Plně naložená nákladní auta jsou sice údělem dálničních mostů, ale takovou zátěž, kterou prochází tři týdny před otevřením prackovická estakáda na dokončovaném úseku dálnice D8, by již v reálném provozu zažít neměla. Zátěžové testy provádí osm těžkých nákladních aut a první výsledky jsou příznivé. Provoz na tomto úseku D8 má začít 17. prosince.
Vydrží D8? Silničáři testují půlkilometrový most
Celkem váží auta, která provádějí zátěžové testy, asi 300 tun. Po mostě projíždějí, ale také se zastavují. „Sledují se deformace nosné konstrukce. Po 30 minutách auta odjedou a měří se odezva nosné konstrukce a její vrácení do původního stavu,“ popsal Radim Cihlář ze společnosti SMP CZ.
Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla jsou dosavadní výsledky povzbudivé. „I když je most zatížen v jednotlivých polích více než 300 tunami, prohne se maximálně o šest milimetrů,“ upozornil. „(Řidiči) si mohou být naprosto jisti, že most bude bezpečný, stejně jako celý úsek dálnice,“ dodal mluvčí.
Výsledek považuje za důkaz, že fungují opatření, kterými ŘSD zabezpečilo estakádu před pohyby půdy. Testy mostu (zátěžových zkoušek je naplánováno celkem dvacet) budou ještě pokračovat, a to až do středy.
- Dálniční most stojí na 58. kilometru dálnice D8 v blízkosti Prackovic nad Labem.
- Délka mostní konstrukce činí vpravo 554 metrů a vlevo 456 metrů.
- S půlkilometrovou délkou je most nejdelší v úseku Lovosice–Řehlovice, překonává i již zprovozněný most u obce Vchynice (232 m).
- V celorepublikovém kontextu však o zvlášť výjimečný most nejde, oproti vůbec nejdelšímu Radotínskému mostu na Pražském okruhu (2291 m) je prackovická estakáda sotva čtvrtinová. Přímo na dálnici D8 jsou potom tři mosty delší než kilometr.
Kromě zátěžových zkoušek na nejdelším mostě nového úseku probíhají na dokončované dálnici D8 v Českém středohoří i další testy. „Jsou to třeba zkoušky bezpečnostních systémů v tunelech, zkoušky rovnosti povrchu a podobně,“ řekl Jan Rýdl.
ŘSD ujišťuje o bezpečnosti D8
O bezpečnosti úseku dálnice D8, který by měl 17. prosince zaplnit dosavadní mezeru mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, musí silničáři v posledních dnech opakovaně ubezpečovat. Před třemi lety rozestavěnou dálnici nedaleko místa, kde dnes stojí prackovická estakáda, zavalil nestabilní svah, letos zase vyšlo najevo, že není stabilní ani podloží u samotného mostu a ŘSD ho nechalo zabezpečit. Problémy jsou také v krátké části Lovosice–Bílinka, kde se již jezdí a dálnice se na ní zvlnila.
Podle geologů jsou sesuvy v tomto území běžné. „V této lokalitě jde o jeden sesuv přes druhý a trvá to takových dvacet miliónů let,“ říká geoložka z České geologické služby Miroslava Plšková. Okolí tahu na Drážďany tak střeží čidla, která hlídají pohyby svahu a hlásí data každou hodinu.
V nedělních Otázkách Václava Moravce však prohlásili stavbu za problematickou odbornice na dopravní stavby Miloslava Pošvářová a geolog Vladimír Cajz. „Vedení Ředitelství silnic a dálnic neinformuje politiky o reálném stavu,“ řekla Pošvářová. Míní také, že síť čidel, která nechalo ŘSD na nestabilní svahy dosadit, je nedostatečná.
Silničáři však trvají na tom, že je dálnice bezpečná a vylučují, že by se mohl opakovat nenadálý sesuv z roku 2013. „Sondami je monitorováno celé širší okolí stavby, abychom věděli nejen, co se děje přímo na stavbě. Osazené čidly máme i klíčové body stavby a každou hodinu máme on-line z nich aktuální měření,“ zdůraznil Jan Rýdl. Kritici podle něj nemají relevantní data a stavbu neznají.
Dokončení po 32 letech
Stavba prvního úseku dálnice D8 začala v roce 1984, z Ústí nad Labem do Teplic se po ní a navazující rychlostní silnici R63 svezli řidiči v premiéře o šest let později. Od roku 2006 je D8 hotová v současné podobě, nepočítáme-li otevření čtyřkilometrové části Lovosice–Bílinka o šest let později.
Stavba chybějící části Lovosice–Řehlovice kvůli sporům o trasu v Českém středohoří i kvůli zdlouhavým úředním postupům a odvoláním začala v listopadu 2007, později ji přerušilo další kolo sporů.
Dokončení se tak postupně odsouvalo až na rok 2015. Když téměř hotový úsek dálnice nedaleko Prackovic nad Labem zavalil podmáčený svah, bylo jasné, že přijde další odklad. Letos vyhlásilo ministerstvo dopravy termín otevření na 17. prosinec a přes všechny dílčí problémy na něm ministerstvo i ŘSD stále trvají.