Vydrží D8? Silničáři testují půlkilometrový most

2 minuty
Reportáž: Zátěžové testy na dálnici D8
Zdroj: ČT24

Plně naložená nákladní auta jsou sice údělem dálničních mostů, ale takovou zátěž, kterou prochází tři týdny před otevřením prackovická estakáda na dokončovaném úseku dálnice D8, by již v reálném provozu zažít neměla. Zátěžové testy provádí osm těžkých nákladních aut a první výsledky jsou příznivé. Provoz na tomto úseku D8 má začít 17. prosince.

Celkem váží auta, která provádějí zátěžové testy, asi 300 tun. Po mostě projíždějí, ale také se zastavují. „Sledují se deformace nosné konstrukce. Po 30 minutách auta odjedou a měří se odezva nosné konstrukce a její vrácení do původního stavu,“ popsal Radim Cihlář ze společnosti SMP CZ.

Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla jsou dosavadní výsledky povzbudivé. „I když je most zatížen v jednotlivých polích více než 300 tunami, prohne se maximálně o šest milimetrů,“ upozornil. „(Řidiči) si mohou být naprosto jisti, že most bude bezpečný, stejně jako celý úsek dálnice,“ dodal mluvčí.

Výsledek považuje za důkaz, že fungují opatření, kterými ŘSD zabezpečilo estakádu před pohyby půdy. Testy mostu (zátěžových zkoušek je naplánováno celkem dvacet) budou ještě pokračovat, a to až do středy.

  • Dálniční most stojí na 58. kilometru dálnice D8 v blízkosti Prackovic nad Labem.
  • Délka mostní konstrukce činí vpravo 554 metrů a vlevo 456 metrů.
  • S půlkilometrovou délkou je most nejdelší v úseku Lovosice–Řehlovice, překonává i již zprovozněný most u obce Vchynice (232 m).
  • V celorepublikovém kontextu však o zvlášť výjimečný most nejde, oproti vůbec nejdelšímu Radotínskému mostu na Pražském okruhu (2291 m) je prackovická estakáda sotva čtvrtinová. Přímo na dálnici D8 jsou potom tři mosty delší než kilometr.

Kromě zátěžových zkoušek na nejdelším mostě nového úseku probíhají na dokončované dálnici D8 v Českém středohoří i další testy. „Jsou to třeba zkoušky bezpečnostních systémů v tunelech, zkoušky rovnosti povrchu a podobně,“ řekl Jan Rýdl.

ŘSD ujišťuje o bezpečnosti D8

O bezpečnosti úseku dálnice D8, který by měl 17. prosince zaplnit dosavadní mezeru mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, musí silničáři v posledních dnech opakovaně ubezpečovat. Před třemi lety rozestavěnou dálnici nedaleko místa, kde dnes stojí prackovická estakáda, zavalil nestabilní svah, letos zase vyšlo najevo, že není stabilní ani podloží u samotného mostu a ŘSD ho nechalo zabezpečit. Problémy jsou také v krátké části Lovosice–Bílinka, kde se již jezdí a dálnice se na ní zvlnila.

Podle geologů jsou sesuvy v tomto území běžné. „V této lokalitě jde o jeden sesuv přes druhý a trvá to takových dvacet miliónů let,“ říká geoložka z České geologické služby Miroslava Plšková. Okolí tahu na Drážďany tak střeží čidla, která hlídají pohyby svahu a hlásí data každou hodinu.

Zátěžová zkouška prackovické estakády
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

V nedělních Otázkách Václava Moravce však prohlásili stavbu za problematickou odbornice na dopravní stavby Miloslava Pošvářová a geolog Vladimír Cajz. „Vedení Ředitelství silnic a dálnic neinformuje politiky o reálném stavu,“ řekla Pošvářová. Míní také, že síť čidel, která nechalo ŘSD na nestabilní svahy dosadit, je nedostatečná.

Silničáři však trvají na tom, že je dálnice bezpečná a vylučují, že by se mohl opakovat nenadálý sesuv z roku 2013. „Sondami je monitorováno celé širší okolí stavby, abychom věděli nejen, co se děje přímo na stavbě. Osazené čidly máme i klíčové body stavby a každou hodinu máme on-line z nich aktuální měření,“ zdůraznil Jan Rýdl. Kritici podle něj nemají relevantní data a stavbu neznají.

Nemáme poznatek, který by vedl k tomu, že by se D8 neměla otevírat.
Dan Ťok

Dokončení po 32 letech

Stavba prvního úseku dálnice D8 začala v roce 1984, z Ústí nad Labem do Teplic se po ní a navazující rychlostní silnici R63 svezli řidiči v premiéře o šest let později. Od roku 2006 je D8 hotová v současné podobě, nepočítáme-li otevření čtyřkilometrové části Lovosice–Bílinka o šest let později.

