Dlouho plánovaná stavba olomouckého obchvatu, která je součástí dálnice D35, začala. Kvůli chybějícímu úseku zatím řidiči často stojí v dlouhých kolonách před kruhovým objezdem u nákupního centra na okraji města. Po dokončení stavby by měla být doprava mezi výpadovkami na Brno a Hradec Králové plynulá. Stavbu poslední části dálničního obchvatu dlouho komplikovaly spory o vedení trasy.
Začala stavba posledního úseku západního obchvatu Olomouce
Západní část obchvatu Olomouce měla od výpadovky na Brno pokračovat na Křelov. Nakonec ale vznikla část silnice, která končí na kruhovém objezdu v Pražské ulici u tamního nákupního centra. Během dopravní špičky se tam často tvoří kolony.
Někteří řidiči tak raději volili jízdu přes město, což ale komplikovalo dopravu tam. „Řada řidičů, aby nestáli ve frontách nebo kolonách u Globusu, objížděla tento úsek po místních komunikacích v okolí příměstských čtvrtí Olomouce nebo v sousedních vesnicích,“ uvedl olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO).
Díky dostavbě dálnice D35 u krajského města se řidiči dopravnímu špuntu vyhnou. Přípravu stavby dlouho komplikovaly spory kvůli vedení trasy okolo Křelova. Opakovat se musel i posudek EIA, který zkoumá vliv stavby na životní prostředí.
„To byla ta největší komplikace, proč se nedostavěl tento úsek v rámci samotného obchvatu Olomouce. Naštěstí posléze došlo ke kompromisu,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Až do Prahy zatím ne
Dostavba dálničního obchvatu bude stát 838 milionů korun. Úsek dlouhý přes tři kilometry má být hotový v roce 2026. Kompletně se pak propojí dálnice D35 mezi Mohelnicí na Šumpersku a Lipníkem nad Bečvou na Přerovsku.
„Potřebujeme nutně ulevit dálnici D1, je to paralelní alternativa pro spojení východu a západu země. Jasně sem plyne také nejvíc investičních peněz. V tuto chvíli je rozestavěno 31 kilometrů dálnice D35 včetně toho dnešního nového úseku,“ řekl v úterý ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Další desítky kilometrů dálnice D35 by měli dělníci začít budovat do konce roku. ŘSD by chtělo chybějící trasu mezi Moravou a východem Čech dostavět do konce roku 2029.