Vesmír se postupně ohřívá, za deset miliard let vzrostla jeho teplota několikanásobně

Během deseti miliard let se teplota plynu ve vesmíru více než desetinásobně zvýšila, odhadují vědci. Výsledky jejich výpočtů zveřejnil odborný časopis Astrophysical Journal. Nyní tak podle expertů  dosahuje průměrná teplota plynů v kosmu zhruba dvou milionů stupňů Celsia a je pravděpodobné, že bude růst i nadále.

Vědci pro svůj výzkum použili novou metodu, která jim umožnila odhadnout teploty plynu v různých vzdálenostech od Země, tedy v různých časech rozpínání kosmu.

Díky tomu potvrdili, že vesmír se ohřívá – zřejmě kvůli tomu, že se gravitací bortí jeho struktura, tedy temná hmota a plyn. Tento proces přitom bude pravděpodobně nadále pokračovat. K dispozici měli vědci data od teleskopu Planck a průzkumu oblohy Sloan Digital Sky Survey.

Konkrétně se tak podle expertů za posledních deset miliard let ohřál vesmír asi desetinásobně. Nyní jeho teplota (tedy konkrétně teplota plynů v něm obsažených) dosáhla průměrně zhruba dvou milionů stupňů Celsia.

Žádná souvislost s oteplováním Země

„Naše nové měření přímo potvrzuje klíčovou práci Jima Peeblese, laureáta Nobelovy ceny za fyziku v roce 2019, který představil teorii o tom, jak se ve vesmíru formují rozsáhlé struktury,“ uvedl podle serveru EurekAlert! hlavní autor studie I-Kchuan Čch'-ang z Ohio State University.

Podle I-Kchuan Čch'-anga totiž ve vesmíru postupně dochází k tomu, že díky gravitaci jsou temná hmota i kosmický plyn přitahovány ke galaxiím a jejich shlukům.

Jedná se přitom o přirozený proces, který v žádném případě nesouvisí s oteplováním Země. „Tyto jevy se odehrávají ve zcela odlišných měřítcích, nejsou vůbec propojené,“ uvedl.