Čína poslala do kosmu a bezpečně navrátila na Zemi znovupoužitelný raketoplán

Před několika dny se Číně podařil velký krok k levnějším, a tedy častějším letům do vesmíru. Nenápadně vyslala na oběžnou dráhu tajně vyvíjenou kosmickou loď, která po dvou dnech bezpečně přistála zpět na Zemi.

Celý projekt je přísně tajný, Čína zveřejnila skrze své oficiální zpravodajské kanály, jako je agentura Nová Čína, jen několik informací – a žádné fotografie. Stroj odstartoval v pátek z kosmodromu Ťiou-čchuan, ze vzletové rampy LC43/91. Do vesmíru loď podobnou malému raketoplánu vynesla raketa Dlouhý pochod 2F/T. Na Zemi se vrátila v neděli.

Letoun měl testovat znovupoužitelné technologie s cílem poskytnout „technologickou podporu mírumilovnému využívání kosmického prostoru“.

Americká inspirace

Hongkongský deník South China Morning Post tvrdí, že podle jeho čínských zdrojů byl stroj značně podobný tajnému americké miniraketoplánu X-37B, který pro armádu vyvíjí společnost Boeing.

Miniraketoplán X-37B
Zdroj: ČT24/U.S. Air Force via NASA

Také tento robotický stroj má podle amerického letectva za cíl demonstrovat znovupoužitelné technologie.

Čínský start, který byl už předem anoncován jako důležitý, sledovala řada „lovců družic“ – tedy poloamatérských nadšenců, kteří sledují řadu těles na orbitě. Jeden z těch nejznámějších a současně nejúspěšnějších, Marco Langbroek, tvrdí, že čínský raketoplán mohl obíhat ve stejné rovině oběžné dráhy jako právě americký X-37B.

Americký stroj se na této dráze v současnosti pohybuje – je na své již šesté misi, která odstartovala v polovině května 2020. Tato mise X-37B provede více experimentů než jakákoli předchozí.

Mezi experimenty, které by bezpilotní raketoplán měl provést, podle agentury AFP patří testování účinku kosmického záření na semena a další biologické i umělé materiály a také přeměna sluneční energie na vysokofrekvenční mikrovlnnou energii, která by mohla být přenášena na Zemi.

Záhadný stroj

Stroj vyvinutý firmou Boeing původně využívala NASA. V roce 2004 přešel pod americkou agenturu pro pokročilé vojenské projekty a o dva roky později pod letectvo. Vše, co se ho týká, má nálepku přísně tajné, a spekulace se proto množí.

X-37B má délku devět metrů a rozpětí křídel 4,5 metru. Mezi technologie testované v minulosti v programu stroje X-37B patří podle sdělení letectva pokročilé navádění, navigace a řízení, systémy tepelné ochrany a avionika. Dále vysokoteplotní konstrukce a těsnění, přizpůsobivé opakovaně použitelné izolace, lehké elektromechanické letové systémy, pokročilé pohonné systémy, nové materiály a autonomní orbitální let včetně návratu a přistání.