V Ústeckém kraji po čtyři roky vládli křehkou většinou komunisté s ČSSD a SPD-SPO. Koalice tak při vyjednávání obešla vítězné hnutí ANO, které se dostalo do opozice. Premiér Andrej Babiš (ANO) to tehdy nazval neskutečnou prasárnou. Hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) argumentoval, že se raději spojí s lidmi, které zná.
V Ústeckém kraji před volbami vzbuzuje vášně převod nemocnice nebo nákup autobusů
Nejvýraznějšími kroky posledních čtyř let bylo převzetí Lužické a Litoměřické nemocnice a také pořízení nových autobusů. Oboje kraj finančně zatížilo a musel se zadlužit, což opozice silně kritizovala.
Křehká koalice
Koalice v Ústeckém kraji se těsně po volbách rodila za dramatického vyjednávání. Volby vyhrálo hnutí ANO, ale šanci udržet si hejtmana měli nakonec komunisté, ačkoli při volbách zprvu sčítali jen ztráty. Strana ztratila 24 tisíc hlasů.
KSČM se po volbách stala žádanou nevěstou. O koalici s ní usilovalo vítězné hnutí ANO, a to až natolik, že nabídlo post hejtmana. Komunisté se nakonec spojili s ČSSD a těsnou většinu jim zajistilo SPD-SPO. Své zřejmě udělala poměrně útočná kampaň ANO, která kritizovala hejtmana Oldřicha Bubeníčka (KSČM). Ten přitom často zmiňoval, že za svůj úspěch považuje čtyři roky na kraji bez výrazných skandálů.
Koalice se otřásla tři roky po volbách, když ČSSD vypověděla smlouvu. Sociálním demokratům vadilo dlouhodobé neplnění některých částí programu a dohadovali se i o personální audit úřadu. Nakonec si vyvzdorovali nové kompetence ve vedení kraje a koalice pokračovala dál.
Boj o Lužickou nemocnici a koupě Litoměřické
Jednou z nejsledovanějších kauz posledních čtyř let byly dohady o nákupu Lužické nemocnice. Rumburk finančně nezvládal provoz a chtěl nemocnici poslat do insolvence. Ta přitom zajišťovala péči pro Šluknovský výběžek s padesáti tisíci obyvateli. Sever Čech je dopravně hůř dostupný hlavně v zimě a lidé se báli, že se v případě potíží nedostanou včas k lékaři.
Do vyjednávání se vložil i ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). Ústecký kraj chtěl zprvu převzít zadluženou nemocnici pod podmínkou, že Rumburk uhradí ztrátu. Zastupitelé to ale odmítli s tím, že nemohou veškerý majetek převést bezúplatně. Nakonec byl kraj jediným zájemcem v insolvenčním řízení, kde nabídl 63 milionů korun.
V červnu letošního roku pak zastupitelé jednomyslně schválili převod nemocnice v Litoměřicích.
Problematický nákup autobusů
Kauza autobusů pro Ústecký kraj začala už před pěti lety, kdy řidiči vyhrožovali stávkou kvůli navýšení platů. Vláda slíbila řidičům víc peněz, ale reálně je ve svých rozpočtech musely najít kraje, což bylo problematické.
V Ústeckém kraji řidiči pohrozili stávkou a připojit se k nim chtěli i ostatní. Krajské politiky nakonec spor dovedl k tomu, že nechtějí být závislí na nasmlouvaných firmách a založí krajský dopravní podnik.
Celkově kraj nakoupil 161 autobusů za více než jednu miliardu korun. Opozice nákup kritizovala kvůli vysoké ceně. Podle ní se mělo přidat dopravcům na platy řidičů, nemusel by se uskutečnit takto rozsáhlý nákup a celkově by se ušetřilo.
Dopravní společnosti Ústeckého kraje pak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil osmnáctimilionovou pokutu kvůli problémovému nákupu části autobusů. Podle něj měl tendr nezákonné podmínky. Kraj nesouhlasil a odvolal se.
Miliardový úvěr
Těsně před volbami si teď chce kraj vzít úvěr 1,5 miliardy korun na investice. Rozhodlo o tom končící zastupitelstvo na svém posledním zasedání před volbami. Opozice to kritizuje. Peníze jsou podle vedení kraje potřeba v souvislosti s dvěma převzatými nemocnicemi. Podle hejtmana bude třeba pro nemocnici v Rumburku investovat 500 milionů korun.
Kraj přitom už dluží 1,2 miliardy mimo jiné na zmiňovaný nákup autobusů. Dále ručí za úvěr své největší akciové společnosti, ten je také ve výši jedné miliardy a kraj slíbil, že ho i pomůže splácet. V minulosti si půjčoval i kvůli skandálům okolo ROP Severozápad, kdy musel část dotačních peněz vrátit.