Slovenští dopravci zahájili časově neomezený protest na hraničním přechodu Vyšné Nemecké – Užhorod. Ten je pro kamiony jediným silničním spojením mezi Slovenskem a Ukrajinou. Akci svolala Unie autodopravců Slovenska (UNAS), která se tak chce vyslovit proti levné ukrajinské konkurenci a zároveň podpořit polské kolegy, kteří obdobný protest na polsko-ukrajinské hranici zahájili v listopadu.
Slovenští dopravci protestují na přechodu s Ukrajinou. Přidali se k polským kolegům
Slovenští řidiči kamionů si stěžují, že přišli o zakázky kvůli tomu, že ukrajinští dopravci nabízejí své služby za nižší ceny a převážejí zboží nejen mezi Ukrajinou a Evropskou unií (EU), ale také v rámci samotného evropského bloku. EU dříve umožnila ukrajinským dopravcům jezdit do Unie bez povolení, tato výjimka by měla skončit v závěru prvního pololetí příštího roku.
Nespokojení dopravci žádají urychlený návrat k původním pravidlům vstupu ukrajinských kamionů do zemí sedmadvacítky. Tvrdí, že by se ona blokáda neměla týkat humanitární a vojenské pomoci pro Ukrajinu, která se brání ruské invazi, stejně tak by neměly být omezené dodávky čerstvého a chlazeného zboží či paliv.
Slovenská policie informovala, že v souvislosti s akcí dopravců bude regulovat dopravu u hranic s Ukrajinou. Tam se už několik týdnů tvoří fronty kamionů.
„Blokáda na slovenských hranicích znamená, že ukrajinským řidičům směřujícím na západ už zbývají pouze cesty přes Maďarsko a Rumunsko, což značně omezí jejich možnosti,“ komentoval pro agenturu Reuters Mychajlo Bno-Ajirijan, zástupce ukrajinského Svazu zaměstnavatelů. Slovenský protest označil za „katastrofu“ a dodal, že Ukrajinci mají z šíření protestů a jejich dopadů obavy.
Neomezený protest
Zpravodaj ČT na Slovensku Jan Šilhan upřesnil, že protest by měl trvat do doby, než autodopravci „dosáhnou svých požadavků“. Samotná akce začala v pátek ve tři hodiny odpoledne.
Jeden ze zástupců dopravců Stanislav Skala po začátku protestu uvedl, že dopravci chtějí v protestu setrvat do pondělí, kdy je naplánovaná schůzka ministrů dopravy členských zemí EU.
Přípravy na stávku zabraly podle slovenských médií několik dní, v průběhu čtvrtka byla na linii k přechodu Vyšné Nemecké – Užhorod minimálně dvacetikilometrová kolona. „To v reálu znamená několik desítek, možná stovek kamionů, které blokovaly minimálně jeden jízdní pruh,“ pokračoval Šilhan.
Stávkující dopravci dále uvádějí, že v rámci koordinované blokády budou propouštět zhruba čtyři kamiony za hodinu. „Je pravdou, že k dílčí blokádě tam došlo už dříve, konkrétně jednadvacátého listopadu, kdy tento přechod blokoval jeden vůz s návěsem, tehdy měl rovněž na sobě logo Unie autodopravců Slovenska,“ doplnil Šilhan. Tehdy se sdružení proti akci ohradilo.
Slovenské ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že respektuje právo autodopravců stávkovat. Vyslovilo se také pro to, aby EU zahájila debatu o dřívějším obnovení systému vydávání povolení pro ukrajinské dopravce.
Větší slovenské sdružení dopravců Česmad Slovakia v úterý oznámilo, že se k blokádě nepřipojí.
Unie autodopravců Slovenska v minulosti stála za opakovanými blokádami také hraničních přechodů mezi Slovenskem a Českou republikou. Například loni organizovala protesty na hranicích ve snaze dosáhnout přechodného snížení spotřební daně z pohonných hmot a mýtného.
Dopad polských protestů
Po začátku protestů polských řidičů na hranicích s Ukrajinou část dopravců začala jezdit přes Slovensko, což způsobilo dlouhé kolony kamionů u slovensko-ukrajinských hranic. Slovenská policie tam pak nasadila hlídky, které mimo jiné zastavují kamiony s cílem předejít dopravnímu kolapsu. Mluvčí slovenského policejního prezidia Denisa Bárdyová v pátek potvrdila, že opatření pod názvem Kolona zůstávají v platnosti.
Ukrajinské ministerstvo infrastruktury uvedlo, že se s Polskem dohodlo na opatřeních zmírňujících současnou situaci na ukrajinsko-polských hranicích. Patří mezi ně například otevření přechodu Uhryniv severně od Lvova pro volný průjezd prázdných kamionů či elektronická registrace na jiných stanovištích. Hlavní bod, tedy znovuzavedení povolenek pro ukrajinské kamiony, strany podle ministerstva neprojednávaly.
Například ukrajinského řidiče Olega, s nímž natáčel štáb ČT, čeká ve frontě na hranicích zhruba osm dní čekání – v mrazu a špatných podmínkách. „Zapíšou si tě, jsem 805. v pořadí,“ přiblížil. Dříve jezdil pro polského dopravce, po začátku války přešel k ukrajinské společnosti. Sice za menší plat, ale s jistotou práce. Potvrzuje tak to, na co upozorňuje blokáda – že ukrajinské firmy ty polské vytlačují z trhu.
„Chceme se vrátit k mechanismu, který donedávna reguloval trh mezi dopravci z EU a mimo EU,“ vyjmenoval požadavky zástupce protestujících polských autodopravců Karol Rychlik.
Nezájem polské vlády
Věc se dostala i na program při jednání Sejmu. Poslanci chtěli po premiérovi Mateuszi Morawieckém, aby jim vysvětlil, proč se problém nedaří řešit. Ten se debaty nezúčastnil zastoupil jej ministr dopravy Alvin Gajadhur. Polská opozice obviňuje Morawieckého kabinet, který 11. prosince skončí, z nečinnosti. Kritika zní i z Bruselu.
„Polské úřady jsou jediné, kdo si může vynutit dodržování práva na hranicích,“ upozornila eurokomisařka pro dopravu Adina Vălean. Spor mezitím eskaluje, podobně, jako v září ten o dovoz obilí. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj na to konto prohlásil, že „pokud se sousedé nechovají sousedsky, civilizovaně odpovíme“.
Předseda Asociace polských dopravců Jan Buczek však míní, že předmětem sporu není nechuť do vzájemných vztahů mezi Polskem a Ukrajinou. Podle Ukrajinců jsou z polské strany blokovány i humanitární dodávky, Poláci naopak tvrdí, že druhá strana falšuje kamionům s pomocí dokumenty.