Šéf ŘSD: Modernizované úseky D1 ukazují, že umíme stavět kvalitní dálnice

Modernizace dálnice D1 sice má zpoždění, současně jde ale o stavbu – nebo spíše soustavu staveb – o které ví prakticky každý. Řidiči mohou denně sledovat, jak práce postupují, a navíc ochutnali i první plody zdlouhavé rekonstrukce. Letos na D1 nastane největší stavební smršť, pracovat by se mohlo až na osmi úsecích. „Z pohledu generálního ředitele nikdy nebudu spokojen s úspěšností oprav. Na druhou stranu musím říct, že rekonstruované úseky, které už máme v provozu, mě naplňují optimismem, že umíme stavět kvalitní dálnice,“ prohlásil v pondělním pořadu Devadesátka generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Dálnice D1 sice nepatří do malé skupinky dálnic, které jsou hotové v celé plánované délce (zatím D2, D5, D10, D46 a koncem roku snad i D8), přesto právě ona současně s dostavbou posledních úseků prochází ve své nejstarší části důkladnou rekonstrukcí.

Letos nabrala modernizace dosud nevídaný rozsah, pracuje se již na pěti úsecích a během roku by měly začít přípravné práce na dalších třech. Celkem Ředitelství silnic a dálnic rozdělilo opravy D1, které probíhají mezi Mirošovicemi a Kývalkou (vzdálené od sebe 161 kilometrů), do 21 úseků, které jsou většinou dlouhé pět až deset kilometrů.

První z nich (Větrný Jeníkov – Jihlava) převzal dodavatel 9. května 2013. Během tří let se podařilo zcela rekonstruovat čtyři úseky, jako první byla na podzim 2014 hotová stavba Šternov–Psáře, zatímco práce u Jihlavy nabraly vlivem problémů s podložím a sporů o uznání víceprací roční zpoždění.

Modernizace D1
Zdroj: ŘSD

Rekonstrukce D1 má skončit v roce 2020

Opravy D1 ale mají zpoždění již déle, než vůbec probíhají. Že je nutné s nechvalně proslulým „tankodromem“ bezodkladně něco udělat, přiznalo ministerstvo dopravy v roce 2011, kdy se v letním vedru zdeformovaly betonové panely a vytvořily na dálnici nebezpečný schod. Krátce poté přišel na ministerstvo dopravy nový ministr Pavel Dobeš a oznámil, že v dalším roce začne velká rekonstrukce, která udělá z cesty po D1 příjemné svezení a navíc přinese i mírné rozšíření dálnice, byť bez přidání nových jízdních pruhů.

Příprava tendrů a výběr dodavatelů však trvaly déle, než ministerstvo a ŘSD očekávaly, a tak místo roku 2012 začaly první práce až v roce 2013. Tehdy již nebyl ministrem Pavel Dobeš, nýbrž Zbyněk Stanjura, jenž modernizaci pouze zahájil a po necelých dvou měsících i se zbytkem Nečasovy vlády odešel. Poté se v paláci na nábřeží Ludvíka Svobody vystřídali ještě tři další ministři.

Na počátku platilo, že by měla být celá D1 od Mirošovic až před Brno v novém šest let po zahájení prací. V současnosti počítají silničáři s tím, že v roce 2018 (což byl původní termín při plánovaném zahájení v roce 2012) se nebude končit, nýbrž teprve začnou přípravné práce na posledních čtyřech úsecích.

Samotné práce od prvních dílčích omezení při úpravách středového pásu po otevření obou modernizovaných jízdních pásů potom trvají zpravidla rok a půl, respektive dvě stavební sezony. V současnosti tedy silničáři počítají s dokončením v roce 2020. Podaří-li se, bude to v kontextu českých dopravních staveb úspěch. Dva roky zpoždění jsou oproti tomu, jak dlouho čekali Pražané na tunel Blanka nebo Severočeši na dálnici D8 přes České středohoří, nicotné.

Jan Kroupa navíc v Devadesátce upozorňoval, že rok 2018 byl uváděn jako optimistický termín, pokud by vše běželo bez zádrhelů: „Od počátku měl být finálním rokem rok 2020 a ten se stále drží,“ uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic. 

Podle něj jsou klasickým problémem, který práce protahuje, stavební povolení. To může správní úřad vydat do 30 dnů a za dalších 30 dní může nabýt právní moci. „Ale na D1 dochází naprosto standardně k odvoláním a k tomu, že se neustále přezkoumávají závazná stanoviska – to znamená, že pak správní orgán musí projednávání přerušit – a teprve následně se vydává stavební povolení,“ dodal Jan Kroupa. 

