Římské silnice přinášely Evropě prosperitu staletí po zániku impéria

Od vzniku sítě starověkých římských silnic uplynuly už víc než dva tisíce let. Tým švédských ekonomů prozkoumal význam cest pro udržení bohatství v průběhu staletí. Podle něj existují jasné souvislosti mezi antickýmu trasami a současnou prosperitou.

„Síla Říma započala před 2200 lety na silnici Via Appia,“ napsal Jan Antonín Baťa v knize Budujme stát pro 40 000 000 lidí, kde popsal svoji vizi Československa v budoucnosti. Měl pravdu, ale ne celou. Podle nové studie totiž tyto silnice prosperitu Evropy udržovaly po celá staletí.

Římské silniční sítě byly impozantními stavbami, které v době svého vrcholu zahrnovaly 80 tisíc kilometrů cest. Impérium je nestavělo primárně z ekonomických důvodů, ale pro přepravu vojsk do různých částí říše. Na starší silniční sítě nebo na vesnice a obce podél nich se bral malý ohled. Přesto se římské komunikace brzy začaly využívat pro obchod a dopravu, staly se spojnicemi mezi nově vznikajícími tržními městy a byly důležité pro hospodářský rozvoj.

Via Appia
Zdroj: Wikimedia Commons

V nové studii vědci zkoumali význam starověkých římských silnic jako kanálů pro přenos bohatství, aby lépe pochopili, proč místa, která prosperovala před dvěma tisíci lety, mají tendenci mít větší ekonomickou výkonnost i dnes.

Cesta k městům

Při výzkumu vědci překryli mapy silniční sítě Římské říše moderními satelitními snímky zobrazujícími intenzitu světla v noci – což je jeden ze způsobů, jak přiblížit ekonomickou aktivitu v dané geografické oblasti. Poté mapu rozdělili do jemné mřížky, v každém políčku změřili přítomnost římských silnic a porovnali ji se současnou infrastrukturou, hustotou obyvatelstva a ekonomickou aktivitou.

„Vzhledem k tomu, že se od té doby mnohé změnilo, měla by být vidět spousta změn kvůli moderním podmínkám. Je ale překvapivé, že římské cesty přispívaly ke koncentraci měst a ekonomické aktivity podél nich, přestože mizely a byly překrývány novými silnicemi,“ říká jeden z autorů studie Ola Olsson z Göteborské univerzity.

Giovanni Battista Piranesi / Pohled na křižovatku antických cest Via Appia Antica a Via Ardeatina, 1756
Zdroj: Národní galerie v Praze

Vědce zajímalo, co je příčinou, a co následkem. Tedy jestli Římané stavěli silnice v oblastech se silnou hospodářskou aktivitou, nebo jestli to byly silnice, které se staly příčinou ekonomického růstu kolem nich.

„To je velký problém v této oblasti výzkumu. Mimořádně zajímavá je tato studie proto, že samotné silnice zmizely a chaos v západní Evropě po pádu Římské říše by byl příležitostí k přeorientování ekonomických struktur. A přesto urbanistická struktura podél nich zůstala a přetrvala,“ říká Ola Olsson.

Kolo a cesta

Dalším faktorem, který podporuje závěry studie, je dění ve východních částech Římské říše, v severní Africe a na Blízkém východě. Tam došlo ve 4. až 6. století v podstatě k téměř úplnému opuštění kolové dopravy, kterou nahradily velbloudí karavany.

Silnice v tomto regionu se používaly stále méně a méně a vládcové je nechali zchátrat. Na rozdíl od západních částí království se tedy nové cesty nestavěly na starých.

„Silnice ztratily význam, a tak vůbec nevidíme stejnou kontinuitu prosperity. Dá se říci, že tuto oblast postihlo to, čemu se říká ‚obrácení štěstěny‘ – země, které na počátku rozvíjely civilizaci, jako je Irák, Írán a Turecko, jsou dnes autokratické a mají výrazně horší hospodářský rozvoj než země, které byly tehdy na ekonomické periferii,“ vysvětluje Ola Olsson.