Stavba chybějící části Lovosice–Řehlovice kvůli sporům o trasu v Českém středohoří i kvůli zdlouhavým úředním postupům a odvoláním začala v listopadu 2007, později ji přerušilo další kolo sporů.

Dokončení se tak postupně odsouvalo až na rok 2015. Když téměř hotový úsek dálnice nedaleko Prackovic nad Labem zavalil podmáčený svah, bylo jasné, že přijde další odklad. Letos vyhlásilo ministerstvo dopravy termín otevření na 17. prosinec a přes všechny dílčí problémy na něm ministerstvo i ŘSD stále trvají.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Rusko a Čína se snaží měnit světový řád, varoval v Praze Rutte

Rusko a Čína investují do budování svých armád ne kvůli vojenským přehlídkám, ale aby agresivně uplatňovaly svůj vliv, prohlásil na Pražském obranném summitu generální tajemník NATO Mark Rutte. Moskva a Peking se podle něj snaží měnit globální řád a podkopávat svobodu a bezpečnost ve světě. Nutností tak podle něj je mnohem více investovat do obrany.
09:47Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Inflace zpomalila

Inflace v Česku v srpnu meziročně zpomalila na 2,5 procenta z červencových 2,7 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu, který zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně spotřebitelské ceny v srpnu podle něj stouply o 0,1 procenta.
09:12Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Průměrný starobní důchod od ledna vzroste o 668 korun

Průměrný starobní důchod se od ledna 2026 zvýší o 668 korun. Všechny starobní, invalidní a pozůstalostní penze se zvýší o 240 korun a k tomu se zvedne jejich zásluhový díl ještě o 2,6 procenta, oznámil ve čtvrtek ráno ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Dodal, že při pohledu na vývoj za posledních deset let stoupnou penze o více než 18 procent nad růst cen.
08:06Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Ke konci týdne se přechodně ochladí, objeví se přeháňky i bouřky

V Česku se ke konci týdne přechodně mírně ochladí. Po velmi teplém a slunečném čtvrtku se v pátek a v sobotu vyskytnou přeháňky a ojediněle i bouřky, neděle už bude převážně polojasná a začne se znovu oteplovat, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 3 hhodinami

V Kladně vzniká nový nádražní terminál

Začíná stavba nového nádražního terminálu v Kladně. Nahradit má budovu z 19. století, kterou železničáři zbourali už loni. Investice je součástí modernizace úseku Kladno–Ostrovec a také trati do Prahy, která povede i přes Letiště Václava Havla. První cestující by se údajně po trati mohli projet v roce 2030. Až bude vše kompletně hotovo, cesta z centra Prahy na letiště by mohla trvat 25 minut.
před 4 hhodinami

Odlišným ukazatelem k odlišným výsledkům. Jak je to s příjmovou chudobou?

Statistika ohrožení relativní příjmovou chudobou označuje Česko za stát s nejmenší chudobou v rámci Evropské unie. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v loňském roce obyvatel pod hranicí příjmové chudoby mírně ubylo a jejich počet klesl na 9,5 procenta. Organizace PAQ Research ale upozorňuje, že zvolený ukazatel není mezinárodně srovnatelný, a navrhuje jiný způsob definice relativní příjmové chudoby. Podle té už by tuzemsko patřilo pouze do unijního průměru.
před 5 hhodinami

Záchranáři stále častěji pomáhají stabilizovat vážně nemocné doma

Vážně nemocní tráví poslední chvíle života doma stále častěji, a to místo zbytečných převozů do nemocnic. Pomáhá jim v tom záchranná služba, která se ve všech krajích zapojuje do kurzů Centra paliativní péče. Stále více dispečerů a posádek díky nim umí takové pacienty poznat, mluvit s nimi i stabilizovat je v domácím prostředí.
před 5 hhodinami

Předvolební debata o bydlení

Česká televize před volbami nabízí tematické debaty zástupců osmi uskupení s největším volebním potenciálem. Ve středu 3. září přijali pozvání k debatě moderované Marcelou Augustovou na téma bydlení Ivan Bartoš (Piráti), Petr Bartůšek (Přísaha), Tomáš Doležal (SPD), Matěj Gregor (Motoristé), Jiří Havránek (SPOLU), Vítek Prokop (Stačilo!), Zuzana Schwarz Bařtipánová (ANO) a Barbora Špicarová Stašková (STAN).
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...