Vlaky se loni v Českém Brodě srazily kvůli zdravotním problémům strojvedoucího, zjistila inspekce

Srdeční příhoda, která postihla strojvedoucího osobního vlaku, byla podle Drážní inspekce hlavní příčinou srážky tohoto vlaku s nákladním v Českém Brodě, která se stala loni v červenci. Přispělo k ní však i to, že strojvedoucí před srážkou opakovaně zasahoval do systému automatického vedení vlaku. Strojvedoucí při nehodě zahynul a 36 cestujících utrpělo zranění.

Drážní inspekce vydala po roce a čtvrt od nehody v Českém Brodě závěrečnou zprávu ze svého vyšetřování. Vyplývá z ní, že těsně před srážkou utrpěl strojvedoucí osobního vlaku, který narazil do stojícího nákladního vlaku, srdeční příhodu.

Inspektoři se odvolali na znalecký posudek, z nějž vyplývá, že jeho jednání „odpovídá obecně uváděným příznakům srdeční příhody, jakými mohou být například závratě, nevolnost, dušnost a v nejtěžších případech porucha vědomí, která může být příznakem srdeční zástavy“. Drážní inspekce při vyšetřování také zjistila, že z obdobné příčiny zemřel otec strojvedoucího. Strojvedoucí nicméně podle posudku zemřel kvůli zraněním hlavy, která utrpěl až při srážce.

K tragické nehodě ale podle inspekce přispělo i to, že strojvedoucí zasahoval do systému automatického vedení vlaku. Stiskl tlačítko, které umožnilo stroji rozjet se na maximální rychlost, přestože měla být rychlost omezena, a nakonec takto projel i návěst Stůj. Drážní inspekce ovšem zdůraznila, že to v tomto případě bylo možné, vlak mohl po zastavení pokračovat v jízdě podle rozhledu, strojvedoucí by tedy musel zastavit, kdyby viděl překážku. Na systému vedení vlaku poté však nastavil jízdu maximální rychlostí.

Mohl ho k tomu vést fakt, že na čekobrodském nádraží bylo porouchané trakční vedení. Inspekce totiž ve své zprávě odkázala na výpověď jiného strojvedoucího, který uvedl, že kvůli způsobu, jakým Správa železnic provádí takzvané napěťové výluky, je vypínání omezení rychlosti časté. „V mnoha případech by při dodržení rychlosti stanovené systémem AVV docházelo k častému uváznutí vlaků v úseku pod vypnutým trolejovým vedením,“ citovali inspektoři strojvedoucího. Z výpovědi také vyplynulo, že se strojvedoucí snaží obcházet jízdu sníženou rychlostí, protože jinak by nabrali zpoždění, které pak musí písemně odůvodňovat.

Drážní inspekce se nicméně nedomnívá, že by měla nehoda systémovou příčinu. Ministerstvu dopravy doporučila, aby změnilo vyhlášku tak, že podle rozhledu bude možné jezdit maximálně čtyřicetikilometrovou rychlostí.

Nehoda v Českém Brodě byla jednou z mimořádné série nehod, podle Drážní inspekce jich bylo v červenci 2020 nejvíce za dobu, kdy vede měsíční statistiky. Zahynulo při nich osmadvacet lidí, většina však byli pěší, kteří vkročili pod vlak, nebo cestující v autech, která vjela na přejezd. Ve vlacích zemřeli tři lidé. Kromě strojvedoucího v Českém Brodě zahynuli i dva cestující při čelní srážce dvou osobních vlaků u Perninku v Krušných horách. Na trati, kde nejsou návěstidla ani výpravčí, nepočkal strojvedoucí jednoho z nich na nádraží, než přijede spoj z protisměru.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 1 hhodinou

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 1 hhodinou

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
19:34Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
10:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
14:11Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
12:20Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 10 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 11 hhodinami
Načítání...