Většině jazykových škol se on-line výuka, na kterou musely kvůli pandemii přejít, osvědčila. Chtějí si ji nechat i do budoucna a i nadále částečně učit přes internet. Ředitelé si pochvalují časovou flexibilitu, zapojení studentů z celé republiky i rodilých mluvčích z celého světa. Školy i jejich žáci se ale zároveň shodují, že osobní kontakt je nenahraditelný. V on-line hodinách se podle nich například hůř trénuje poslech nebo výslovnost.
Jazykové školy chtějí dál učit on-line. Lekce na internetu se jim osvědčily
On-line výuku si pochvaluje student Martin Greško, který se v jazykové škole Jipka v Praze připravuje na maturitu z angličtiny. „Přijde mi, že naše tempo s připravováním maturitních otázek není tak hektické, což mi vyhovuje. Také nemusím dojíždět do centra Prahy a výuku mám z pohodlí domova,“ shrnul výhody Greško.
Podle Nely Hamouzové, vedoucí marketingu jazykové školy Jipka, se bude v budoucnu nabídka odrážet od poptávky: „Rádi bychom vyšli vstříc všem, kteří mají zájem o studium jazyků v rozličných formách. Z tohoto důvodu budeme i nadále nabízet jak prezenční studium, tak on-line lekce.“ Hamouzová předpokládá, že u výuky přes internet zůstane okolo 30 procent jejich studentů.
Podobné plány mají i další školy. „Studenti se naučili studovat on-line a část z nich už u on-line studia zůstane,“ uvedl Martin Hejhal, ředitel pražské jazykové školy Spěváček. Podle jeho zkušeností mezi hlavní výhody patří časová flexibilita výuky, protože žáci mohou studovat brzo ráno i později večer. Je i větší výběr zahraničních lektorů. „Aktuálně pro nás učí lektoři – rodilí mluvčí, kteří jsou fyzicky v USA, Kanadě, Turecku, Německu nebo Itálii,“ dodal Hejhal.
Úplný návrat k původnímu stavu po odeznění pandemie nepředpokládá ani jazyková škola CZENGLISH v Hradci Králové. „On-line výuka skýtá pro řadu studentů výhody z hlediska logistiky i úspory času. Lekce tak může proběhnout téměř kdykoliv a odkudkoliv – připojují se z domova, z kanceláře, někteří dokonce z auta,“ popsal pozitiva lektor Ondřej Štěrba.
V brněnské škole Correct sice zájem o firemní a skupinové on-line kurzy výrazně poklesl, ale po individuální výuce přes internet roste poptávka. „On-line prostředí nám dovolilo rozšířit portfolio a cílit tak na studenty nejen z Brna a okolí,“ uvedl ředitel školy Václav Solich.
Osobní kontakt chybí při trénování poslechu a výslovnosti
Všechny jazykové školy se ale shodují, že se lektoři i studenti těší na pravidelné setkávání a osobní kontakt. „Přestože se teď studenti naučili, že on-line výuka je docela pohodlná alternativa prezenčních kurzů, a někteří u on-line studia již zůstanou, část studentů má stále nejraději docházkové kurzy a těší se zpátky do učeben,“ řekl Hejhal ze Spěváčka.
Ředitel pražské jazykové školy Glossa David Dvorský řekl, že on-line lekce budou určitě nabízet i nadále. Na druhou stranu podotkl, že výuka po internetu není spásná. „Nevidíme on-line kurzy jako úplnou náhradu výuky v učebnách, tu chceme zachovat ve stejném rozsahu, bude-li to možné,“ dodal Dvorský.
Absenci osobního kontaktu vnímá jako problém i lektor jazykové školy Jipka Jakub Naděje. „Trénovat výslovnost je prakticky nemožné. Poslechová cvičení přes videohovor opravdu společně se studentem neuděláme.“ I jeho student Aleš Řápek potvrzuje, že při osobním setkání se více naučí. „Příjemnější je, když se mohu s lektorem vidět osobně,“ dodal Řápek.
Význam on-line výuky Jakub Naděje ale zcela nezatracuje. „Je určitě skvělé, že ta možnost existuje a jako dočasné náhradní řešení je to lepší, než aby student vypadl z kontaktu s jazykem úplně,“ dodal lektor.
Odliv studentů ve firmách i mezi jednotivci
Přestože jazykové školy dokázaly přejít z prezenční do internetové výuky, zaznamenaly v posledním roce značný odliv svých studentů. Podle předsedkyně Asociace jazykových škol Marcely Hergesselové hlásí některé jazykovky až o polovinu menší zájem o kurzy, než v předchozích letech.
„Některé firmy nejsou schopné jet on-line, protože jejich zaměstnanci nemají doma odpovídající vybavení. Nebo jiné potřebují šetřit a první, co osekali, jsou benefity. A první benefit, na který se sáhne, jsou jazykové školy,“ vysvětlila situaci Hergesselová.
Podle ní se to týká i studentů z řad jednotlivců. „Lidé, kteří mají děti doma na on-linu a oni sami dělají na home-office, už nemají sílu na to, aby si odpoledne sedli na hodinu a půl znova k počítači a učili se nějaký jazyk. Po letních prázdninách jsme doufali, že veřejnost přijde, a zjistili jsme, že prakticky nepřišla. Lidé už tušili, jaká bude situace,“ dodala Hergesselová.