Rychlé řidiče nachytají radary v Jihlavském tunelu, později se vrátí na D1

Radary z dálnice D1 budou měřit rychlost v Jihlavském tunelu na obchvatu města, který spojuje hlavní tah na Znojmo s dálničním přivaděčem k D1. Systém úsekového měření rychlosti, který se osvědčil při dohledu na osmdesátku v modernizované části dálnice D1, teď bude kontrolovat šedesátku v tunelu.

Video Události ČT: Radary z D1 od poloviny března budou měřit rychlost v tunelu
video

Události ČT: Radary z D1 budou od poloviny března měřit rychlost v tunelu

Jihlavský tunel je jedním z pěti nejrizikovějších míst v Jihlavě, kde řidiči nejčastěji překračují povolenou rychlost. Projíždí jím i tranzitní doprava na trase mezi Prahou a Vídní.

„Podle policie mají řidiči tendenci v tunelu jezdit blíže ke středové čáře, což znamená zvýšené nebezpečí střetu s protijedoucím vozidlem,“ uvedl vedoucí jihlavského odboru dopravy Ján Tinka.

A nejpozději od poloviny března na rychlost aut dohlédnou i radary, které technici namontovali k tunelu. Ty původně hlídaly úsek D1 u Jihlavy, na zimu však skončily ve skladu. 

Instalace zabere zhruba jeden až dva dny, kamery se dají snadno přestěhovat jinam. „Jedna kamera je vždy na vjezd a druhá na odjezd a pak na druhý směr jsou další dvě kamery,“ vyjmenoval technik montážní a servisní firmy Dušan Horňák. Také sloup pro umístění kamer a řídicího systému je mobilní, odvézt lze po naložení jeřábem i betonovou třítunovou patku.

Vydávání pokut kontrolují čtyři úředníci

A přestože následné vyhodnocování přestupků i balení obálek s tisícikorunovou sankcí probíhá automaticky, proces kontrolují čtyři úředníci, které radnice přijala v létě, když se měřilo na dálnici u Jihlavy.

Za jeden a půl měsíce provozu zaznamenal měřicí systém na dálnici přes deset tisíc přestupků. To znamená, že každý den překročilo rychlost v průměru přes 240 řidičů. A v létě jihlavská radnice opět počítá s měřením na modernizované dálnici.

„Nějaký velký zisk z toho město nemá, kvůli velkým nákladům zejména na zasílání zásilek do zahraničí,“ dodal šéf odboru dopravy Tinka. Peníze už se ale na vybraných pokutách vrátily, stejně jako se zaplatí i kompletní servis systému a administrace pokut. Za kamery Jihlava zaplatila necelé dva miliony korun, za přestěhování do tunelu 200 tisíc.