Sdružení samospráv nesouhlasí se stávkou učitelů, Pedagogická komora za nimi stojí

Sdružení místních samospráv ČR (SMS ČR) nesouhlasí s avizovanou středeční stávkou učitelů. Uzavření škol s tak krátkým předstihem pokládá za neadekvátní tlak na rodiče žáků a zřizovatele škol. Ani Asociace ředitelů gymnázií ČR stávku nepodporuje. O jednání, nikoliv o konfrontaci, se snaží také Unie školských asociací ČR – CZESHA. Naopak vedení Pedagogické komory stávkující učitele podporuje a trvá na růstu platů ve školství příští rok o 15 procent.

„Oznámení, že školy budou zavřené nebo budou mít omezený provoz, považujeme vůči rodičům za krajně nesolidní, zvláště když odbory avizovaly, že podrobnosti zveřejní teprve zítra (v pondělí), tedy dva dny před plánovanou stávkou,“ uvedl předseda SMS ČR Stanislav Polčák.

Sdružení právo zaměstnanců stávkovat respektuje, obce ale budou apelovat na základní a mateřské školy, které zřizují, aby se do stávky nezapojovaly. „Právě v menších obcích, kde je ztížená zastupitelnost učitelů, stávka v tak brzkém termínu způsobí rodičům, školám a obcím největší problémy,“ míní Polčák. Vyzval proto starosty obcí, aby navštívili školy a s řediteli a učiteli situaci osobně projednali.

Stávku v současné době nepodporuje Asociace ředitelů gymnázií ČR. „Pokud by odbory neustoupily bez boje z navýšení o 15 procent na deset procent, tak by nyní stávka za 15procentní navýšení byla na místě,“ uvedla předsedkyně asociace Renata Schejbalová.

„Stávkový požadavek školských odborů považujeme za naprosto minimalistický, původní slib zněl, že se pedagogickým pracovníkům zvýší platy o 15 procent, nyní to má být jen osm procent do tarifů a další virtuální dvě procenta do nadtarifní části platu,“ uvedl naproti tomu viceprezident Pedagogické komory Janek Wagner.

Pedagogická komora požaduje, aby deset procent šlo do tarifů a zbylých pět procent do
nadtarifní části platů, kterou tvoří příplatky a odměny. „Předkládáme návrh platové tabulky pro pedagogické pracovníky, která zahrnuje zvýšení tarifní části platů minimálně o deset procent, nikoliv o pouhých osm procent,“ uvedl prezident spolku Radek Sárközi.

Názor, že by platy měly růst o 15 procent v poměru deset procent do tarifu a pět do nadtarifních složek, zastává dlouhodobě i Unie CZESHA. „Ale s ohledem na možnosti státního rozpočtu považujeme desetiprocentní růst platů při zachování poměru 75 ku 25 za přijatelný,“ uvedl předseda unie Jiří Zajíček. Unie CZESHA proto trvá na dodržení závěru z jednání s premiérem z 25. října o rozdělení prostředků určených k navýšení platů v poměru 75 procent pro tarifní složku a 25 procent pro nadtarifní složku.

Faltýnek v OVM: Stávka učitelů podobu státního rozpočtu neovlivní

Předseda poslaneckého klubu ANO Jaroslav Faltýnek v Otázkách Václava Moravce řekl, že tlak školských odborů ani stávka učitelů neovlivní podobu státního rozpočtu. Zároveň dodal, že protestní akce vyšší platy pedagogům nepřinese.

Neustálé spory kolem zvyšování platů učitelů navrhují Piráti vyřešit jejich automatickým zvyšováním, které by se podobalo zákonné valorizaci důchodů. „My bychom se měli v podstatě snažit změnit ten systém, protože se tady každý rok dohadujeme o tom, jestli platy vzrostou o takové, či onaké procento. Já se domnívám, že stejně jako máme valorizaci u důchodů, tak by podobným způsobem mělo být zaručeno i to, že se učitelé nebudou muset hádat o to, aby vzrostly jejich platy,“ uvedl předseda poslaneckého klubu Jakub Michálek.

Příslušný návrh zákona chtějí představit do konce letošního roku. Záměr v Otázkách Václava Moravce podpořil i místopředseda lidovců Jan Bartošek, podle kterého by to pomohlo k předvídatelnosti prostředí ve školách.

Učitelské odbory vyhlásily celodenní stávku kvůli sporu o zvyšování platů. Požadovali navýšení tarifní složky minimálně o deset procent. Ministr školství Robert Plaga (ANO) a premiér Andrej Babiš (ANO) se ale shodli, že se tarifní část navýší o osm procent. To odbory považují za nedostatečné.

Předseda Starostů a nezávislých Vít Rakušan má za to, že pokud jednou deset procent padlo, mělo být naplněno. „A hledat nějaké zástupné argumenty, proč se tak nestalo, je prostě nefér vůči učitelům,“ dodal.

Šéf komunistů Vojtěch Filip cíl řádného finančního ohodnocení učitelské profese podporuje. „A podle mého soudu je třeba na něm najít shodu, jak v učitelském sboru, tak na ministerstvu, ale zejména na těch zřizovatelích,“ vyzval také k jednání.