Ve značné části Polska v úterý znovu nefungoval globální navigační systém GPS, informovala ve čtvrtek polská média. Podobné výpadky v této zemi zaznamenali začátkem ledna i koncem loňského prosince, kdy před anomáliemi v signálu varovala polská agentura pro leteckou navigaci. Joakim Paasikivi ze Švédské univerzity obrany se domnívá, že narušení GPS je výsledkem „ruských vlivových aktivit nebo takzvané hybridní války“.
Polsko zasáhly výpadky signálu GPS. Spekuluje se, že je za nimi Rusko
V úterý se problémy s navigačním systémem GPS, který se používá k civilním a částečně i vojenským účelům, objevily hlavně v severních a centrálních částech Polska, včetně největších měst, jako je Varšava, Lodž, Gdaňsk nebo Štětín.
Incidentům se v poslední analýze k vývoji ruské invaze na Ukrajinu věnuje i americký Institut pro studium války (ISW) a připomíná, že podle internetové stránky GPSJam se problémy se signálem navigačního systému mezi 25. a 27. prosincem objevily v jižních částech Baltského moře a na severozápadě a ve středu Polska. Opakovaly se i 10. ledna.
Radio Zet připomnělo, že problémy se signálem GPS mohou být nebezpečné, protože například záchranářům komplikují včasný dojezd na místo, kde jsou potřeba. Systém GPS využívají i bezpečnostní složky státu nebo nákladní i osobní dopravci.
Příčiny narušení signálu
ISW uvedl, že v polských médiích se koncem loňského roku objevily spekulace, že tyto incidenty mohou souviset s blíže neurčenými cvičeními NATO v Baltském moři nebo že za nimi stojí Rusko, které v Kaliningradské oblasti vklíněné mezi členské státy Aliance testovalo systémy elektronické války.
Případy se minulý týden začala zabývat švédská vojenská zpravodajská služba MUST. Joakim Paasikivi ze Švédské univerzity obrany už 6. ledna řekl, že se domnívá, že narušení fungování navigačního systému GPS je výsledkem „ruských vlivových aktivit nebo takzvané hybridní války“. Podle ISW také připomněl, že Rusko v minulosti narušovalo signál GPS v severní Evropě, když se snažilo chránit své aktivity v Murmanské oblasti nebo narušit manévry NATO.
Ruská média informovala o tom, že části ruské baltské flotily od poloviny loňského prosince cvičí v Kaliningradské oblasti se systémem pro radioelektronický boj Borisoglebsk-2, a některá média to pak spojovala s výpadky signálu GPS. ISW podotýká, že jejich příčinu nedokáže nezávisle ověřit, nicméně „náznaky toho, že Rusko má kapacitu tak významně zasáhnout Polsko a region Baltského moře, jsou pozoruhodné“.
Agentura Ukrinform si všimla spekulace, podle které Rusko používá rušičku signálu, umístěnou ve své pobaltské exklávě. Podle uživatele sítě X Markuse Jonssona se kvůli rušičce umístěné v Kaliningradu s problémy potýkaly i lety v oblasti. Jeho tvrzení ale nedokázala ukrajinská média ověřit.
Rušení signálu připouští i John Wiseman ze serveru GPSJam, který si všímá zmíněného cvičení Baltské flotily se základnou v Kaliningradu. Již dříve uvedl, že výpadky byly „pravděpodobně v dosahu ruských rušiček, ať už v Kaliningradu, nebo na lodích v Baltském moři“.
Už začátkem ledna bylo ve východních a jihovýchodních částech Finska zjištěno rušení GPS, které podle Jukky Savolainena z tamního střediska zabývajícího se hybridními hrozbami mohlo být „záměrně způsobeno nebo je vedlejším produktem“ ruských aktivit, píše server Newsweek.
Rusko-finská roztržka
Incident následoval po rostoucím napětí mezi Finskem a Ruskem v důsledku vstupu prvního jmenovaného do Severoatlantické aliance a užších vazeb Helsinek s americkou armádou. Žádné přímé důkazy o zapojení Moskvy se ale neobjevily.
Už když se finský prezident Sauli Niinistö před dvěma lety setkal s americkým protějškem, aby projednali zlepšení obranných vazeb v době, kdy země uvažovala o vstupu do NATO, začala letadla létající nad Kaliningradem a blízkými oblastmi v Baltském moři hlásit rušení GPS, upozornil zájmový web GPSWorld.
Analýzy této události provedené postgraduálními studenty z radionavigační laboratoře Texaské univerzity a Stanfordovy univerzity přinesly podrobnosti. Ukázaly například, že bylo zapojeno několik vysílačů rozmístěných na velkém území. Některé z nich jen rušily signál, přinejmenším jeden vysílač ale falšoval polohu letadel.
Ohrožení letecké dopravy
Takové praktice se říká „circle spoofing“ (kruhové falšování) – často se objevuje v námořní dopravě. V letectví byla ale pozorována vůbec poprvé. Přijímač je při ní elektronicky zachycen a přesunut na jiné místo. Poté se zdá, že se pohybuje v kruzích, téměř vždy ve směru hodinových ručiček.
Výzkumník z Texaské univerzity Zach Clements si je téměř jistý, že zdroj falšování byl v Rusku. „Body, ve kterých letadlo začalo být ovlivňováno falšováním a kde znovu získalo své autentické GPS, naznačují, že původce je někde v západním Rusku. Zajímavé je, že místo, kam byla letadla ‚spoofována‘, je pole asi kilometr od ruské vojenské letecké základny Smolensk, která je mimo provoz,“ cituje Clementse web GPSWorld.
Zdá se však, že úmyslná rušení a falšování signálu jsou od té doby častější. Evropská organizace pro řízení letového provozu Eurocontrol v dubnu varovala své členy a letadla využívající její vzdušný prostor před těmito sílícími trendy.
Pro bezpečnost letectví je dostupnost a spolehlivost GPS signálu zejména důležitá, protože na ní přímo závisí bezpečnost. Neobejde se bez něj ale i řada dalších odvětví, včetně dopravy zboží. Dlouhodobé nebo časté výpadky proto mají potenciál narušit trh.