Z aut jsme zoufalí, říká starosta Prahy 6. Chce omezit vjezd nerezidentům, pro místní plánuje víc fontán

Život v Praze 6 není tak příjemný, jak by mohl být. Podle starosty Ondřeje Koláře (TOP 09) jsou místní ohrožováni dopady klimatických změn, kvůli množství aut se cítí zoufalí a v nouzi. Městská část proto bude tlačit na metropoli, aby zrychlila přípravu výstavby parkovišť i městských okruhů. Jinak hodlá šestá pražská část omezovat řidiče, kteří přes ni pojedou. Kolář to řekl v pořadu 90' ČT24.

Video 90’ ČT24 - Obce proti změně klimatu
video

90’ ČT24: Praha 6 vyhlásila dopravní nouzi a klimatické ohrožení

Jedním z kroků, které je radnice Prahy 6 podle starosty připravena učinit, je spuštění světelných závor na hlavních přivaděčích do městské části – Karlovarské a Podbabské ulici – tak, že by závory vpustily vozidla místních obyvatel do pruhů pro autobusy.

„Dáváme tímto gestem najevo, že se nám nelíbí, že nás magistrát přehlíží. Víme, že se Praha snaží a dělá pozitivní kroky kupředu, ale trvá to dlouho a my toho máme dost. Praha je přeplněná auty a lidé hledají jiné cesty, takže jsou auta najednou tam, kde nikdy předtím nebyla. Je to od nás sobecké, ale jsme zoufalí,“ řekl Kolář.

Jeho městská část má „v šuplíku“ řadu nápadů, co zlepšit, magistrát ale podle Koláře o návrhy nejeví zájem.

Apelovat nyní chce Kolář na magistrát třeba proto, aby se pokročilo s výstavbou vnitřního i vnějšího okruhu a také odstavných parkovišť na krajích metropole.

Tam ovšem budou lidé podle Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT parkovat jen tehdy, pokud tím nepřijdou o výraznou část svého komfortu. „Lidé od parkoviště na zastávku neujdou půl kilometru, maximálně dvě stě metrů,“ upozornil Lokaj s tím, že za klíčové považuje výstavbu parkovišť na okrajích Prahy. 

Zkritizoval plánované uzavření Prahy 6: „Problém se tím jenom přesouvá jinam. Začnou se ucpávat části Prahy, které se nikdy předtím neucpávaly. Nemůžeme zavést něco, čím trestáme řidiče, když jim nedáváme alternativu.“

Celá Praha a pak i celý stát by mohl vyhlásit klimatickou nouzi, plánuje Čižinský

Vedle dopravní nouze vyhlásila Praha 6 také stav klimatického ohrožení. Městská část se tím inspirovala u zahraničních metropolí i sousední Prahy 7. Stav klimatické nouze by se navíc v budoucnu mohl rozšířit na celou Prahu. 

„Radní Petr Hluboček (Spojené síly pro Prahu) nyní připravuje ambiciózní plán, podle kterého by mohla být Praha v roce 2050 úplně bezuhlíková. Ve čtvrtek bychom o tom mohli debatovat na zastupitelstvu,“ řekl starosta Jan Čižinský (Praha 7 sobě), který stav nouze nad svou městskou částí vyhlásil. Hodlá například prosadit, aby Praha 7 nakupovala energii výhradně z obnovitelných zdrojů.

Plány má ale ještě větší: „Chceme, aby Praha inspirovala celý stát. Ve sněmovně je zatím oblast životního prostředí popelkou, ale situace je vážná.“

Víc vody, plánuje Praha 6

Starosta sousední Prahy 6 Kolář připomněl, že jeho okrsek se o možnosti, jak se přizpůsobit klimatickým změnám, zajímá už roky. Radnice se teď rozhodla své území „zvhlčovat“.

„Dřív dokázala města dešťovou vodu vsáknout, udržet si ji. Dnes stéká do kanálů. Města jsou suchá, přehřátá, nedokáží se ochladit, to pociťuje na vlastní kůži každý,“ vysvětlil Kolář. Praha 6 chce proto instalovat pítka, mlhoviště i zelené stěny a střechy.

Ne každé „zelené“ opatření ale městu pomůže, upozornil Pavel Krč z Oddělení složitých systémů Ústavu informatiky Akademie věd. „Kdybychom třeba asfalt nahradili světlejším materiálem, tak by to dramaticky snížilo pocitovou teplotu ve městě. Ale ne všechny takové změny jsou jednoznačné. Například horký vzduch ve městech, který stoupá vzhůru, s sebou odnáší i část emisí z aut. Snížení teploty – večer nebo díky stromům – naopak může přispět ke zhoršení znečištění ovzduší,“ vysvětlil Krč. 

Stejně tak nemusí pomoci ani vodní prvky: „Obecně se dá říct, že vodní prvky ve městě pomáhají v boji s extrémními vedry. Nicméně platí, že teplota na teploměru je něco jiného než ta pocitová. Vlhké prostředí znemožňuje pocení, takže to zlepšení nemusí být až tak výrazné.“