Školy čeká 1. září návrat k normálu, oznámil Plaga. Žáci by se měli co nejméně míchat

Brífink k představení manuálu pro provoz škol během epidemie (zdroj: ČT24)

České školy se v novém školním roce vrátí do běžného chodu, pouze se zvýšeným dodržováním hygienických standardů a nošením roušek mimo třídy. Při představení školského manuálu to oznámil resortní ministr Robert Plaga (ANO). Spolu s ministrem zdravotnictví Adamem Vojtěchem (za ANO) vyzvali k tomu, aby školy omezily mísení tříd či žákovských skupin, aby se snížilo i riziko šíření nákazy.

Už od pondělního jednání vlády je jisté, že do škol budou muset žáci přicházet v rouškách a sundají je až ve třídách, a pravděpodobné, že kdyby se školy opět zavřely, bude distanční výuka povinná. Legislativní změnu, která distanční výuku formalizuje, ale ještě musí schválit parlament. Ministerstvo školství nyní počítá s tím, že se 1. září všichni sejdou ve školních budovách a vyučovat se bude ve třídách.

„Školy 1. 9. budou vstupovat do standardního provozu,“ oznámil na tiskové konferenci ministr školství Robert Plaga, když představoval manuál pro chod v pandemických podmínkách. „Chceme maximálně obnovit výuku ve standardním režimu, aby režim na školách nebyl omezen, pokud to nebude nezbytně nutné – samozřejmě se zohledněním epidemické situace,“ doplnil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Ministerský manuál pro školy se dělí na povinnou a doporučující část a současně sleduje dvě hlavní tematické oblasti – rovinu zdravotnické prevence a rovinu výuky.

Hygienická opatření: Školní semafor a roušky

Chod škol v novém školním roce a případné protipandemické zásahy se budou odvíjet od ministerského semaforu, čili od toho, jestli škola leží v aktuálně problematickém městě či regionu.

V současnosti jsou podle mapy ministerstva všechny regiony s výjimkou Prahy a Frýdku-Místku v nejnižším, tedy nulovém stupni rizika, ve kterém budou moct fungovat ve standardním režimu.

Hlavní město a Frýdecko-Místecko jsou ve stupni prvním, tedy zeleném, kdy by se měl omezit do školy vstup cizím lidem a schůzky s rodiči by se měly konat on-line. Horší, žlutý stupeň by měl vést k omezení aktivit mimo standardní organizaci školy a minimalizaci potkávání klientů v čekárnách školských poraden a červená by mohla vést k výraznějšímu omezení provozu školy a přechodu na distanční vzdělávání.

Základní pravidla standardního režimu, která platí celorepublikově už s prvním školním zvoněním, jsou pak tato:

  • Je třeba dodržovat pravidla osobní hygieny – například pravidelně si mýt ruce a používat jednorázové, a nikoliv látkové kapesníky.
  • Školní prostory musí být vybaveny desinfekčními prostředky a je potřeba je pravidelně a často větrat.
  • Mimo třídu se mohou žáci i učitelé pohybovat pouze v rouškách, ve třídách není rouška povinná

Ministr školství režim zakrývání nosu a úst vysvětluje tím, že na prvních stupních by mohl zbytečně komplikovat výuku nejmenších školáků. „Ve třídách nebude rouška povinná i z toho důvodu, že jde o homogenní kolektivy, třídy jsou stále spolu a riziko promíchání dětí a zavlečení nákazy je nižší. Budou povinné ve společných prostorách, na chodbách, pokud děti půjdou na oběd do jídelny – při konzumaci samozřejmě nikoliv,“ doplňuje šéf zdravotnického resortu Vojtěch.

Omezení počtu žáků ve třídách resort nezavádí, na začátku školního roku nebude požadovat ani potvrzení o žákově bezinfekčnosti – a nevymiňuje si ani koridory, ve kterých by studenti měli ve vlnách vstupovat do školní budovy.

Školní výlety ani školy v přírodě stát rovněž nezakazuje, akcentuje ale právě potřebu dodržovat určitou „skupinovost“ a vnímat třídy jako jednotky, které není radno navzájem míchat. Jedině tak se totiž v případě nákazy koronavirem podaří snížit množství lidí, kteří budou muset zamířit do karantény.

Doporučení se podle Plagy týká také družin. Pokud to bude možné, měly by být v družině vždy děti jen z jedné třídy – rozhodnutí ale bude na ředitelích. Za přísných hygienických podmínek budou moci fungovat i školní jídelny, ani zde by se ale žáci neměli míchat; jídelny tak mohou prodloužit výdejní dobu nebo pracovat se sektory pro dané třídy. Zakazuje se samoobslužné odebírání příborů, nápojů, polévek či salátů.

