANO by se měl účastnit i televizních debat. „Říkal, že půjde do vícera debat, než šel před první kolem, to určitě platí, ale do jakých debat, to bude řešit na začátku týdne,“ podotkl Vořechovský. 

Výraznější změnu kurzu nicméně prý expremiér nechystá. „Předpokládám, že kampaň bude podobná jako doteď, budeme se snažit držet mírný tón,“ poznamenal člen Babišova týmu Daniel Köppl. 

Kromě toho bude politikův tým hledat další podporu voličů, a to například i těch z SPD. Babiš se už v sobotu večer potkal s šéfem hnutí Tomiem Okamurou. Ten v neděli nechtěl předjímat, zda šéf hnutí ANO bude tím, koho SPD podpoří, na Twitteru nicméně uvedl, že v souladu s politickými postoji hnutí rozhodně nepodpoří kandidáta vládní pětikoalice.

Podle Králové dokáže Babiš během kampaně přepínat mezi několika rovinami, které fungují. „Ať už je to hodný strejda na vesnicích v rámci jeho talkshow, kde se baví o tom, co má rád za filmy a jídlo, nebo je to zkušený politik, který se proti tomu vymezuje a říká, že není politik, ale když je potřeba, tak je ten, který jede za Macronem a všemi státníky, nebo je to ten Andrej Babiš, který jde a maká na rozdíl od ostatních, a je útočný v té svojí rétorice,“ dodala a zmínila, že na některé voliče to ve druhém kole fungovat bude. „Určitě to slouží k mobilizaci jeho voličů, u kterých potřebuje, aby přišli do druhého kola,“ dodala.

Volební účty kandidátů

Podle transparentního účtu Pavla jeho kampaň dosud stála přes 38 milionů. Příjmy má o něco vyšší i díky dárcům. „Počítáme s tím, že v prvním kole utratíme čtyřicet milionů, nepřekročíme to. Hlídali jsme si to, abychom to měli v pořádku,“ řekla volební manažerka kampaně Pavla Nýdrle.

Ze všech kandidátů dostal Pavel nejvíc milionových darů – celkem třináct. Nejvyššími dary přispěli především podnikatelé ze seznamu podporovatelů, který generál zveřejnil už v létě. Jak přesně využije peníze pro další fázi kampaně, ladí jeho tým celý víkend.

„Držíme se limitů, které jsou dány jak pro první kolo, tak teď pro druhé kolo. Peníze půjdou jako dosud především na reklamu, další výdaje budou na členy týmu a pak organizační věci,“ upřesnil Pavel.  

Události: Financování prezidentské kampaně (zdroj: ČT24)

Náklady na kampaň počítají také Babišovi spolupracovníci. Zatím mluví o dvaceti milionech, další faktury ale ještě čekají na proplacení a s výdaji na transparentním účtu se tak zřejmě dostanou ke čtyřiceti milionům. Dary šéf hnutí ANO nepřijímá, když přijdou, vrátí je.

„Daleko větší roli hraje ten kontakt s voličem, tam jde samozřejmě daleko víc peněz než u klasické kampaně, ale jinak je to rozložení úplně standardní,“ dodal Köppl.

Financování kampaní prověří takzvaný dohledový úřad. Pro finalisty prezidentské volby pak platí, že do středy 25. ledna, tedy ve volebním týdnu, musí zveřejnit údaje o dárcích a poskytovatelích bezúplatných plnění. 

90’: Den po volbách a strategie obou kandidátů (zdroj: ČT24)