Vědci testují první vakcínu proti houbovým parazitům, výsledky jsou slibné

Houbové infekce způsobují ročně přes třináct milionů vážných infekcí, před nimiž zatím neexistuje ochrana. Změna klimatu může jejich hrozbu ještě zvýšit, a tak vědci začali pracovat na první vakcíně. Její výsledky zatím vypadají velmi dobře.

Vědci z Georgijské univerzity oznámili, že vyvinuli očkovací látku, která by měla ochránit člověka před celou řadou nebezpečných plísní. Ve studiích na zvířatech tato experimentální vakcína zabránila závažným infekcím a úmrtím na tři druhy hub, které u lidí často způsobují onemocnění. Autoři to považují za úspěch a chtějí nyní začít s testy na lidských dobrovolnících.

„Vzhledem k tomu, že vakcína je zaměřena na tři různé patogeny, má potenciál být průlomová, pokud jde o invazivní houbové infekce,“ uvedla v nedávném prohlášení univerzity hlavní autorka výzkumu Karen Norrisová.

Experimentální vakcína má zvýšit ochranu u lidí se sníženou imunitou proti třem nejběžnějším skupinám plísní, o nichž je známo, že způsobují smrtelné infekce u lidí: Pneumocystis, Aspergillus a Candida. Vakcína by měla fungovat tak, že naučí imunitní systém rozpoznávat protein, který se vyskytuje u všech těchto tří hub. A to by mělo posílit imunitu v případě, že se s těmito patogeny později opravdu setkají.

Vakcínu tým testoval jen na zvířatech, a to na myších a makacích. Vědci museli obě skupiny po očkování houbami nakazit. Aby se to povedlo, podávali jim léky snižující imunitní reakci. Zvířata si vytvořila protilátky proti tomuto celoplošnému houbovému proteinu a odolávala pak nákaze všemi třemi druhy plísní. A to velmi úspěšně: nenakazilo se žádné očkované zvíře, zatímco ve skupině nevakcinovaných infekce postihla asi polovina tvorů. Vědci vydali výsledky této práce v odborném žurnálu PNAS Nexus.

Velký houbový problém

Plísně patří mezi houby. Tyto mikroorganismy sice nejsou tak častou hrozbou jako viry ani bakterie a zejména pro zdravé nepředstavují žádný velký problém. Napadají ale nemocné, hlavně ty ve špitálech, jejichž obranyschopnost je oslabená jinou chorobou. Ukázalo se to například během covidové pandemie, když pacienty v indických nemocnicích zasáhla druhotná epidemie „černé plísně“.

Mukormykóza, známá také jako černá plíseň nebo zygomykóza, je způsobena skupinou plísní zvanou mukormycety. Tyto houby žijí zejména v půdě a v rozkládající se organické hmotě, jako jsou listy, kompostové hromady nebo shnilé dřevo, popisuje americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí.

Když někdo tyto plísňové spory vdechne, může dojít k infekci, která nejčastěji postihuje dutiny nebo plíce. Mukormykóze a dalším plísňovým chorobám se také říká „oportunní infekce“ – přisedají totiž na další nemoci, respektive lidi, kteří zápolí s chorobami nebo užívají léky snižující schopnost organismu bojovat s infekcemi.

Zdravých lidí se to netýká. Lidské tělo je velmi dobře chráněné před houbami už tím, že je v něm příliš teplo na to, aby v něm plísně mohly přežívat. Nová studie ale letos upozornila, že s klimatickými změnami se u hub objevuje stále více mutací, které by jim mohly umožnit se s tímto problémem vypořádat. S podobnou premisou operuje populární hra The Last of Us, na jejíž motivy vznikl i seriál.

I kdyby k takovému zmutování nedošlo, tak i léčba existujících chorob způsobených houbami je složitá, protože medicína nemá po ruce dostatek účinných léčiv. Vědci z Georgijské univerzity nyní věří, že mají toto řešení na dosah.