Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu posledního úseku dálnice D3 na jihu Čech z Kaplice-nádraží do Nažidel. Je dlouhý dvanáct kilometrů, bude stát 4,3 miliardy korun bez DPH a postaví ho sdružení firem MI Roads. Součástí stavby bude čtrnáct mostů, z toho dvě mostní estakády v celkové délce jeden a půl kilometru. Dálnice se otevře po částech, po prvním úseku se řidiči projedou koncem roku 2026, celý bude hotový v září 2027. Tím bude průjezdná celá jihočeská část D3 od Mezna k rakouským hranicím.
Začala stavba posledního úseku jihočeské D3 u Nažidel
„Dálnice D3 je nejrozestavěnější dálniční tah v jednom kraji, staví se čtyřiačtyřicet kilometrů. Má klíčový význam jako páteřní komunikace, intenzita dopravy na ní stále roste,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Začátek nového dálničního úseku navazuje na budovanou část D3 z Třebonína do Kaplice-nádraží. Za mimoúrovňovou křižovatkou Kaplice-nádraží vede stavba západně od silnice I/3, míjí město Kaplice, dál pak pokračuje kolem Skoronic a Bujanova. „Díky tomu se zásadně sníží dopravní zátěž na silnici I/3, která nyní převádí veškerou dopravu od Českých Budějovic jižním směrem k hraničnímu přechodu s Rakouskem,“ řekl ředitel ŘSD Radek Mátl.
U obce Suchdol se napojí na postavenou část obchvatu Dolního Dvořiště. V katastru Suchdola vznikne velká oboustranná odpočívka, kde nabídne 215 parkovacích míst pro kamiony, 275 míst pro osobní auta a také pětadvacet stání pro karavany.
Silnice smrti
Silnice I/3 u Nažidel má přezdívku „silnice smrti“, je místem častých dopravních nehod. Před 21 lety se tam stala jedna z nejhorších tragédií novodobých českých dějin. Dne 8. března 2003 vylétl patrový autobus ze silnice a převrátil se. Zemřelo dvacet lidí, další utrpěli těžká zranění. Nehodu zavinil řidič, který jel rychle, byl unavený a neměl ani oprávnění autobus řídit.
Přestože za hlavní příčinu nehody policie a následně i soudy označily jednání řidiče, pozornost věnovaly také silnici. Znalci z brněnského Ústavu pozemních komunikací ve svém posudku uvedli, že silnice v daném místě nevyhovuje několika základním normám. Nesprávná byla například šířka, umístění svodidla či sklon svahu. K nehodě mohl přispět především stav krajnice.
Další úseky D3
ŘSD aktuálně staví dva úseky kolem Českých Budějovic – přes sedm kilometrů dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice, jehož součástí je tunel Pohůrka, a část Hodějovice–Třebonín. Tyto úseky včetně části Třebonín – Kaplice-nádraží na Českokrumlovsku zprovozní ŘSD najednou v prosinci letošního roku. Řidiči pak projedou po nových úsecích dálnice od Tábora až po Kaplici na Českokrumlovsku.
Silničáři také od 21. června dodělávají 460 metrů chybějící části dálnice D3 u Tábora ve směru z Mezna na České Budějovice, kde se vedl dlouholetý spor o pozemky. Hotovo by mělo být na konci července. Úsek Nažidla – Dolní Dvořiště na Českokrumlovsku zahájilo ŘSD v lednu letošního roku, hotovo má být v roce 2026.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která propojí Prahu s Českými Budějovicemi a s rakouskými hranicemi. Celá dálnice D3 bude dlouhá 170 kilometrů a ŘSD plánuje ji kompletně postavit do roku 2031.