Gripeny, nebo něco jiného? Otázka budoucnosti letectva je zpět, zodpovědět ji musí vojáci i politici

3 minuty
UDÁLOSTI: Co bude s nadzvukovým letectvem, až skončí pronájem gripenů?
Zdroj: ČT24

Stíhací letadla JAS-39 Gripen má česká armáda pronajatá až do roku 2027. Nynější dvanáctiletý kontrakt sice ještě není ani v polovině, ale vojáci i politici již začínají přemýšlet, co dál. Možná budoucnost nadzvukového letectva má více podob a rozhodnutí, která je ta nejvhodnější, musí udělat s dostatečným předstihem předtím, než se budou muset gripeny vrátit do Švédska.

Český vzdušný prostor v současnosti hlídá dvanáct víceúčelových stíhaček JAS-39C Gripen – nepočítaje v to dvě cvičná dvoumístná letadla verze JAS-39D – v jejichž kokpitech se střídá šestnáct pilotů. Asi stovka dalších lidí se na základně v Čáslavi o letadla stará. Mělo by to tak zůstat nejméně dalších sedm let, možná i devět, pokud Česko využije opci ve stávající smlouvě.

Co bude potom, začala rozmýšlet komise, která zvažuje nejvhodnější řešení budoucnosti českého nadzvukového letectva. Podle vedoucího komise Petra Čepelky připadají v úvahu tři varianty. Buď by mohli čeští stíhači dále létat na gripenech ve stávajících počtech, druhou možností je ponechání gripenů, ale zvýšení jejich počtu. „Další varianta je přechod na jinou platformu,“ nastínil Petr Čepelka, že není vyloučena ani naprostá proměna letového parku.

Již na počátku století se Česko rozhodovalo mezi více typy víceúčelových stíhaček, kromě gripenů šlo také o stroje F-16 či F-18 americké výroby nebo o Eurofighter Typhoon. „Budou zohledněny všechny možnosti, které nám nabízí trh s touto komoditou. Nevylučujeme nic,“ podotkl ředitel sekce rozvoje sil na ministerstvu obrany Ivo Střecha.

Komise by se podle něj zároveň měla vyjádřit i k otázce méně palčivé, ale i tak důležité – podzvukovému letectvu. Čeští piloti létají kromě gripenů také na bitevnících L-159 Alca, které nejsou pronajaté, ale  pozvolna stárnou. Letos je to dvacet let od jejich zařazení do výzbroje, až skončí pronájem gripenů, potáhne jim již na třicítku. Předchozí bitevníky – Su-25, případně bombardovací Su-22 – přitom armáda v takovém věku již vyřazovala.

O budoucnosti nadzvukového letectva by měla vláda rozhodnout nejpozději po roce 2024, aby o tři či pět let později nezůstali vojenští stíhači uzemněni. Odborná komise by své doporučení měla dát politikům do konce příštího roku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 10 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 11 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 15 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 16 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
včera v 22:15

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...