Speciální novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí má umožnit, aby jedenáct nejdůležitějších staveb nemuselo opět procházet procesem EIA. Jde například o obchvat Budějovic nebo úsek Pražského okruhu D1. Problémy má v Česku stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Mají totiž staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU.
Jedenáct klíčových staveb se má vyhnout zdržení při opakování procesu EIA
Vláda kvůli nutnosti opakovat v některých případech proces EIA připraví speciální novelu zákona. „Cílem bude, abychom nastavili takový zákonný režim, který nám umožní místo nového procesu EIA u zhruba deseti hlavních dálničních staveb a jedné železniční vydat pouze ověřovacího stanoviska podle stávajícího zákona o posuzování vlivu na životní prostředí,“ přiblížil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).
Mezi jedenáct staveb spadá obchvat Budějovic, úsek Pražského okruhu D1 – Běchovice, pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku Místku. Na železnici se pak jedná o trať Sudoměřice – Votice.
„Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Podle premiéra je zmíněných jedenáct stavebních projektů „v pokročilé fázi přípravy, ať už z hlediska příslušných povolení, nebo z hlediska výkupu pozemků“.
Další postup je podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) rozplánován po týdnech. „Příští týden dáme první materiál na vládu a pak předpokládáme, že bychom do konce května předložili vládě hotový návrh té legislativy,“ řekl.
Na speciální novele je nicméně shoda v koalici a kabinet ji chce poslancům předložit na mimořádné schůzi ke schválení ve zrychleném režimu. „Požádáme o to, aby tato věc byla skutečně velmi rychle v parlamentu projednána,“ uvedl Sobotka.
Dalších skoro devadesát staveb EIA nemine
U ostatních staveb bude podle Ťoka nutné projít celým procesem EIA. „Na příští vládu rovněž přineseme materiál, který by měl výrazným způsobem zjednodušit stavební řízení, možnost výkupu pozemků, aby ten fakt, že budeme EIA opakovat, neměl dopad na další zpoždění projektů,“ řekl Ťok. Navrhovaný krok má umožnit čerpání evropských fondů a výstavbu tak, jak byly plánovány, dodal.
Nové posuzování dopadu staveb na životní prostředí jinak znamená pro stavby citelné zdržení. Příprava dokumentace vyjde minimálně na rok, další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí, uvedl na zasedání sněmovního hospodářského výboru v minulém týdnu náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj jde ale o optimistické odhady.
Problémy s posudky o dopadech na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které Unie neuznává. Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku. V příštích týdnech se mají vést intenzivní jednání s Evropskou komisí, aby i jí vyhovovalo navrhované řešení.