Oteplování přináší silnější a dražší turbulence. Inženýři hledají řešení

Klimatické změny prokazatelně způsobují silnější turbulence. Kromě zdravotních dopadů a případných obav cestujících způsobují i nemalé finanční obtíže aerolinkám. Inženýři se pokoušejí na tento nový svět letadla adaptovat.

Na začátku června se dostalo letadlo společnosti Ryanair na lince z Berlína do Milána do silných turbulencí. Utrpělo při nich zranění osm lidí. Kapitán proto nouzově přistál v jižním Bavorsku. Na palubě stroje bylo 179 cestujících a šest členů posádky.

Zraněným bylo od dvou do 59 let. Devětapadesátiletá žena si stěžovala na bolesti zad. Další žena utrpěla tržnou ránu na hlavě a její dvouleté dítě pohmožděniny. Všechny tři převezli zdravotníci do nemocnice v Memmingenu, kde letadlo přistálo. Ostatní zranění podstoupili ošetření na místě.

Podobných případů v poslední době přibývá. Přesně podle předpovědí klimatologů.

Co se děje a co se dít bude

Asi před deseti lety se objevily první předpovědi, které varovaly, že teplejší Země znamená, že létání bude stále nebezpečnější, protože přibude turbulencí. Když se to vědci pokusili nedávno ověřit, zjistili, že se to opravdu děje. Největší nárůst turbulencí se našel na letových trasách ve Spojených státech a v severním Atlantiku, ale výrazně jich přibylo i v Evropě, na Blízkém východě a v jižním Atlantiku.

Častější turbulence souvisejí se změnami v tryskovém proudění. Jev, v angličtině známý jako jet stream, který se v atmosféře vyskytuje asi v desetikilometrové výšce, je proudění vzduchu ve směru ze západu na východ ve středních zeměpisných šířkách.

Do roku 2050 se čeká nárůst počtu slabých turbulencí o 59 procent, u průměrných turbulencí o 94 procent a u silných turbulencí dokonce o 149 procent – a právě ty podle vědců znamenají největší problém.

„Po deseti letech výzkumu, který ukazoval, že změna klimatu zvýší turbulence v bezoblačném prostoru, máme nyní důkazy, které naznačují, že tento nárůst již začal,“ shrnul Paul Williams z univerzity v Readingu, který se na studii podílel. „Měli bychom investovat do zdokonalení systémů předpovídání a detekce turbulencí, abychom zabránili tomu, že se drsnější vzduch v příštích desetiletích promítne do neklidnějších letů,“ dodal.

A právě to se nyní už opravdu děje.

Jak zlevnit drahé turbulence

Turbulence jsou totiž nejen potenciálně nebezpečné, ale hlavně jsou drahé. Letecký průmysl stojí spoustu peněz, protože způsobují opotřebení letounů a prodlužují některé lety, protože piloti se otřesům snaží vyhnout. Takové manévry znamenají vyšší spotřebu paliva a zvýšení emisí. A samozřejmě mohou aerolinky také připravit o pasažéry, kteří se mohou obávat rostoucího počtu zranění.

Na trhu se podle britské stanice BBC objevila už celá řada menších i větších start-upů, jež se snaží najít řešení.

Například rakouská společnost Turbulence Solutions vyvinula malé „klapky“, které se dají přidat k větším klapkám na křídlech letadel. Mírně upravují svůj úhel, aby vyrovnaly změny v proudění vzduchu na základě měření tlaku provedených přímo před nimi na přední hraně křídla.

Pomáhá to stabilizovat letadlo, podobně jako ptáci při letu mírně upravují polohu svých letek. Společnost tvrdí, že její technologie může snížit turbulence o více než osmdesát procent, důkazy ale zatím nemá. Technologii testovala jen na menších letadlech. Nicméně modely naznačují účinky také u velkých strojů.

Na detekci turbulencí se zase zaměřila spolupráce univerzity Caltech a společnosti Nvidia. Ta otestovala ve větrném tunelu systém, který by měl předvídat příchod doposud nečekaných turbulencí pomocí umělé inteligence. Výsledky zatím nejsou známé.

Americká vesmírná agentura NASA zase vsadila na výzkum detekce turbulencí pomocí speciálních mikrofonů, jimiž by mohla být letadla v budoucnosti vybavená. Ty umí detekovat ultra nízké infrazvukové frekvence vytvářené víry turbulence v čistém vzduchu až do vzdálenosti 480 kilometrů.

