Policie se střetla s demonstranty na protestech kvůli srážce vlaků u Soluně

3 minuty
Demonstrace v Řecku za plné prošetření srážky vlaků u Soluně
Zdroj: EBU/Reuters

V Řecku se uskutečnily desítky protestů za plné a nezávislé prošetření předloňské srážky vlaků u Soluně, při které zahynulo 57 lidí. Demonstrace provázela také generální stávka. V celé zemi protestovaly podle médií statisíce lidí. V Athénách a Soluni došlo ke střetům mezi policií a demonstranty. Menší manifestace uspořádali podle agentury AP i Řekové v zahraničí. V kostelech v Řecku se konaly vzpomínkové mše.

Demonstrace v Athénách byla podle AP jedna z největších za víc než deset let, podle agentury DPA se takové manifestace nekonaly ani za finanční krize v roce 2010. Při střetech s policií u parlamentu v hlavním městě muselo být podle AP ošetřeno nejméně dvacet lidí a policie zatkla několik desítek osob, které na policisty házely zápalné lahve. Policie odpověděla slzným plynem a vodními děly.

Zaplněná byla náměstí i v dalších řeckých městech, jak ukazují fotografie z míst. Na pátek bylo ohlášeno přes dvě stě protestů. Generální stávku vyhlásily hlavní odborové svazy v soukromém i státním sektoru. Vysokou účast měla stávka mezi zaměstnanci v dopravě. Zrušeny byly letecké a vlakové spoje, zastavily se přívozy a výrazně omezena byla MHD. Mnoho obchodů v Athénách a dalších městech zůstalo zavřených a za výlohami se objevily vzkazy vyjadřující solidaritu s pozůstalými.

Někteří účastníci protestu skandovali „vrazi, vrazi“ a žádali rezignaci premiéra Kyriakose Mitsotakise, jehož vládu viní za zanedbávání železniční infrastruktury, což podle vyšetřovací zprávy zveřejněné ve čtvrtek přispělo ke srážce vlaků 28. února 2023.

Nedávné průzkumy ukázaly, že velká část Řeků je nespokojená s tím, jak po dvou letech od železniční tragédie, při které zemřelo mnoho studentů a mladých lidí, pokročilo vyšetřování nehody. „Najevo musí vyjít plná pravda, a lidé zodpovědní za nehodu musí pykat bez ohledu na to, v jak vysoké funkci jsou,“ řekl šéf největší odborové centrály v zemi (GSEE) Janis Panagopulos.

Zpráva o vlakovém neštěstí

Ve čtvrtek zveřejnil řecký úřad pro vyšetřování leteckých a železničních nehod a bezpečnost dopravy (EODASAAM) zprávu, v níž konstatoval, že za srážkou vlaků byla kombinace lidských chyb a systémových selhání, včetně dlouhodobého vládního zanedbávání železniční infrastruktury. „Řecký železniční sektor velmi ovlivnila ekonomická krize, která začala koncem roku 2009 a dosáhla vrcholu v roce 2010. To mělo za následek špatnou údržbu infrastruktury, jejíž stav se tak dále zhoršoval, a také strukturální nedostatek personálu,“ stojí ve zprávě.

Kritika EODASAAM dopadla i na státní firmu OSE, která spravuje řeckou železniční síť, a to kvůli nedostatečné kontrole infrastruktury. Zpráva zmiňuje i špatné školení zaměstnanců železnic či jejich přetěžování kvůli nedostatku personálu. Uvádí se v ní i již známá skutečnost, že nákladní vlak se s osobním krátce před půlnocí srazil poté, co přednosta stanice v Larise pustil oba vlaky proti sobě na stejnou kolej. Přednosta už předloni chybu přiznal. Nicméně i řecká vláda už dříve připustila, že k tragédii by nedošlo, kdyby správně fungoval automatizovaný bezpečnostní systém.

Vyšetřovací zpráva také konstatovala, že k masivní explozi a ztrátám na životech po srážce vlaků mohla přispět „neznámá látka“ v nákladním vlaku. Po kolizi se několik vagonů vzňalo a lidé v nich uhořeli. Podle některých spekulací vezl nákladní vlak nebezpečný materiál. Vyšetřování ale komplikuje ztráta videonahrávky z nádraží v Soluni, na níž byla zaznamenána nakládka vlaku.

Deník Kathimerini v pátek napsal, že v souvislosti se srážkou vlaků byla zahájena čtyři trestní vyšetřování, dvě z nich se pak sloučila v jedno. Z těchto tří zatím jen jedno skončilo u soudu. Ten nařídil státní firmě OSE a železničnímu dopravci Hellenic Train, jehož majitelem je italská státní železniční společnost Ferrovie dello Stato Italiane, zaplatit odškodné 800 tisíc eur (asi 20 milionů korun) rodině průvodčího, který při srážce vlaků zemřel. Soud uvedl, že obě firmy nesou díl zodpovědnosti a že jedním z hlavních důvodů kolize byla nedokončená modernizace signalizace a dálkových kontrolních systémů.

2 minuty
V Řecku se demonstruje za plné prošetření srážky vlaků u Soluně
Zdroj: Reuters

Kvůli snižování prostředků na údržbu železniční sítě, které způsobily rozpočtové škrty během finanční krize, byl totiž personál méně vycvičený a čelil velkému počtu dočasných či dlouhodobých technologických závad, což obsluhu zatěžovalo dalšími úkoly. Například zastaralá technika řízení provozu mohla u nedostatečně proškoleného personálu zvýšit pravděpodobnost chyby.

