Jak zabránit problémům zakázek na digitalizaci? Pomohlo by vyčištění legislativy i přesnější zadání, říká Pilný

Hýbe se v Česku digitální agenda směrem, který by znamenal ulehčení pro lidi? Velmi málo, míní exministr financí Ivan Pilný (ANO), který měl téma digitalizace v minulosti také na starosti. Důvodů, proč jsou pak problémy se zakázkami týkajícími se elektronizace, je podle něj celá řada. Mnoho by se podle něj dalo udělat přesnějším zadáním i vyčištěním zákonů, aby se nedigitalizovaly „legislativní špagety“. Pilný byl hostem pořadu Interview ČT24.

Video Interview ČT24
video

Ivan Pilný v Interview ČT24

„Je potřeba vyčistit zákony, zbavit se zbytečné legislativy a vazeb zákonů. Máme tam věci, které jsou neuvěřitelně nesmyslné,“ tvrdí Pilný.

Upozorňuje třeba na projekt občanských průkazů s čipem. „Ten čip je bezkontaktní, takže si k němu musíte koupit čtečku. Na to, aby si člověk jednou za rok zjišťoval třeba trestní rejstřík nebo počet bodů (u řidiče, pozn. redakce), tak se to nevyplatí. To je věc z Estonska z minulého století. Teď se to převádí, že to bude fungovat jako internetové bankovnictví, ale vyhodili jsme pět set milionů,“ prohlásil Pilný.

Za problematický projekt označuje i Digitální Česko, pod čímž se skrývá elektronizace státní správy. „V okamžiku, kdy to ovládají, a teď budu zjednodušovat, ajťáci, kteří zdigitalizují všechno, co jim předložíte, tak je to špatně. Musí existovat zadání, nějaké priority a teprve potom to můžete digitalizovat, jinak to stojí strašně moc peněz a užitek pro lidi nikde není,“ podotkl Pilný.

Drahá zakázka na systém pro elektronické dálniční známky?

V současnosti vyvolala kontroverzi zakázka na systém a e-shop pro dálniční známky, po jehož spuštění už řidiči nebudou používat papírové kupony – známky budou mít elektronickou podobu. Skončil kvůli tomu i ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Kritika mířila i na cenu.

Podle Pilného jsou aspekty, které takovou zakázku prodražují, nicméně upozorňuje, že nemá detailní informace o tom, jak měla být realizovaná. „Aplikace jako taková musí být robustní, protože jde o miliony řidičů. Nemůžeme z nich dělat pokusné králíky,“ nastínil jednu věc – aplikace musí projít důkladným testováním.

Další věcí jsou nároky na bezpečnost, aby se do systému nemohl někdo nabourat. Hrozbou by mohla být likvidace celé databáze.

Takové věci se musí podle Pilného nějakým způsobem řešit a rozhodně to nejde udělat přes víkend, upozornil. „To není e-shop, kde prodáváte jednoduché zboží jako dálniční známky a někde je registrujete,“ uvedl.

Právě v rámci kritiky zakázky za čtyři sta milionů korun se někteří programátoři domlouvali, že během jediného víkendu vytvoří on-line obchod pro elektronické dálniční známky a stát ho bude mít zdarma.