Spojené státy nejsou jedinou velmocí, pro kterou má příprava na budoucnost s častějšími a silnějšími turbulencemi smysl. Čína by k tomu zase ráda využila lidar neboli laserový radar. Tímto přístrojem by se měly dát odhalit turbulence asi na deset kilometrů – včas, aby se jim letoun vyhnul. Zatím ale nehrozí nasazení v reálném provozu, protože lidary jsou příliš objemné a těžké.

Problém s růstem počtu turbulencí je tak velký a aktuální, že některé zlepšováky už byly nasazené. Příkladem je aplikace Turbulence Aware od Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která anonymizuje a sdílí údaje o turbulencích v reálném čase. V současné době ji využívají letecké společnosti jako Air France, EasyJet nebo Aer Lingus.

A také pro cestující je k dispozici stále více aplikací, které poskytují přístup k údajům, jež dosud viděli pouze piloti a dispečeři.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Španělské úřady prověřují, zda africký mor prasat neunikl z tamní laboratoře

Španělská policie od čtvrtka prověřuje laboratoř v Katalánsku. Cílem vyšetřování je objasnit, jestli za vznikem ohnisek afrického moru prasat, který v regionu zabil přinejmenším 26 divočáků, nestojí právě toto pracoviště nebo jiná z pěti laboratoří v této oblasti, které s virem pracují.
před 15 hhodinami

Lyžování na ledovci se stane vzpomínkou. V Alpách jich mohou zbýt tři procenta

Horské ledovce hrají mimořádně důležitou roli. Ovlivňují lokální i globální klimatické systémy, zásobují řeky vodou, formují krajinu a mají i kulturní a estetický význam pro místní komunity. V neposlední řadě je důležitý také jejich turistický potenciál. Nová vědecká studie však ukazuje, že jejich zánik se zrychluje a většina z nich zmizí už během tohoto století.
před 17 hhodinami

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025

Do Evropy se vrátila lepra, případy hlásí Rumunsko a Chorvatsko

V polovině prosince oznámil rumunský ministr zdravotnictví Alexandru Rogobete, že se v zemi dva lidé nakazili leprou. Jde o první potvrzené případy lepry v Rumunsku za více než čtyřicet let. Obě nakažené ženy pracovaly v lázních ve městě Kluž jako masérky. Další dva lidé čekají na výsledky testů. Úřady lázně, kde se nemoc objevila, uzavřely. Jeden případ zaznamenalo i Chorvatsko. Lepra není výrazně nakažlivá a valná většina lidí je proti ní imunní.
18. 12. 2025

Novým šéfem NASA se stal Jared Isaacman

Americký Senát ve středu potvrdil miliardáře a soukromého astronauta Jareda Isaacmana jako nového šéfa Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), píše agentura Reuters. Isaacman se tak stal patnáctým šéfem úřadu. V republikány ovládaném Senátu pro něj hlasovalo 67 senátorů, proti jich bylo 30.
17. 12. 2025

Podvodníci okradli děti s rakovinou o desítky milionů, které na ně vybrali

Mezinárodní skupina podvodníků roky okrádala rodiny s dětmi, které trpí rakovinou. Pomocí emotivních videí na YouTube poptávala peníze, které si pak ale nechala. Zneužívání dětí a rodin odhalilo rozsáhlé dvouleté vyšetřování stanice BBC. Riziko, že člověk přispěje na podvodné sbírky, lze snížit následováním jednoduchých zásad.
17. 12. 2025

Glumův efekt poškozuje vědu a hlavně doktorandy, naznačila studie

Vědci si příliš hromadí znalosti i výzkumná témata pro sebe, tvrdí nový výzkum, který fenomén nazval Glumův efekt, podle postavy z knihy Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Glum si žárlivě střežil Prsten podobně, jako si dnes významná část vědců sobecky hlídá „svoje témata“. Poškozuje to zejména doktorandy, ale také celou vědu, protože tak v laboratořích a výzkumných ústavech vzniká toxická atmosféra, naznačuje studie, která ale má metodologické nedostatky.
17. 12. 2025

Británie se vrací k programu Erasmus

Británie a Evropská unie se ve středu dohodly, že britským studentům umožní opětovné zapojení do oblíbeného studentského výměnného programu Erasmus+. Jde o malý, ale symbolický signál zlepšení vztahů mezi Spojeným královstvím a EU po brexitu, napsala agentura Reuters.
17. 12. 2025
Načítání...