Podle úřadu nejsou poznatky, že by se na vzniku nehody podílely technické závady vlaků. Podle úřadu není zatím možné vysvětlit vznik „ohnivé koule“, kterou popsali svědci. „Simulace a zprávy expertů poukazují na možnou přítomnost dosud neznámého paliva,“ přiznává zpráva. Část přeživších a blízkých obětí se domnívá, že nákladní vlak převážel nepovolené chemické látky, jejichž výbuch důsledky střetu umocnil.

Šéf EODASAAM Christos Papadimitriu podle deníku Kathimerini prohlásil, že se nedomnívá, že by se někdo snažil úmyslně mařit vyšetřování a krýt vysoce postavené funkcionáře a manažery. Připustil ale, že vyšetřování bylo špatně vedené.

„Ztratily se důležité informace, protože místo nehody nebylo zabezpečeno,“ řekl šéf úřadu, který vznikl právě až v důsledku předloňské nehody. Kritizované bylo v tomto smyslu vytěžení zeminy z místa tragédie, což podle kritiků mohlo zničit stopy látek převážených nákladním vlakem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

„Co s námi bude?“ Ukrajinským rodinám se životy mění ze dne na den

Svět očekává, do jaké podoby se vyvinou a zda se vůbec uskuteční čtvrteční přímé rozhovory mezi Moskvou a Kyjevem v Turecku. Boje na frontách východní Ukrajiny přitom neustávají. Rusko v úterý oznámilo dobytí vesnice Miroljubivka. Ve stínu bojů do vzdálenosti desítek kilometrů žijí lidé, které vývoj nutí k existenčním rozhodnutím. Životy se ze dne na den mění celým rodinám.
před 6 hhodinami

EU zpřísní protiruské sankce, pokud se do týdne nepokročí k míru, hrozí Merz

Evropská unie zpřísní protiruské sankce, pokud do konce týdne nepokročí jednání o ukončení války na Ukrajině, řekl v úterý německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj je na tahu v jednáních o konci války výhradně Rusko. Případné nové sankce proti režimu Vladimira Putina by se týkaly energetického sektoru a finančního trhu. Představitelé EU hrozili jejich zpřísněním už v případě, že Rusko nepřistoupí na návrh třicetidenního příměří, které mělo začít platit od pondělí.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

USA zruší všechny sankce vůči Sýrii, oznámil v Saúdské Arábii Trump

Spojené státy zruší veškeré sankce vůči Sýrii, oznámil v úterý při návštěvě Saúdské Arábie prezident USA Donald Trump. Sdělil, že věří, že se nové syrské vládě podaří stabilizovat situaci v zemi. Dříve toho dne šéf Bílého domu podepsal investiční dohodu s Rijádem, jež zahrnuje zakázky za stovky miliard dolarů. V následujících dnech se vydá do dalších zemí Perského zálivu: Kataru a Spojených arabských emirátů. Očekává se mimo jiné jednání o příměří ve válce v Gaze či Trumpem avizované „převratné“ oznámení.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Gang měl přes podvodné investice připravit o peníze desítky Čechů

Ukrajinští a čeští policisté po půlroční spolupráci zadrželi sedmdesát lidí, kteří podle nich ve zločineckém uskupení vytvářeli a provozovali podvodné investiční platformy. Skupina si vybírala oběti i z tuzemska. Podle šéfa Národní centrály proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě (NCTEKK) Břetislava Brejchy tu obelhala nejméně 37 lidí, které dle vyšetřovatelů gang připravil o celkem devět milionů korun. V celé EU pak skupina dokázala získat miliony eur.
před 8 hhodinami

Kdyby Putin chtěl, tak zavelí a je po válce, říká ministr Dvořák

Z chování Moskvy vyplývá, že se na příměří dohodnout nechce. Do čtvrtečních jednání v Istanbulu se toho navíc ještě může dost nepovést, uvedl v úterním Interview ČT24 ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN). „Kdyby Vladimir Putin chtěl vše ukončit, tak zavelí a vojáci se stáhnou na území Ruska a bude po válce,“ poznamenal Dvořák. Pořad moderovala Tereza Kručinská.
před 9 hhodinami

Dříve byl „ostrovem míru“. Teď je Ekvádor hlavní branou kokainu do Evropy

Ekvádor byl dříve považován za jednu z nejbezpečnějších zemí Latinské Ameriky a přezdívalo se mu „ostrov míru“. Země sevřená mezi dvěma největšími producenty kokainu na světě, Kolumbií a Peru, se ale v posledních letech proměnila z tranzitního bodu v klíčový logistický uzel hlavní pašerácké trasy kokainu do Evropy. Nárůst násilí přiměl prezidenta Daniela Nobou v roce 2024 k vyhlášení výjimečného stavu a zahájení války proti drogovým kartelům. Na pašování drog do Evropy se přitom nepodílí jen tamní gangy či mexické drogové kartely, ale také albánská mafie.
před 12 hhodinami

Fluorid ve vodě rozděluje USA. Kennedy je pro omezení

Zatímco většina Evropy už vodu nefluoridizuje, v USA je to stále běžné. Americký ministr zdravotnictví Robert F. Kennedy mladší se to pokouší změnit. Konec praxe může přinést problémy, zvláště mezi chudšími vrstvami obyvatel.
před 12 hhodinami

Albánský premiér Rama míří k jasnému vítězství ve volbách

Albánský premiér Edi Rama se nejspíše počtvrté stane premiérem. Po sečtení 94 procent okrsků to naznačují výsledky z nedělních parlamentních voleb, v nichž jeho Socialistická strana (PS) zatím získala 52 procent hlasů, zatímco opoziční Demokratická strana (PD) 34 procent. Napsala to agentura Reuters.
před 15 hhodinami
Načítání...