  • Pokud se u zaměstnance školy nebo u žáka prokáže koronavirus, bude izolovaný podle nových pravidel na deset dní, potom se může do školy vrátit, pokud neměl příznaky. Pokud se u něj příznaky objevily, může do školy zpět za tři nebo čtyři dny po jejich skončení.
  • Do karantény hygienici pošlou i rizikové kontakty. Od jednoho nakaženého žáka mohou být podle hlavní hygieničky Jarmily Rážové rizikové kontakty třeba tři nebo čtyři žáci, případně jedna třída, není nutné zavírat celou školu. Otestovat by se tyto kontakty měly do pěti dní od posledního kontaktu. Pokud bude jejich první test negativní, udělá se znovu za pět dní. Druhý negativní test bude znamenat návrat do školy, pozitivní izolaci.
  • Škola podle manuálu nebude mít povinnost zjišťovat u žáků příznaky nemoci, ale pokud si jich učitel všimne, měl by ihned kontaktovat rodiče a vyzvat je k vyzvednutí dítěte. Žák s příznaky onemocnění by měl být s rouškou izolován v samostatné místnosti. Rodiče by pak měli telefonicky informovat lékaře dítěte, který by měl rozhodnout o dalším postupu. Pokud se potvrdí covid-19, škola kontaktuje krajské hygieniky, jinak je kontaktovat nemusí.
  • Alergici s přetrvávajícími příznaky onemocnění, jako je kašel či rýma, budou moct do školy jen s potvrzením, že netrpí infekční nemocí.

Opatření ve výuce: Nesnažit se dohnat všechno a koupit techniku

Manuál sleduje nejen zdravotnický režim, ale i metodické postupy a už nyní je zřejmé jedno. Manko ve výuce, které mohlo vzniknout během první vlny koronaviru letos na jaře, není nezbytné dohánět všude.

„Je potřeba zmapovat, co žáci umí. Není až tak zásadní dohánět vše, co mělo být podle ŠVP v minulém školním roce odučeno. Je potřeba koncentrovat se na základní věci, základní předměty,“ konstatuje ministr a důraz klade na češtinu, matematiku a cizí jazyky.

Učitelé by podle resortního doporučení neměli startovat známkovanými testy, ale místo toho mají několik týdnů s dětmi pracovat tak, aby se navázalo na to, co umí. Vhodnou motivací pro děti by podle ministra mělo být takzvané formativní hodnocení, při kterém učitel vysvětluje žákovi, co už se naučil a na čem ještě musí zapracovat.

Střední školy by kromě češtiny, cizího jazyka a matematiky měly klást důraz také na odborné předměty a praktické vyučování v rozsahu základního učiva stanoveného státem.

Se zameškanými znalostmi pak mohou bezplatně pomoct studenti pedagogických fakult. Zajistit to může iniciativa ministerstva ve spolupráci s pedagogickými fakultami a Člověkem v tísni. Školy, které by o podporu od studentů měly zájem, se mohou registrovat na webu Národního pedagogického institutu, který pak informuje nejbližší pedagogickou fakultu.

Resort se současně snaží připravit na případnou druhou vlnu nákazy, která by mohla výuku znovu převést ze školních tříd do dětských pokojů. Kromě zmiňované snahy o její legislativní ukotvení proto také školství distribuuje do škol 1,3 miliardy korun.

Peníze mají podpořit technické zázemí pro výuku on-line, a to nejenom na straně škol, ale i žáků; podle Plagy mají ředitelé nakupovat i zařízení k zápůjčce, aby se tak podařilo zajistit rodiny, které nemají ve svých domácnostech pro on-line výuku podmínky. 

Výhrady opozice

Opozice nová opatření kritizuje. Ministerstvo podle opozičních stran také přeneslo značnou část odpovědnosti na ředitele škol, pro které bude naplnění pravidel náročné a obtížně realizovatelné.

Podle lidovců je zbytečné nošení roušek, poslanec Marek Výborný kritizuje i doporučení pro družiny, které podle něj – při dodržení konceptu co třída, to družina – školy finančně zatíží. Poslanec Starostů a nezávislých Petr Gazdík nepovažuje manuál za koncepční, působí na něj „jako ,něco se dělat musí, tak aspoň toto, i když přesně nevíme, proč právě takto'.“

Pravidla jako celek kritizoval i místopředseda ODS Martin Kupka. „Pro vládu je evidentně mediálně zajímavější řešit cestování do Chorvatska. Pravidla pro zahájení školního vyučování jsou zase obvyklou směsicí alibismu, bezradnosti a improvizace,“ napsal na Twitteru.

Poslanec a místopředseda školského výboru a předseda podvýboru pro regionální školství Lukáš Bartoň (Piráti) v pořadu Události, komentáře uvedl, že mu plošné zavedení roušek ve všech  školách nezní logicky, chápal by takové opatření spíše v jednotlivých ohniscích. Manuál se mu však jeví jako výrazně kvalitnější než pokyny, které učitelé dostali na jaře.

Prezidentovi Asociace ředitelů základních škol Michalu Černému pak připadá manuál také systematický lepší, než ty, které existovaly dříve. Postrádá v něm však problematiku zájmových kroužků, zejména pěveckých sborů.