Spojené státy a jejich spojenci budou možná muset zajistit eskortu obchodním lodím plujícím Perským zálivem, aby je ochránili před dalšími možnými útoky. S odkazem na americké odborníky to oznámila agentura Reuters. Bezpečnostní situace v zálivu se zhoršila po čtvrtečních útocích na dva tankery. Předtím už v květnu byly podobně jako ve čtvrtek poškozeny čtyři jiné lodě. USA všechny akce připsaly Íránu, který to ale odmítá.
Reuters: Spojené státy po útocích na tankery jednají o zabezpečení ropné trasy
USA už podle Reuters začaly jednat se spojenci o možnostech, jak zabezpečit trasu mezinárodní obchodní dopravy. Odborníci se domnívají, že po čtvrteční akci by útoky mohly pokračovat.
Zvažuje se zavést eskorty podobně, jako tomu bylo za války tankerů v osmdesátých letech nebo nedávno při útocích somálských pirátů. Další možností je nastavit nová pravidla ochrany tankerů a začít odstraňovat miny. USA tvrdí, že Íránci k útokům použili přísavné miny, které lodě poškodily.
Jeden ze zdrojů Reuters řekl, že Američané zvažují zavést nová pravidla a povolit střelbu na čluny přibližující se k obchodním lodím. Podle tohoto zdroje budou zřejmě muset do oblasti svá plavidla poslat další státy. Zavedení nových opatření potrvá a bude se muset dospět k dohodě v rámci OSN.
Jiný zdroj poukázal na to, že doprovodné konvoje zatíží už tak velmi rušnou trasu tankerů. Hormuzský průliv ve svém nejužším místě měří 33 kilometrů a lodní trasa je tam v obou směrech široká jenom tři kilometry.
Růst cen ropy i pojištění
Po čtvrtečním útoku cena ropy vzrostla o 4,5 procenta a pojištění pro plavbu na Blízkém východě o deset procent. Někteří provozovatelé tankerů pozastavili rezervace pro plavbu Perským zálivem. Dopravné pro supertankery s ropou směřující z Perského zálivu do Asie ve čtvrtek dosáhlo dvouměsíčního maxima a činilo 13 tisíc dolarů denně (296 tisíc Kč), což bylo proti středě navýšení o dva tisíce dolarů.
Lodě potřebují různé druhy pojistek, které zahrnují roční riziko a navíc pojistku při vplutí do vysoce rizikové oblasti. Výše se počítá podle hodnoty lodě na sedmidenní období. Podle pojišťoven nyní platí největší lodě plující Perským zálivem za toto období 200 tisíc dolarů, což je zhruba dvojnásobek než tomu bylo začátkem týdne.
Jonathan Moss z právnické firmy DWF řekl, že podobný geopolitický neklid vládl naposledy za války proti Iráku v roce 2003, kdy pojistky stouply z obav z možných kolizí a útoků na ropná zařízení. Podle Mosse zvýšení pojistek na loď a její vybavení činí deset až dvacet procent.
- Podobné nejasnosti jako při současném incidentu provázely podle AP i začátek tankerové války v osmdesátých letech. Tehdy šlo o irácko-íránskou válku a lodě amerického námořnictva eskortovaly kuvajtské tankery Perským zálivem a Hormuzským průplavem, protože Íránci začali minami poškozovat plavidla. Napětí vyústilo v jednodenní námořní bitvu mezi Íránci a Američany a pak sestřelení civilního letadla, které si Američané spletli s íránskou stíhačkou. Zemřelo tehdy 290 lidí.