Pravicová opozice na mimořádné schůzi sněmovny kritizovala ministra životního prostředí Richarda Brabce kvůli kauze EIA. Staré posudky vlivu na životní prostředí v Česku ohrožují téměř stovku dopravních staveb. Podle předsedy klubu TOP 09 a Starostů Františka Laudáta jde o Brabcovo fatální selhání. Ministr obvinění odmítl s tím, že se podařilo v Bruselu dojednat výjimky a také zachránit evropské peníze. Z problémů naopak viní minulou vládu.
Opozice na mimořádné schůzi „grilovala“ vládu kvůli zdržení dopravních staveb
Podle Brabce zdědila současná vláda mnoho let neřešený problém a začala se jím zabývat hned od prvních týdnů svého fungování. Ministerstvo životního prostředí prý udělalo maximum možného v zájmu ČR. „Troufám si tvrdit, že neztratíme ani euro z nového programového období,“ prohlásil ministr s tím, že se také podařilo dojednat zásadní výjimku, aby nebylo nutné plošně vypracovávat EIA na další stovku projektů, které ji mají podle novějšího zákona z roku 2001.
Celý problém vznikl proto, že mají tyto stavby staré posudky vlivu na životní prostředí ještě podle zákona z roku 1992, kdy Česko nebylo součástí EU. Jenže Brusel tyto posudky neuznává. Záležitostí už se zabýval sněmovní hospodářský výbor a konstatoval, že za krizovou situaci kolem neuznaných hodnocení EIA může ministerstvo životního prostředí. Podle výboru totiž při tvorbě nového zákona o posuzování vlivů nevyjednalo výjimku pro stavby se staršími posudky, které nyní neuznává Evropská unie.
„My jsme připravili usnesení, ve kterém navrhujeme, aby sněmovna důrazně odmítla retroaktivitu, kterou podle nás Evropská komise vůči ČR uplatňuje. Musím zdůraznit, že všechna stanoviska EIA jsou platná, a nyní nás Brusel nutí k tomu, abychom zpětně řekli, že to neplatí,“ kritizoval na brífinku před jednáním sněmovny šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura. Podle něj je ale za současný stav odpovědná vláda.
„Mě fascinuje, jak ministr Ťok hází odpovědnost na Evropskou unii, na úředníky a na všechny okolo. Přitom je to právě on, kdo má resort dopravy na starosti a on je tou styčnou osobou a viníkem,“ dodal předseda poslaneckého klubu Úsvitu Marek Černoch.
„Ekologickým aktivistům byla zákonem dána příliš velká moc,“ upozornil expert ODS pro oblast životního prostředí Jan Zahradník s tím, že aktivisté mohou řízení kdykoli napadnout a zastavit. Česká EIA není přísnější než v okolních státech, oponuje ministr životního prostředí za ANO Richard Brabec.
Bez zdržení by mohl být budějovický obchvat nebo pokračování D11
Podle informací vlády se problém týká 98 dopravních staveb zhruba za 130 miliard korun. Kabinet chce ale poslancům ve zrychleném řízení předložit seznam 11 staveb, které by měly rychle dostat ověřovací stanovisko a nemusely by čekat na nový posudek EIA. Seznam projektů zveřejnilo ministerstvo dopravy: patří tam deset dálničních staveb a jedna železniční.
Na nový posudek by tak nemusela čekat dostavba části Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, obchvat Českých Budějovic, pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku-Místku. Na železnici se pak jedná o trať Sudoměřice – Votice, což je 4. koridor vedoucí na jih Čech.
„Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). V příštích týdnech se mají vést intenzivní jednání s Evropskou komisí, aby navrhované řešení vyhovovalo i jí.
Existuje také několik nových staveb, u kterých se posudek EIA již nemusí opakovat nebo řešit zrychlený proces, proto bude možné je letos či příští rok zahájit. Například jde o stavby D3 Ševětín - Borek, D11 Smiřice - Jaroměř, obchvat Panenského Týnce na D7 a dalších několik desítek kilometrů nových silnic.
Nový posudek EIA stavby zdrží minimálně o rok a půl
Další stavby už ale mají smůlu a budou muset projít celým zdlouhavým procesem znovu, což pro stavby znamená citelné zdržení. Příprava dokumentace vyjde minimálně na rok, další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí, uvedl na zasedání sněmovního hospodářského výboru náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj jde ale o optimistické odhady, uvedená půlroční lhůta totiž pro rozhodování ministerstva rozhodně není pravidlem.
„My na příští vládu rovněž přineseme materiál, který by měl výrazným způsobem zjednodušit stavební řízení, možnost výkupu pozemků, aby ten fakt, že budeme EIA opakovat, neměl dopad na další zpoždění projektů,“ řekl Ťok. Navrhovaný krok má umožnit čerpání evropských fondů a výstavbu tak, jak byly plánovány, dodal.