Barva oblečení může snížit riziko komářího kousnutí, tvrdí nová studie

Nový objev entomologů by mohl ulevit od náletů snad nejobtížnějšího hmyzu – komárů. Vědci totiž zjistili, že barva oblečení může hrát roli v tom, jak moc člověk komáry přitahuje. Ignorují například bílou a zelenou, vyplývá ze studie výzkumníků z Washingtonské univerzity publikované tento měsíc v časopise Nature Communications.

Jako se například traduje, že vosy přitahuje žlutá, přišli výzkumníci s obdobnou teorií u komárů. Už dříve se vědělo, že mají velmi dobrý čich, kterým detekují lidský pot, oxid uhličitý z lidského dechu a teplotu lidské kůže. Nová studie přichází s dalším závěrem.

Vědci při experimentu drželi komáry tropické (Aedes aegypti) v komoře, na jejímž dně bylo několik barevných bodů, kterých si komáři nevšímali. Když ale výzkumníci barevné body nasprejovali oxidem uhličitým, začali komáři létat na červenou, oranžovou, tyrkysovou a černou. Ignorovali naopak zelenou, bílou, fialovou a modrou. A to podle autorů naznačuje, že lidé, kteří by si oblékali oblečení těchto barev, by se měli velké části komářích útoků vyhnout.

Proč? Jde o logickou adaptaci komárů na realitu. „Červená barva je na kůži každého z nás. Na odstínu pigmentu nezáleží,“ řekl podle serveru CBS News profesor biologie a jeden z autorů výzkumu Jeffrey Riffel. „Vyhýbat se při oblékání barvám atraktivním pro komáry může pravděpodobnost komářího bodnutí snížit,“ dodal.

Komár tropický je přenašečem horečky dengue, žluté zimnice nebo viru zika, v Česku se ale běžně nevyskytuje. Podle výzkumníků je možné, že jiné druhy se budou ve vztahu k barvám chovat jinak. Zásadním přínosem studie je ale zjištění, že barva u komárů hraje roli při hledání hostitele.