Bývalý šéf ŘSD David Čermák ale upozorňuje, že se daly některá zdržení eliminovat: „V roce 2014 proběhla znovu celá diskuse ohledně fragmentace a cementobetonového krytu, kterou jsme si prošli velmi detailně. Ani ministerstvo dopravy, ani ŘSD poté diskusi, kvůli které byly přerušeny přípravy dalších úseků D1, o koncepci nezměnilo a ve své podstatě se v ní pokračuje nadále,“ uvedl Čermák.

obrázek
Zdroj: ČT24

Modernizace dálnice D1 má ale oproti běžným dálničním stavbám jednu velkou výhodu: Tím, že probíhá na krátkých úsecích a za provozu, je zlepšení hmatatelné velmi záhy. Již nyní je cesta autem z Brna do Prahy nesrovnatelně komfortnější než před čtyřmi lety a řidiči se mohou těšit na dalších osm kilometrů, kde bude podobně pohodlné cestování od podzimu.

  • Hvězdonice (29. km) – Ostředek (34. km): říjen 2016
  • Psáře (49. km) – Soutice (56. km): říjen 2017
  • Měřín (134. km) – V. Meziříčí západ (141. km): 2017
  • Velká Bíteš (162. km) – Devět křížů (169. km): listopadu 2017
  • Ostrovačice (178. km) – Kývalka (182. km): říjen 2016
  • zdroj: ŘSD

Nejen modernizace bolí české dálnice

Rok 2020 by mohl být pro dálnici D1 významný i z jiného důvodu než kvůli ukončení modernizace jejího nejstaršího úseku. Mohla by totiž navíc být hotová celá. Se zářím 2020 počítá ŘSD jako s termínem uvedení do provozu úseku Říkovice–Přerov, který by měl být po dokončení stavby mezi Přerovem a Lipníkem posledním chybějícím na celé D1 od Prahy až po státní hranice u Bohumína.

Zda tomu tak bude, je ale ještě otázka. Překážkou k zahájení stavby v příštím roce je především nedokončený výkup pozemků. Zmocněnec pro dostavbu D1 Antonín Prachař sice před časem chválil pokrok v jednání i samotných výkupech, současně ale zůstává dokončení D1 a plánované trasování dálnice v Přerově kontroverzní otázkou. Naposled loni se z místní části Dluhonice ozvala výzva ke změně trasy.

Po dvou letech, kdy se nepodařilo otevřít takřka žádné úseky dálnic, se blýská na lepší časy i na dalších místech. Ještě letos počítá ŘSD s dokončením dálnice D8 přes České středohoří, což je poslední chybějící úsek. Napřesrok má být hotové prodloužení středočeské části dálnice D4 o necelých pět kilometrů na jih a také dostavba chybějících dvou kilometrů D11 k Hradci Králové. Na jaře 2018 by potom první auta mohla dojet po dálnici D3 od Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic.

„Nejdelším úsekem, který nám na D3 zbývá, je obchvat Českých Budějovic a pokračování směrem ke státní hranici. Stavby ovšem mají jedno velké ALE – a sice starý posudek EIA, teď se jedná s Evropskou komisí, zda alespoň některé stavby budou uznány,“ upozornil Kroupa. Právě obchvat Českých Budějovic je jednou z 11 staveb, která by mohla dostat výjimku.  

obrázek
Zdroj: ČT24

Jsou ale i důležité dálniční stavby, které zůstávají pod stolem, ne-li pod kobercem. Patrně nejdůležitější z nich je dálnice D52, která by měla vést z Brna na hranice s Rakouskem k Mikulovu. Její příprava již čtyři roky čeká na nové zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, které krátce po jejich schválení zrušil Nejvyšší správní soud a dodnes není hotová jejich náhrada.

K hranicím se přitom blíží dálnice z Vídně. Z Brna by navíc měla vycházet ještě jedna dálnice, popř. silnice pro motorová vozidla s oddělenými jízdními pásy – „třiačtyřicítka“ směrem na Svitavy. Ta by měla společně s dálnicemi D11 a D35 tvořit severní alternativní spojení Prahy s Brnem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Po vedrech se o víkendu mírně ochladí

Po vysokých teplotách, které Česko zasáhnou ve čtvrtek a v pátek, se o víkendu mírně ochladí. Nejvyšší teploty by se mohly držet do třiceti stupňů Celsia, vyplývá z aktuální předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Výstraha před horkem platí do sobotní 18. hodiny.
07:59Aktualizovánopřed 4 mminutami

