Oteplování přináší silnější a dražší turbulence. Inženýři hledají řešení

Klimatické změny prokazatelně způsobují silnější turbulence. Kromě zdravotních dopadů a případných obav cestujících způsobují i nemalé finanční obtíže aerolinkám. Inženýři se pokoušejí na tento nový svět letadla adaptovat.

Na začátku června se dostalo letadlo společnosti Ryanair na lince z Berlína do Milána do silných turbulencí. Utrpělo při nich zranění osm lidí. Kapitán proto nouzově přistál v jižním Bavorsku. Na palubě stroje bylo 179 cestujících a šest členů posádky.

Zraněným bylo od dvou do 59 let. Devětapadesátiletá žena si stěžovala na bolesti zad. Další žena utrpěla tržnou ránu na hlavě a její dvouleté dítě pohmožděniny. Všechny tři převezli zdravotníci do nemocnice v Memmingenu, kde letadlo přistálo. Ostatní zranění podstoupili ošetření na místě.

Podobných případů v poslední době přibývá. Přesně podle předpovědí klimatologů.

Co se děje a co se dít bude

Asi před deseti lety se objevily první předpovědi, které varovaly, že teplejší Země znamená, že létání bude stále nebezpečnější, protože přibude turbulencí. Když se to vědci pokusili nedávno ověřit, zjistili, že se to opravdu děje. Největší nárůst turbulencí se našel na letových trasách ve Spojených státech a v severním Atlantiku, ale výrazně jich přibylo i v Evropě, na Blízkém východě a v jižním Atlantiku.

Častější turbulence souvisejí se změnami v tryskovém proudění. Jev, v angličtině známý jako jet stream, který se v atmosféře vyskytuje asi v desetikilometrové výšce, je proudění vzduchu ve směru ze západu na východ ve středních zeměpisných šířkách.

Do roku 2050 se čeká nárůst počtu slabých turbulencí o 59 procent, u průměrných turbulencí o 94 procent a u silných turbulencí dokonce o 149 procent – a právě ty podle vědců znamenají největší problém.

„Po deseti letech výzkumu, který ukazoval, že změna klimatu zvýší turbulence v bezoblačném prostoru, máme nyní důkazy, které naznačují, že tento nárůst již začal,“ shrnul Paul Williams z univerzity v Readingu, který se na studii podílel. „Měli bychom investovat do zdokonalení systémů předpovídání a detekce turbulencí, abychom zabránili tomu, že se drsnější vzduch v příštích desetiletích promítne do neklidnějších letů,“ dodal.

A právě to se nyní už opravdu děje.

Jak zlevnit drahé turbulence

Turbulence jsou totiž nejen potenciálně nebezpečné, ale hlavně jsou drahé. Letecký průmysl stojí spoustu peněz, protože způsobují opotřebení letounů a prodlužují některé lety, protože piloti se otřesům snaží vyhnout. Takové manévry znamenají vyšší spotřebu paliva a zvýšení emisí. A samozřejmě mohou aerolinky také připravit o pasažéry, kteří se mohou obávat rostoucího počtu zranění.

Na trhu se podle britské stanice BBC objevila už celá řada menších i větších start-upů, jež se snaží najít řešení.

Například rakouská společnost Turbulence Solutions vyvinula malé „klapky“, které se dají přidat k větším klapkám na křídlech letadel. Mírně upravují svůj úhel, aby vyrovnaly změny v proudění vzduchu na základě měření tlaku provedených přímo před nimi na přední hraně křídla.

Pomáhá to stabilizovat letadlo, podobně jako ptáci při letu mírně upravují polohu svých letek. Společnost tvrdí, že její technologie může snížit turbulence o více než osmdesát procent, důkazy ale zatím nemá. Technologii testovala jen na menších letadlech. Nicméně modely naznačují účinky také u velkých strojů.

Na detekci turbulencí se zase zaměřila spolupráce univerzity Caltech a společnosti Nvidia. Ta otestovala ve větrném tunelu systém, který by měl předvídat příchod doposud nečekaných turbulencí pomocí umělé inteligence. Výsledky zatím nejsou známé.

Americká vesmírná agentura NASA zase vsadila na výzkum detekce turbulencí pomocí speciálních mikrofonů, jimiž by mohla být letadla v budoucnosti vybavená. Ty umí detekovat ultra nízké infrazvukové frekvence vytvářené víry turbulence v čistém vzduchu až do vzdálenosti 480 kilometrů.

Spojené státy nejsou jedinou velmocí, pro kterou má příprava na budoucnost s častějšími a silnějšími turbulencemi smysl. Čína by k tomu zase ráda využila lidar neboli laserový radar. Tímto přístrojem by se měly dát odhalit turbulence asi na deset kilometrů – včas, aby se jim letoun vyhnul. Zatím ale nehrozí nasazení v reálném provozu, protože lidary jsou příliš objemné a těžké.

Problém s růstem počtu turbulencí je tak velký a aktuální, že některé zlepšováky už byly nasazené. Příkladem je aplikace Turbulence Aware od Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která anonymizuje a sdílí údaje o turbulencích v reálném čase. V současné době ji využívají letecké společnosti jako Air France, EasyJet nebo Aer Lingus.

A také pro cestující je k dispozici stále více aplikací, které poskytují přístup k údajům, jež dosud viděli pouze piloti a dispečeři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 23 hhodinami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
25. 12. 2025

Ženy poznají nemoc podle obličeje lépe než muži, ukázala studie

Lidé mají pozoruhodnou vlastnost rozpoznat projevy nemocí jenom podle změn fyzického vzhledu, a to i podle drobných náznaků, jako jsou pokleslá víčka, bledé rty nebo méně prokrvené tváře. Většinu těchto náznaků jsou lidé schopní rozeznat intuitivně, aniž by se na tuto analýzu příliš soustředili. Podle nové studie jsou ženy výrazně schopnější než muži vycítit tyto nenápadné signály.
24. 12. 2025

Ozempic mění nakupování v Americe

Když Američané začali užívat léky potlačující chuť k jídlu, jako jsou hlavně populární Ozempic a Wegovy, změny se projevily velmi rychle nejen na váze v koupelně, ale podle nové studie hlavně v obchodech s potravinami.
23. 12. 2025
Načítání...