Řidiči v Maďarsku se stále častěji setkávají na čerpacích stanicích s nedostatkem benzinu a nafty. Podle ekonomů za to může cenový strop, který maďarská vláda zavedla na pohonné hmoty v listopadu minulého roku. Cenovou regulaci teď Orbánův kabinet plánuje zrušit, nejspíše od začátku příštího roku.
Za regulovanou cenu jen dva litry. Maďarské benzinky drtí nedostatek paliv
Po příjezdu na čerpací stanici v Martonvásáru vzdálenou čtrnáct kilometrů od Budapešti čeká řidiče nemilé překvapení. Na stojanech visí informace, že si za regulovanou cenu mohou natankovat jen dva litry pohonné hmoty. Podobné omezení platí na většině nezávislých pump, které tvoří asi polovinu všech čerpacích stanic v zemi.
„Dodávky (pohonných hmot) se snížily přesně na nulu. Z trhu pro nezávislé benzinky tak zcela zmizelo palivo s regulovanou cenou,“ zoufá si spolupředseda Asociace nezávislých čerpacích stanic Laszlo Gepesz.
Maximální cenu v přepočtu devětadvacet korun za litr benzinu i nafty zavedla vláda Viktora Orbána loni v listopadu. Cenový strop prodloužila i po vypuknutí války na Ukrajině, kdy paliva ve zbytku Evropy dramaticky zdražovala. Budapešť regulovala i ceny potravin. Orbán sliboval, že na rozdíl od jiných tím inflaci zkrotí.
„V Maďarsku můžeme udržet nižší inflaci. Můžeme ji do konce roku snížit ze současných sedmi procent na šest. Chci všechny ujistit, že jsme o rozum nepřišli,“ prohlašoval Orbán letos těsně před vypuknutím invaze.
Rekordní inflace
O co ale přišli Maďaři, je trpělivost. Inflace se vyšplhala do rekordních výšin. V říjnu překonala jednadvacet procent. Cenový strop na pohonné hmoty odradil zahraniční dodavatele, kteří raději zvolili jiné trhy, na kterých stát ceny nereguloval. Jediným velkým distributorem v zemi tak zůstal státní ropný koncern MOL.
„Maďarsko bylo schopné udržet cenový strop na naftu a benzin, protože jsme vyráběli palivo u nás. Otázkou je, jak dlouho můžeme zásobovat zemi benzinem a naftou,“ říká vedoucí úřadu maďarského premiéra Gergely Gulyas.
Podle malých pumpařů to stát už nezvládá nyní. Budapešť dováží zlevněnou ruskou ropu Ural. Kvůli intenzivním bojům na Ukrajině jí do Maďarska teče méně než dřív. Hlavní rafinérie v zemi funguje jen z poloviny. Zastropování cen ale hlavně zvýšilo poptávku – až o pětadvacet procent v porovnání s loňským rokem. „To je množství, které ani MOL není schopen dodat,“ upozorňuje Gepesz.
Maďaři tak sice platí za benzin jednu z nejnižších cen v Evropě, natankovat si ho ale mohou na mnoha místech jen po dvou litrech.