Palestinské město Náblus na Západním břehu se v posledních týdnech stalo ohniskem nepokojů. Oblast obývají muslimové i Židé a operují tam radikální palestinské skupiny. Uprostřed konfliktu se ocitla i malá vesnice, ve které bydlí Samaritáni – starobylá komunita, která mluví arabsky, ale vyznává náboženství příbuzné židovskému. A snaží se zůstat neutrální.
Zbyla jich hrstka, žijí mezi muslimy a Židy. Jedinou možností Samaritánů je neutralita
Samaritáni žijí mezi Palestinci, ale světí šabat, dodržují stravovací pravidla košer a jejich svaté knihy jsou velmi podobné židovskému Starému zákonu. Modlí se v archaické hebrejštině.
Jsou větví dávných Izraelitů, nepovažují se ale za Židy a jejich mateřským jazykem je arabština. Na celém světě jich zbylo osm stovek. Jejich jediná vesnice leží na Západním břehu.
Tři občanství a neutralita
Blízkost muslimských a židovských vesnic v krajině, ve které žijí, nutí Samaritány k trvalé neutralitě. „Mám tři občanství: palestinské, to je to první a hlavní. A pak také izraelské a jordánské,“ vysvětluje nejvyšší kněz Samaritánů Abed-el ben Ašer ben Maclijach.
Udržet si neutralitu není snadné. Izraelsko-palestinské, respektive židovsko-muslimské soužití je opět napjaté. Město Náblus, které je v posledních týdnech a měsících centrem politického neklidu a násilí, leží jen zhruba tři kilometry od samaritánské vesnice. Neklid ale doléhá i do ní.
Zvuk kulek
Ve čtvrti Balata v Náblusu roste vliv mladých palestinských radikálů. Říkají si Lví doupě a jsou hrdí na své zbraně. „Snaží se střílet na pozici izraelské armády u vstupu k hoře Gerizim, popřípadě tam pokládat výbušniny a podobné věci,“ říká pracovnice Muzea Samaritánů Salwa Kahenová. Noční klid v samaritánské vesnici tak už několikrát narušil zvuk kulek.
Navzdory napětí sem stále přijíždějí Židé i Palestinci. „Už Jásir Arafat byl znám svým dobrým a silným vztahem k samaritánské komunitě. Tyto přátelské vztahy mají dlouhou historii,“ ujišťuje muslimský obyvatel Náblusu Muhannád.
Na turistickém ruchu je ale aktuální situace znát. „Turisté se sem bojí, když silnice a doprava nejsou bezpečné,“ konstatuje Salwa Kahenová. Samaritáni se tak jako už v minulosti mnohokrát ocitají v situaci, kdy na malou etnicko-náboženskou komunitu doléhá neklid okolního světa.