Na začátku léta tradičně Češi vyjíždí autem na dovolenou. Mezi nejoblíbenější destinace stále patří Chorvatsko, Itálie a Rakousko. Poslední statistiky pohonných hmot a dálničních poplatků naznačují, že si lidé oproti loňsku připlatí. Cena benzinu během června spíše klesla v balkánských zemích, ale stále se vyplatí natankovat především v České republice.
Cenu cesty autem do Chorvatska ovlivní palivo i zpoplatněné úseky
Letos si čeští turisté připlatí i při natankování v tuzemsku. Průměrná cena benzinu Natural 95 je nyní v celé České republice 38,38 koruny za litr, přičemž loni 22. června stál 37,33 koruny. U nafty je skok výraznější, z 31,92 koruny na 37,04. „Nečekáme nyní přes léto prudký růst cen, ale mírné zdražení ano. U nafty maximálně pětadvacet halířů na litr,“ řekl manažer Finlord Boris Tomčiak.
Balkánské země Slovinsko a Chorvatsko mají podle dat Evropské komise levnější pohonné hmoty než Česko. Ve Slovinsku stojí benzin 36,66 koruny a nafta 36,74 koruny. V Chorvatsku je benzin za 37,23 koruny, nafta ovšem za 38,22 koruny.
V Itálii, další oblíbené dovolenkové destinaci, jsou pak jedny z nejvyšších cen pohonných hmot v celé Evropě. Litr benzinu tam stoji kolem 46 korun, litr nafty atakuje 43 korun. „Během léta však můžeme čekat v Itálii ještě vyšší ceny,“ upozornil analytik XTB Jiří Tyleček. Také tankování v Rakousku by se mohlo výrazněji prodražit.
Cesty do Chorvatska
Do Chorvatska se volí tradičně dvě trasy. Z Prahy přes České Budějovice, rakouský Linec, dále Štýrský Hradec, Maribor a přes Záhřeb do Splitu. Z Ostravy zase jezdí Češi do Splitu přes Brno a Vídeň. Obě trasy jsou podobně časově náročné a trvají zhruba deset až jedenáct hodin. Většina cesty je v obou případech po dálnicích.
Třeba na Makarskou riviéru to vyjde čtyřčlennou rodinu s tankováním benzinu Natural 95 a dálničními poplatky asi na 5883 korun.
„Důležité je plánování. Zkontrolovat si stav vozidla. Například stav pneumatik, protože podhuštěná pneumatika může zvýšit spotřebu až od deset procent, střešní box pak může zvýšit spotřebu až o čtyřicet procent,“ uvedl produktový manažer Ušetřeno Ondřej Vacek.
Dálniční známky a mýtné
Dálniční známky se už dají pořídit on-line i těsně před cestou, letos nově pro Rakousko, jednodenní je méně než devět eur, desetidenní přes jedenáct eur. Je tam ale potřeba počítat také s mýtnými branami na některých úsecích. Jeden průjezd dvěma tunely na trase do Chorvatska vyjde na sedmnáct eur, tedy víc než dálniční známka na deset dnů. Ovšem Gleinalmský (10,50 eura – zhruba 270 korun) a Bosrucký tunel (6,50 eura – asi 170 korun) se dají objet, nezajíždět do města Wels a ušetřit.
Podobně zpoplatněných dálničních úseků je v této zemi šest. Včetně tunelu Karavanky z Rakouska do Slovinska, pokud chtějí Češi zvolit nejkratší cestu na jih Chorvatska do Istrie. Při zpáteční cestě poplatek pro Karavanky už vybírá Slovinsko.
Nejdelší zpoplatněný úsek má přes 34 kilometrů a míří do Brennerského průsmyku. U mýtných bran se tam často tvoří kolony. V on-line aplikaci se ovšem dá propojit SPZ s platební kartou a systém si poplatek strhne sám. Rychlejší mýtné brány můžou využít Češi nejen při cestě do Itálie.
Ve Slovinsku vyjde týdenní známka na šestnáct eur, tedy necelých čtyři sta korun. V Chorvatsku je místo systému dálničních známek zavedené mýtné, které se dá platit v hotovosti či kartou. Úseky dálnice se účtují podle délky použitého úseku dálnice a dle typu vozidla. Vychází to průměrně na šest eur na sto kilometrů.