To, jak mohou mít investice do infrastruktury zásadní ekonomické důsledky jak po desetiletích, tak po staletích od jejich uskutečnění, je podle Oly Olssona významné pro pochopení toho, proč jsou některé regiony rozvinutější než jiné, ale výsledky mohou být důležité i jako podklad pro současná politická rozhodnutí o infrastruktuře.

„Například ve Švédsku se jedná o možné výstavbě nových železničních tratí. Ty od 19. století získaly obrovský význam pro hospodářskou činnost. Diskutuje se o nových úsecích železnice, a pokud budou postaveny, lze očekávat, že některé obce získají velký ekonomický impuls,“ dodává vědec.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře

Španělská policie od čtvrtka prověřuje laboratoř v Katalánsku. Cílem vyšetřování je objasnit, jestli za vznikem ohnisek afrického moru prasat, který v regionu zabil přinejmenším 26 divočáků, nestojí právě toto pracoviště nebo jiná z pěti laboratoří v této oblasti, které s virem pracují.
19. 12. 2025

Lyžování na ledovci se stane vzpomínkou. V Alpách jich mohou zbýt tři procenta

Horské ledovce hrají mimořádně důležitou roli. Ovlivňují lokální i globální klimatické systémy, zásobují řeky vodou, formují krajinu a mají i kulturní a estetický význam pro místní komunity. V neposlední řadě je důležitý také jejich turistický potenciál. Nová vědecká studie však ukazuje, že jejich zánik se zrychluje a většina z nich zmizí už během tohoto století.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025

Do Evropy se vrátila lepra, případy hlásí Rumunsko a Chorvatsko

V polovině prosince oznámil rumunský ministr zdravotnictví Alexandru Rogobete, že se v zemi dva lidé nakazili leprou. Jde o první potvrzené případy lepry v Rumunsku za více než čtyřicet let. Obě nakažené ženy pracovaly v lázních ve městě Kluž jako masérky. Další dva lidé čekají na výsledky testů. Úřady lázně, kde se nemoc objevila, uzavřely. Jeden případ zaznamenalo i Chorvatsko. Lepra není výrazně nakažlivá a valná většina lidí je proti ní imunní.
18. 12. 2025

Novým šéfem NASA se stal Jared Isaacman

Americký Senát ve středu potvrdil miliardáře a soukromého astronauta Jareda Isaacmana jako nového šéfa Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), píše agentura Reuters. Isaacman se tak stal patnáctým šéfem úřadu. V republikány ovládaném Senátu pro něj hlasovalo 67 senátorů, proti jich bylo 30.
17. 12. 2025

Podvodníci okradli děti s rakovinou o desítky milionů, které na ně vybrali

Mezinárodní skupina podvodníků roky okrádala rodiny s dětmi, které trpí rakovinou. Pomocí emotivních videí na YouTube poptávala peníze, které si pak ale nechala. Zneužívání dětí a rodin odhalilo rozsáhlé dvouleté vyšetřování stanice BBC. Riziko, že člověk přispěje na podvodné sbírky, lze snížit následováním jednoduchých zásad.
17. 12. 2025

Glumův efekt poškozuje vědu a hlavně doktorandy, naznačila studie

Vědci si příliš hromadí znalosti i výzkumná témata pro sebe, tvrdí nový výzkum, který fenomén nazval Glumův efekt, podle postavy z knihy Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Glum si žárlivě střežil Prsten podobně, jako si dnes významná část vědců sobecky hlídá „svoje témata“. Poškozuje to zejména doktorandy, ale také celou vědu, protože tak v laboratořích a výzkumných ústavech vzniká toxická atmosféra, naznačuje studie, která ale má metodologické nedostatky.
17. 12. 2025

Británie se vrací k programu Erasmus

Británie a Evropská unie se ve středu dohodly, že britským studentům umožní opětovné zapojení do oblíbeného studentského výměnného programu Erasmus+. Jde o malý, ale symbolický signál zlepšení vztahů mezi Spojeným královstvím a EU po brexitu, napsala agentura Reuters.
17. 12. 2025
Načítání...