Policie kvůli tragickému požáru restaurace v Mostě obvinila dva lidi

Ústečtí kriminalisté obvinili jednatelku a provozovatele mostecké restaurace U Kojota kvůli lednovému tragickému požáru, který si vyžádal sedm obětí, sdělil České televizi policejní mluvčí Kamil Marek. Vyšetřovatelé dvojici viní z obecného ohrožení z nedbalosti. V případě odsouzení hrozí oběma až desetileté vězení.
09:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zoologové na Šumavě odchytili uprchlou vlčici

Zaměstnanci správy šumavského národního parku v noci na čtvrtek odchytili vlčici, která se od minulého týdne pohybovala u vlčího výběhu u návštěvnického centra v Srní na Klatovsku. Kolem půlnoci ji uspali narkotizační střelou. Měla čip, který potvrdil, že patří do výběhu, odkud neznámo kdy prchla. Z areálu, kde byla původně třináctičlenná smečka, utekl přesně nezjištěný počet šelem, s jistotou minimálně dvě samice, uvedl mluvčí národního parku Jan Dvořák.
před 3 hhodinami

Objem hypoték v červenci stoupl na 37,8 miliardy

Banky a stavební spořitelny poskytly v tuzemsku v červenci hypotéky za 37,8 miliardy korun, což je proti červnu nárůst o dvě procenta. Nové úvěry bez refinancování vzrostly o tři procenta na třicet miliard. Úrokové sazby nových úvěrů v červenci pokračovaly v mírném poklesu a snížily se v průměru ze 4,56 na 4,53 procenta, vyplývá ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
06:19Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Trump má tah na branku, říká Havlíček. Evropa udělala maximum, míní Vystrčil

Americko-ruský summit na Aljašce se koná díky americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi, ale je dobře, že EU s ním komunikuje, uvedl místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček (ANO) v Událostech, komentářích moderovaných Barborou Kroužkovou. Podle předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) udělala Evropa maximum, aby USA sdělila své zájmy a předala zkušenosti, které s Ruskem má.
před 4 hhodinami

Je to poslání, říká muž, který udržuje v provozu původní stroje letců RAF

Dne 13. srpna 1945 se do vlasti z Velké Británie vrátili piloti, navigátoři i mechanici československých perutí RAF (Britského královského letectva). Na pražském letišti je vítali tisíce lidí, po komunistickém převratu se ale z hrdinů stali oběti represí. Jejich odkaz se snaží zachovat pilot a zakladatel R.A.F. Station Czechoslovakia Richard Santus, a to prostřednictvím originálních letadel, která se snaží udržet v provozu a uchovat je i pro další generace. „U některých letadel trvá i dvacet a více let, než se dostanou do původního stavu. Pak jsou jediné letuschopné stroje na celém světě a je to poslání o ně pečovat a zachovat je příštím generacím,“ řekl Santus ve středečních Událostech, komentářích moderovaných Barborou Kroužkovou.
před 6 hhodinami

Je výsledkem naší síly, že Putin jedná, říká Lipavský

Skutečnost, že šéf Kremlu Vladimir Putin vůbec jedná, je výsledkem naší síly a síly ukrajinského lidu a armády, která se tři roky úspěšně brání ruské agresi, řekl český ministr zahraničí Jan Lipavský (nestr.) v 90' ČT24 v rozhovoru se zpravodajkou ČT Barborou Maxovou. Podle jeho názoru Putin ví, že v současném stylu války nemůže dlouho pokračovat, v důsledku čehož ho americký prezident Donald Trump dostal pod tlak a donutil ho jednat.
před 6 hhodinami

K vykradení auta stačí sekundy. Řidiči zlodějům často „práci“ usnadňují

Jen v Praze letos došlo už k 1762 vloupáním do vozidel. Tamní policisté za poslední týdny řeší desítky případů. Šoféři podle policie stále opakují tytéž chyby. Řidič by neměl zanechávat v autě zdánlivě cenné předměty, například kameru na záznam jízdy. „I ta může zloděje nalákat k odcizení, a to je velmi jednoduché. Dochází k rozbití bočního okénka a kam pachatel dosáhne, to z auta vytáhne a odchází,“ popsal policejní preventista Ondřej Penc. Další častou chybou je zanechávání věcí za zadní sedačkou nebo za sedačkou spolujezdce. Řidiči se podle Pence mylně domnívají, že věci tak budou schované. „Ale není tomu tak a samozřejmě to přitahuje pozornost.“
před 8 hhodinami
Načítání...