Tři středočeské obce mohou přijít o většinu spojů, pokud nepřistoupí na krajský systém úhrad. Kladno se soudí

Události v regionech: Omezení MHD spojů ve Středočeském kraji (zdroj: ČT24)

Všetaty, Byšice a Tišice dostaly od Středočeského kraje ultimátum, aby se rozhodly, zda přistoupí na takzvané standardy dopravní obslužnosti. Ty hejtmanství zavedlo před dvěma lety a dohodu na nich s krajem uzavřelo 95 procent obcí v regionu. Kromě těchto tří obcí s krajem smlouvu neuzavřelo ani město Kladno, které se teď s hejmanstvím soudí.

Kraj nastavil nový systém placení veřejné dopravy a chce, aby na něj přistoupily všechny obce v regionu. Pokud například Všetaty na smlouvu nepřistoupí, zruší se řada spojů do hlavního města. 

Konkrétně z 58 spojů, které denně provozuje Středočeský kraj, by jich tak nově ve Všetatech zastavovalo jenom 21. Ostatní spoje by touto zastávkou pouze projížděly, případně by do městysu vůbec nezajížděly. 

Mezi zrušenými spoji by byl například i ten ranní vlakový do Mělníku. „Po ránu jezdí nejvíce lidí do práce, do školy a tak. My, co jezdíme spěšňákem v sedm, tak si nemáme pomalu ani kam sednout. Syn teď začne chodit do školy, takže ráno tím spojem budeme jezdit,“ stěžovala si cestující Jana Müllerová. 

Ranní spoje podle starosty Všetat Roberta Sokola (Náš městys) využívají stovky lidí i z okolních obcí. „Podívejte se na to parkoviště, je plné, a nejsou to místní občané,“ ukazoval štábu ČT. 

Spor o ztrátu

Podle Středočeského kraje by měl městys na veřejnou dopravu ročně doplácet navíc asi tři sta tisíc korun. „Ta částka není tak vysoká, ale jde o to, že jsou na ni ve smlouvě navázány další částky, které my vůbec nevíme, jak budou vysoké, protože veškerou ztrátu, která z dopravní linky bude, promítne kraj na nás,“ popsal Sokol. 

Většina měst a obcí v kraji už na smlouvu přistoupila, po více než ročním jednání tak minulý týden učinila i Mladá Boleslav. Ta si ale vynutila, aby kraj ze smlouvy vypustil spornou podmínku, podle které by mělo město doplácet případnou další ztrátu. Kromě Všetat to odmítají i obce Tišice a Byšice. 

„Kraje na provoz veřejné dopravy dostávají peníze ze státního rozpočtu, my jako obce takovéto peníze nedostáváme,“ podotkla starostka Byšic Jana Poláková (ODS). 

Krajský radní Petr Borecký (STAN) ale upozornil, že kraj systém nezavádí proto, aby z měst a obcí dostal více peněz. „Odstraňujeme vnitřní nespravedlnosti, kdy některé obce a města platily do systému milionové částky, některé zase neplatily vůbec nic. Nemělo to ale žádné odůvodnění a my jsme těmi standardy vnesli do systému transparentnost a spravedlnost,“ řekl.  

Kraj i obce přesto chtějí dále jednat a najít kompromis. Do sporu však může vstoupit i soud, jako je tomu nyní v případě Kladna, které rovněž nechce na nový systém přistoupit. Soud má posoudit, zda je legální.