Didaktické testy z češtiny zvládlo více studentů než loni. U matematiky hodnotili učitelé výsledky mírněji

U státní maturity se letos výrazně snížila neúspěšnost studentů v didaktickém testu z češtiny. Propadlo jich 4,9 procenta, tedy o 9,3 procentního bodu méně než loni. Z matematiky propadlo letos 16,8 procenta studentů, o 0,8 procentního bodu méně než před rokem. Vyplývá to z informací ministerstva školství a Cermatu, který státní didaktické testy organizuje a vyhodnocuje. Výsledky maturitních testů zhodnotili zástupci škol a odborných pedagogických spolků jako zdařilé.

Kvůli výuce na dálku ministerstvo školství v matematice snížilo hranici úspěšnosti z 33 procent na 27 procent testu, jinak by byl zřejmě podíl neúspěšných větší. Důvodem je podle resortu to, že matematika vyžaduje zvládnutí nejen teoretických znalostí, ale i jejich aplikace. K tomu je nutné mít učivo procvičené, což distanční vzdělávání v plné míře neumožňuje, uvedl úřad.

Díky úpravě limitu v matematice test zvládlo o 0,8 procentního bodu studentů víc než loni, kdy jich propadlo 17,5 procenta. Předloni test z matematiky nezvládlo 15,5 procenta maturantů, což byl o 6,3 procentního bodu lepší výsledek než o rok dříve. Předtím se neúspěšnost šest let držela mezi zhruba 20 procenty a 23,5 procenta. Test z matematiky si letos zvolilo asi 19 procent ze 71 tisíc maturantů. 

Místo matematiky cizí jazyk

Kolem 81 procent maturantů si vybralo místo matematiky jako druhý předmět cizí jazyk. Naprostá většina z nich mířila k angličtině, kterou nezvládlo 6,7 procenta, zatímco loni 5,1 procenta. V němčině, ruštině a španělštině neúspěšnost proti loňsku klesla. Test z francouzštiny zvládlo všech 82 konajících.

Kvůli dlouhotrvající distanční výuce v důsledku opatření proti epidemii covidu-19 ministerstvo školství letos pro maturanty rozhodlo o řadě úlev. Testy nemuseli skládat studenti zdravotnických a sociálních oborů, kteří při epidemii pomáhali v nemocnicích a domovech seniorů. Ostatním se prodloužil čas na napsání testů, v češtině a cizím jazyku o deset minut, u matematiky o 15 minut. Od 7. do 9. července si budou moct neúspěšní maturanti testy opravit.

Didaktické testy se konaly 24. až 26. května. Mohli je skládat všichni žáci posledního ročníku, kteří prospěli v prvním pololetí aktuálního školního roku. Státní maturitní testy se od letoška neznámkují. Hodnotí se jen slovy „uspěl“ či „neuspěl“ podle procenta zvládnutých úkolů. Podle mluvčí ministerstva Anety Lednové je hranice ve všech dalších předmětech kromě matematiky 44 procent.

U nepovinné těžší zkoušky z matematiky, ke které se přihlásilo 2800 studentů, propadlo podle Cermatu 35 procent žáků.

„Nekonala se žádná katastrofa“

Rozhodnutí ministerstva školství snížit hranici úspěšnosti v testu z matematiky bylo podle předsedy Unie školských asociací CZESHA Jiřího Zajíčka rozumné, naopak šéfka Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová označila snížení za příliš velké. Připustila ale, že maturantům bylo letos potřeba kvůli výuce na dálku vyjít vstříc.

„Dopadlo to přesně tak, jak jsme očekávali, nekonala se žádná katastrofa, kterou někteří predikovali a chtěli kvůli tomu nahradit reálnou maturitu maturitou administrativní,“ uvedl Zajíček. 

Mimo jiné kvůli prodloužení času na test očekával možný pokles neúspěšnosti předseda Asociace češtinářů Josef Soukal. Maturanti se navíc mohli připravovat jen na test, protože letos nebyly povinné slohy a ústní zkoušky z jazyků, připomněl. Případná slabší úroveň výuky a procvičování učiva se podle něj může projevit právě spíš u těchto dvou částí zkoušky než u testu, který se zaměřuje spíš na dovednosti, řekl.