Z aut jsme zoufalí, říká starosta Prahy 6. Chce omezit vjezd nerezidentům, pro místní plánuje víc fontán

90 minut
90’ ČT24: Praha 6 vyhlásila dopravní nouzi a klimatické ohrožení
Zdroj: ČT24

Život v Praze 6 není tak příjemný, jak by mohl být. Podle starosty Ondřeje Koláře (TOP 09) jsou místní ohrožováni dopady klimatických změn, kvůli množství aut se cítí zoufalí a v nouzi. Městská část proto bude tlačit na metropoli, aby zrychlila přípravu výstavby parkovišť i městských okruhů. Jinak hodlá šestá pražská část omezovat řidiče, kteří přes ni pojedou. Kolář to řekl v pořadu 90' ČT24.

Jedním z kroků, které je radnice Prahy 6 podle starosty připravena učinit, je spuštění světelných závor na hlavních přivaděčích do městské části – Karlovarské a Podbabské ulici – tak, že by závory vpustily vozidla místních obyvatel do pruhů pro autobusy.

„Dáváme tímto gestem najevo, že se nám nelíbí, že nás magistrát přehlíží. Víme, že se Praha snaží a dělá pozitivní kroky kupředu, ale trvá to dlouho a my toho máme dost. Praha je přeplněná auty a lidé hledají jiné cesty, takže jsou auta najednou tam, kde nikdy předtím nebyla. Je to od nás sobecké, ale jsme zoufalí,“ řekl Kolář.

Jeho městská část má „v šuplíku“ řadu nápadů, co zlepšit, magistrát ale podle Koláře o návrhy nejeví zájem.

Apelovat nyní chce Kolář na magistrát třeba proto, aby se pokročilo s výstavbou vnitřního i vnějšího okruhu a také odstavných parkovišť na krajích metropole.

Tam ovšem budou lidé podle Zdeňka Lokaje z Fakulty dopravní ČVUT parkovat jen tehdy, pokud tím nepřijdou o výraznou část svého komfortu. „Lidé od parkoviště na zastávku neujdou půl kilometru, maximálně dvě stě metrů,“ upozornil Lokaj s tím, že za klíčové považuje výstavbu parkovišť na okrajích Prahy. 

Zkritizoval plánované uzavření Prahy 6: „Problém se tím jenom přesouvá jinam. Začnou se ucpávat části Prahy, které se nikdy předtím neucpávaly. Nemůžeme zavést něco, čím trestáme řidiče, když jim nedáváme alternativu.“

Celá Praha a pak i celý stát by mohl vyhlásit klimatickou nouzi, plánuje Čižinský

Vedle dopravní nouze vyhlásila Praha 6 také stav klimatického ohrožení. Městská část se tím inspirovala u zahraničních metropolí i sousední Prahy 7. Stav klimatické nouze by se navíc v budoucnu mohl rozšířit na celou Prahu. 

„Radní Petr Hluboček (Spojené síly pro Prahu) nyní připravuje ambiciózní plán, podle kterého by mohla být Praha v roce 2050 úplně bezuhlíková. Ve čtvrtek bychom o tom mohli debatovat na zastupitelstvu,“ řekl starosta Jan Čižinský (Praha 7 sobě), který stav nouze nad svou městskou částí vyhlásil. Hodlá například prosadit, aby Praha 7 nakupovala energii výhradně z obnovitelných zdrojů.

Plány má ale ještě větší: „Chceme, aby Praha inspirovala celý stát. Ve sněmovně je zatím oblast životního prostředí popelkou, ale situace je vážná.“

Víc vody, plánuje Praha 6

Starosta sousední Prahy 6 Kolář připomněl, že jeho okrsek se o možnosti, jak se přizpůsobit klimatickým změnám, zajímá už roky. Radnice se teď rozhodla své území „zvhlčovat“.

„Dřív dokázala města dešťovou vodu vsáknout, udržet si ji. Dnes stéká do kanálů. Města jsou suchá, přehřátá, nedokáží se ochladit, to pociťuje na vlastní kůži každý,“ vysvětlil Kolář. Praha 6 chce proto instalovat pítka, mlhoviště i zelené stěny a střechy.

Ne každé „zelené“ opatření ale městu pomůže, upozornil Pavel Krč z Oddělení složitých systémů Ústavu informatiky Akademie věd. „Kdybychom třeba asfalt nahradili světlejším materiálem, tak by to dramaticky snížilo pocitovou teplotu ve městě. Ale ne všechny takové změny jsou jednoznačné. Například horký vzduch ve městech, který stoupá vzhůru, s sebou odnáší i část emisí z aut. Snížení teploty – večer nebo díky stromům – naopak může přispět ke zhoršení znečištění ovzduší,“ vysvětlil Krč. 

Stejně tak nemusí pomoci ani vodní prvky: „Obecně se dá říct, že vodní prvky ve městě pomáhají v boji s extrémními vedry. Nicméně platí, že teplota na teploměru je něco jiného než ta pocitová. Vlhké prostředí znemožňuje pocení, takže to zlepšení nemusí být až tak výrazné.“ 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 1 hhodinou

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 4 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 7 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 10 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 11 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 20 hhodinami
Načítání...