Firma, kterou založil Ústecký kraj po sporech se svými smluvními dopravci, dostala v prvním stupni nepravomocně pokutu za smlouvy s dodavateli Zliner a Scania Czech Republic na linkové autobusy o délce 10,5 a 12 metrů. Podle ÚOHS s nimi dopravní společnost uzavřela dvě rámcové smlouvy a pět navazujících kupních smluv.
Antimonopolní úřad zdůvodnil pokutu tím, že Dopravní společnost Ústeckého kraje podle něj přivodila situaci, kdy zadala smlouvy přímo v jednacím řízení bez uveřejnění. Dopravce se hájil tím, že mu to zákon umožňuje, když se předtím do veřejné soutěže nikdo nepřihlásí – a to se stalo.
Podle ÚOHS si ale nezájem o tendry způsobila Dopravní společnost Ústeckého kraje sama, zadávací podmínky vyhodnotil antimonopolní úžad jako nezákonné. Dospěl proto k závěru, že rámcové dohody byly v rozporu se zákonem a na jejich základě neměla dopravní společnost uzavírat kupní smlouvy.
Část autobusů nicméně již v severních Čechách jezdí. Loni na podzim převzala DSÚK poslední ze 71 objednaných dvanáctimetrových scanií Citywide. ÚOHS ale zakázal nákup autobusů od Zlineru. Ten prodává vozy značky Iveco a kraj, respektive jeho dopravní společnost, od něj měl odebrat 90 desetimetrových crosswayů.
„Rozhodnutí úřadu se dalo čekat vzhledem k tomu, jak se ÚOHS snaží ovlivnit v krajích veřejnou dopravu,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek. Věří, že dopravní společnost podá dovolání a v případě, že neuspěje, podá žalobu k soudu.
U soudu už leží žaloby kvůli některým jiným výběrovým řízením na autobusy v kraji. „Protože nemůžeme čekat, vyhlásili jsme nová výběrová řízení. Konáme tak, aby co nejdříve mohla Dopravní společnost Ústeckého kraje vrátit půjčené autobusy,“ uvedl Komínek.