Technické kontroly přímo v ulicích mají své výsledky. Emisní limity překročilo sedm procent aut

Události: S emisemi má potíže čtvrtina tuzemských aut (zdroj: ČT24)

Každé čtvrté auto z těch, u kterých policisté zkušebně měřili emise přímo na ulici, nesplnilo stanovené limity. Ze všech, které zastavili na mimořádnou kontrolu, to bylo sedm procent vozidel. Při vyhodnocení prvních výsledků měření na to upozornili ministři dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) a životního prostředí Richard Brabec (ANO). Podle Brabce jde hlavně o problém s nefunkčními nebo dokonce odstraněnými filtry pevných částic.

„Jezdí tady mnoho vozů – mnohdy nevědomky, někteří ale bohužel i vědomky – které nejsou v dobrém technickém stavu z hlediska filtru pevných částic, popřípadě další části výfukového potrubí, obecně emisí,“ řekl k výsledkům mobilního měření ministr životního prostředí Richard Brabec.

Mobilní jednotky zkontrolovaly v pilotním provozu celkem 444 vozidel, z nich 141 policie vytipovala podle vizuálního stavu k měření emisí. Technicky nezpůsobilých bylo 33 vozů, tedy čtvrtina z testovaných a sedm procent ze všech kontrolovaných.

Problémy souvisely s kouřivostí motorů, mechanickými poškozeními výfuků, ale i závadami řídicích jednotek emisních systémů a poškozenými nebo špatně udržovanými filtry pevných částic.

Silniční zákon hrozí řidičům aut, která jsou ve špatném technickém stavu, přísnými tresty. Pokuta pět až 10 tisíc korun a zákaz řízení se ale týká případů, kdy je stav takový, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu. Ve všech případech, kdy mobilní jednotka naměřila příliš vysoké emise, došlo ke zkrácení platnosti technické kontroly na 30 dnů, během kterých musel provozovatel vozidlo opravit a kontrolu podstoupit znovu. Totéž je ostatně běžné, když vůz neprojde technickou na klasické stanici. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka ale pět aut neuspělo ani při opakovaném měření emisí.

Kontroly budou pokračovat i v příštím roce, a to po celé republice. Ministerstvo dopravy k tomuto účelu nakoupilo další dva přístroje. „Všechna zařízení chceme využívat maximálně efektivně, a to jak v rámci běžných silničních kontrol, tak při speciálních příležitostech, jako jsou velké motoristické akce,“ podotkl Vladimír Kremlík. 

Vedle mobilního měření emisí obě ministerstva v minulosti spolupracovala na zpřísnění technických i emisních kontrol pro naftová vozidla, které platí od loňska. Resort dopravy také připravuje preventivní akce, kdy si zájemci budou moci nechat zdarma a bez sankcí přeměřit emise svých aut.

Technickou kontrolu musí auto poprvé podstoupit do pěti let od uvedení do provozu, poté každé dva roky. Kdo na ni zapomene a vše zjistí až při policejní kontrole, tomu hrozí až dvoutisícová pokuta a musí na kontrolu co nejdříve vyrazit.