Panamskému průplavu hrozí vážné problémy, pokud se nedokáže přizpůsobit změnám klimatu, píše agentura AFP. Infrastrukturu, která spojuje Tichý a Atlantický oceán, ohrožuje především pokles srážek, protože používá pro své plavební komory vodu ze sladkovodních nádrží. Kvůli suchu již musel provozovatel omezit pohyb lodí v kanálu, což se zřejmě promítne do jeho hospodaření. Omezení potrvá nejméně do září příštího roku.
Panamský průplav čelí klimatické hrozbě. Nádrže vysychají, počet lodí musel být omezen
„Velká nevýhoda Panamského kanálu spočívá v tom, že ačkoliv je to mořská dopravní trasa, tak používá sladkou vodu, zatímco jiné kanály využívají vodu z moře,“ řekl agentuře AFP správce kanálu Ricaurte Vásquez Morales.
Podle něj bude nutné tento způsob fungování změnit vzhledem k očekávanému poklesu srážek a suchu. „Variabilita výšky vody je jiná, vzorec dešťů je jiný, je prostě nutné přizpůsobit se realitě, kterou nevyřeší ani rezervoár vody. Vážnost této krize je skutečně atypická,“ upozornil správce. „Pokud se nepřizpůsobíme, tak zahyneme,“ podotkl manažer.
V roce 2022 Panamský průplav obsloužil denně v průměru čtyřicet lodí. Správa kanálu však jejich počet snížila na třicet dva, aby ušetřila vodu. Větší lodě navíc posílají část svého nákladu po železnici, aby byly při plavbě kanálem lehčí. Před průplavem se přesto tvoří kolony – lodě čekají na průjezd 15 až 19 dní.
Nahradit sladkou vodu nebude jednoduché
Správce kanálu přiznává, že omezení nebude možné v krátké době zrušit, a obává se, že by si dopravci mohli najít nové námořní trasy, pokud by omezení bylo dlouhodobé. Podle provozovatelů kanálu není možné rychle a snadno nahradit sladkou vodu tou mořskou.
Podle meteoroložky Alcely Lauové Panama letos zažívá výrazný srážkový deficit a situace by se neměla příliš změnit ani v blízké budoucnosti. Kvůli fenoménu El Niňo dokonce hrozí, že se sucho v Panamě ještě zhorší. To může mít přímý dopad na fungování kanálu, který pro plavbu jedné lodě potřebuje zhruba dvě stě milionů litrů sladké vody, jež napájí zdymadla, která umožňují pohyb kanálem.
Panamský průplav zahájil provoz v roce 1914 a od té doby ho využil zhruba milion lodí. V současnosti poskytuje službu zhruba šesti procentům světové námořní přepravy. „Mezinárodní obchod se nezastaví, takže tu budeme dál a zůstaneme pro naši zemi přínosem,“ míní správce kanálu.
Bezprostřední vyhlídky ale nejsou dobré. Každé použití zdymadel mezi dvěma oceány znamená ztrátu dvou milionů hektolitrů sladké vody.