Nová dopravní značka řidiče upozorní na bezpečnou vzdálenost, od jara ji začnou vídat na některých dálnicích

Od jara příštího roku budou řidiči vůbec poprvé na českých dálnicích míjet značku upozorňující na bezpečnou vzdálenost mezi vozidly, a to konkrétně na čtyřech kilometrech dálnic D1 a D5. Testování rozhodne, zda se značka začne používat i v běžném provozu. Právě nedodržování bezpečného rozestupu mezi vozidly je jednou z častých příčin havárií.

Testovací značky se na jaře objeví v obou směrech mezi 24. a 26. kilometrem dálnice D5, a také na D1 mezi 156. a 158. kilometrem. Doplní je šipky na vozovce, které budou řidiče varovat před nedodržováním vzdálenosti mezi dvěma auty.

„Na zmíněných dvou úsecích bude značení osazeno a bude změřeno, jak řidiči dodržují na stejném úseku bezpečný odstup se značením a jak na něj reagují,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. První fáze celého projektu už proběhla minulý měsíc, kdy se na úsecích měřil odstup vozidel bez značek.

Testovat by se mohlo i na Vysočině nebo D11

Jestli se značka na českých dálnicích osadí natrvalo, bude jasné až po vyhodnocení chování řidičů bez značení a s ním. Konečné slovo pak bude mít ministerstvo dopravy a vnitra. Silničáři vytipovali také další úseky dálnic, kde by se značka mohla otestovat. Jedná se například o úsek na D1 na Vysočině a také o část hradecké D11 nedaleko Bříství.

„Nedodržování bezpečné vzdálenosti je důsledek nejčastějších havárií na dálnicích. Nečekejme od té značky okamžité zázraky. Nějakou dobu bude trvat, než si na ni řidiči zvyknou a začnou to dodržovat. Je především potřeba o tom mluvit a šířit osvětu,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Podle statistiky dopravní policie mělo minulý rok nedodržení bezpečné vzdálenosti za následek 7740 dopravních nehod, což byla čtvrtá nejčastější příčina všech havárií. Od ledna do října tohoto roku se pak stalo 6100 nehod.

Například v sousedním Rakousku řidičům pomáhají dodržovat rozestup takzvané mlhové tečky, které jsou umístěné na kraji dálnice vždy po 33 metrech. Navíc většina evropských zemí má přímo v legislativě zakotvenou definici bezpečné vzdálenosti, Česko doposud ne.

Bezpečným rozestupem se zabývají i možné změny bodového systému. Při rychlosti nad 80 kilometrů za hodinu by se měl mezi auty dodržet minimálně třicetimetrový rozestup. V případě porušení by řidič získal čtyři body, ve správním řízení by se pak mohla pokuta vyšplhat až do výše 10 tisíc korun.