Běžné insekticidy selhávají. Komáři v Asii si proti nim vyvinuli odolnost

Podle nového výzkumu je zapotřebí začít hledat nové účinné látky proti komárům. Ty, které se používaly doposud, totiž přestávají účinkovat. Upozorňuje na to nová studie komárů z Vietnamu a Kambodže, kteří jsou vůči běžným insekticidům vysoce odolní.

Komáři přenášejí celou řadu infekčních onemocnění, od horečky dengue a žluté zimnice až po virus Zika a malárii. Vědci proto vyvinuli řadu chemických látek zaměřených na jejich hubení nebo odpuzování.

Nejpoužívanější látky se jmenují pyretroidy. Hmyz ničí tak, že útočí přímo na jeho centrální nervový systém. Jenže nový výzkum ale našel důkazy o tom, že se komáři ve Vietnamu a Kambodži vyvíjejí tak, že jsou vůči pyretroidům vysoce odolní.

Terénní výzkum

Na projektu pracoval mezinárodní tým vědců z několika japonských institucí ve spolupráci s kolegy z Vietnamu, Kambodže, Singapuru, Tchaj-wanu, Indonésie a Ghany. Vzorky komárů vědci sbírali v Asii a Africe a zkoušeli je vystavit pyretroidu, vždy typu, který se proti nim v dané oblasti používá.

Ukázalo se, že pouze dvacet procent komárů nasbíraných ve Vietnamu uhynulo, zatímco v ostatních vzorcích úmrtnost komárů odpovídala očekávání. Vědci se pak podívali na genom komárů, kteří vystavení insekticidu přežili. Našli u nich mutaci v genu L982W – tedy genu, který byl už dříve spojen s rezistencí komárů vůči chemikáliím.

Mezinárodní tým poté shromáždil další vzorky, tentokrát ze Singapuru a Kambodže, a studoval jejich geny, přičemž se zaměřil konkrétně na gen L982W. Našli u nich celkem deset unikátních kmenů s mutacemi podobnými těm, které byly pozorovány u vietnamských komárů – a téměř všechny byly v Kambodži.

Výzkumníci odhadli, že až 78 procent komárů ve vzorcích, které odebrali z Kambodže nebo Vietnamu, bylo rezistentních vůči pyretroidu – a u těch s pyretroidní mutací bylo zjištěno až stonásobné zvýšení rezistence. Hledali také kombinace mutací, které vedou k rezistenci, a zjistili, že komáři s kombinací mutace L982W a dalších mutací mohou přežít vystavení pyretroidu v množství až tisíckrát vyšším, než je množství, které komáry běžně zabíjí.

Výsledky tohoto výzkumu jsou podle studie znepokojivé. Pokud selhává základní zbraň proti komárům, může rychle přibývat nakažlivých nemocí, jež tento bodavý hmyz šíří. Experti proto navrhují, aby i další země začaly testovat rezistenci komárů, aby se tak podařilo zjistit co nejdříve skutečný rozsah problému.